Invisalign tandställning, någon?

Otherside

Trådstartare
Finns här någon som haft en sk Invisalign tandställning? Dvs en som inte syns lika tydligt som en vanlig? Erfarenheter?
 
Finns här någon som haft en sk Invisalign tandställning? Dvs en som inte syns lika tydligt som en vanlig? Erfarenheter?
Jag har en sådan skena i överkäken nattetid, för att hålla tänderna på plats efter att ha haft vanlig tandställning i ett år. I början de första dagarna skulle jag ha den dygnet runt. Det fungerade förvånansvärt bra. Lite jobbigt att prata i början bara men den syntes knappt. Tror dock att det kan vara lite knepigare om man har den både uppe och nere. Dessutom måste man ta ut den varje gång man ska stoppa något i munnen som inte är vatten, och skölja och göra rent innan man sätter in den igen.
Jag gjorde dock int själva regleringen med invisalign utan hade vanlig räls med med vita fästen och vit tråd, det syntes knappt alls och det var jättemånga som inte ens såg att jag hade tandställning förrän jag påpekade det själv. Jag var själv positivt överraskad över vilken stor skillnad vita fästen/vit tråd var jämfört med vanlig. Kostade inte jättemycket mer heller på det stora hela (ca 3500 kr extra per käke). Invisalign har jag för mig är väldigt dyrt om man behöver göra en hel reglering med den?
 
Jag har en sådan skena i överkäken nattetid, för att hålla tänderna på plats efter att ha haft vanlig tandställning i ett år. I början de första dagarna skulle jag ha den dygnet runt. Det fungerade förvånansvärt bra. Lite jobbigt att prata i början bara men den syntes knappt. Tror dock att det kan vara lite knepigare om man har den både uppe och nere. Dessutom måste man ta ut den varje gång man ska stoppa något i munnen som inte är vatten, och skölja och göra rent innan man sätter in den igen.
Jag gjorde dock int själva regleringen med invisalign utan hade vanlig räls med med vita fästen och vit tråd, det syntes knappt alls och det var jättemånga som inte ens såg att jag hade tandställning förrän jag påpekade det själv. Jag var själv positivt överraskad över vilken stor skillnad vita fästen/vit tråd var jämfört med vanlig. Kostade inte jättemycket mer heller på det stora hela (ca 3500 kr extra per käke). Invisalign har jag för mig är väldigt dyrt om man behöver göra en hel reglering med den?
Tack! I det här fallet rör det sig om de två mittersta framtänderna i överkäken som behöver vridas till och in lite. Det är inget stort som behöver göras. Men den är alltså lös och kan plockas ut?
 
Tack! I det här fallet rör det sig om de två mittersta framtänderna i överkäken som behöver vridas till och in lite. Det är inget stort som behöver göras. Men den är alltså lös och kan plockas ut?
Ja precis, den tillverkar efter en avgjutning av dina tänder och jag antar att när man använder den i regleringssyfte så bör den bäras dygnet runt. Så gjuter dom om och gör nya skenor med jämna mellanrum för att flytta tänderna.
Min är ju bara till för att hålla de redan reglerade tänderna på plats, och därför räcker det att jag har den nattetid.
Den är i någon form av plast, helt genomskinlig och ganska tunn. Som en skena helt enkelt som sitter runt tanden både fram, under och bak. Den syns inte alls särskilt tydligt, mest under tänderna ser man att där är en lite rand typ, och sen kan den blänka till lite i olika ljus.
 
Med invisalign tar man först avtryck på tänderna samt foton i alla dess vinklar. Sedan får du anpassade 3D-printade skenor som ska användas minst 22h av dygnets 24. Skenorna byts en gång i veckan och du får oftast 4 skenor med dig hem som du byter samma veckodag och ungefär samma tid, tex tisdagar vid kl. 16. Sedan kommer du till din tandläkare på kontroller och får nya skenor.
På en del av tänderna sitter det små plastpluppar strategiskt utplacerade för att skenorna ska kunna förflytta tänderna. Plupparna tas bort när behandlingen är klar och det tar oftast runt 11-14 veckor, ibland längre och ibland kortare tid.

Efter avslutad behandling behövs en skena på nätterna alternativt tråd på baksidan eller både och. Och det får man ha resten av livet eller så länge man vill behålla behandlingsresultatet.
 
Med invisalign tar man först avtryck på tänderna samt foton i alla dess vinklar. Sedan får du anpassade 3D-printade skenor som ska användas minst 22h av dygnets 24. Skenorna byts en gång i veckan och du får oftast 4 skenor med dig hem som du byter samma veckodag och ungefär samma tid, tex tisdagar vid kl. 16. Sedan kommer du till din tandläkare på kontroller och får nya skenor.
På en del av tänderna sitter det små plastpluppar strategiskt utplacerade för att skenorna ska kunna förflytta tänderna. Plupparna tas bort när behandlingen är klar och det tar oftast runt 11-14 veckor, ibland längre och ibland kortare tid.

Efter avslutad behandling behövs en skena på nätterna alternativt tråd på baksidan eller både och. Och det får man ha resten av livet eller så länge man vill behålla behandlingsresultatet.
Intressant! Har du en uppfattning av vad det brukar kosta?
 
30.000-50.000 kr hittade jag vid googling. Beror väl på hur många skenor som behövs och hur komplicerad behandlingen är.
Jag hade räls i gymnasiet och resultatet har gått tillbaka en del i framtänderna i överkäken. Har funderat på att åtgärda det i några år, men har inte orkat ta tag i det. Får läsa på!
 
Nix, dock en skena för natten, men det har gått tillbaka en del. En tråd hade nog varit klokt i mitt fall.
Vad tråkigt, nu är tråd rätt standard enligt min tandreglerare. Jag har det i underkäken men fick en skena i överkäken då jag har en krona där och då går inte tråden att fästa på den tydligen. Har första återbesöket imorgon efter att jag blev av med tandställningen i oktober. Får se vad dom säger!
 
Vad tråkigt, nu är tråd rätt standard enligt min tandreglerare. Jag har det i underkäken men fick en skena i överkäken då jag har en krona där och då går inte tråden att fästa på den tydligen. Har första återbesöket imorgon efter att jag blev av med tandställningen i oktober. Får se vad dom säger!
Resultatet är fortfarande helt ok, men jag har tänkt gå på en konsultation i typ tio år, mina framtänder når inte riktigt varandra, så rent praktiskt måste jag "bita av" saker med tänderna på sidorna. Inget jag påverkas extremt mycket av. Men går det så snabbt att rätta till och jag slipper räls kanske det skulle vara ett lyft!
 
Resultatet är fortfarande helt ok, men jag har tänkt gå på en konsultation i typ tio år, mina framtänder når inte riktigt varandra, så rent praktiskt måste jag "bita av" saker med tänderna på sidorna. Inget jag påverkas extremt mycket av. Men går det så snabbt att rätta till och jag slipper räls kanske det skulle vara ett lyft!
Gå på den där konsultationen! Tandreglering har verkligen gått framåt de senare åren och det finns många fler möjligheter och lösningar idag än vad det fanns för bara 10-20 år sedan. Jag är så himla nöjd att jag äntligen tog tag i det efter över 15 år 😄
Och nu när jag redan lagt så mycket pengar så ska jag även göra om min krona på framtanden, jag har alltid tyckt att den är ful men har nu fått höra efter konsultation med en tandläkare inriktad på estetisk tandvård att tekniken utvecklats så mycket att den går att göra mycket snyggare och naturligare så då tänkte jag att jag kör med det också när jag ändå hållit på 😄 Sen hoppas jag att jag aldrig behöver fixa med tänderna mer resten av livet :p
 
Gå på den där konsultationen! Tandreglering har verkligen gått framåt de senare åren och det finns många fler möjligheter och lösningar idag än vad det fanns för bara 10-20 år sedan. Jag är så himla nöjd att jag äntligen tog tag i det efter över 15 år 😄
Och nu när jag redan lagt så mycket pengar så ska jag även göra om min krona på framtanden, jag har alltid tyckt att den är ful men har nu fått höra efter konsultation med en tandläkare inriktad på estetisk tandvård att tekniken utvecklats så mycket att den går att göra mycket snyggare och naturligare så då tänkte jag att jag kör med det också när jag ändå hållit på 😄 Sen hoppas jag att jag aldrig behöver fixa med tänderna mer resten av livet :p
Ja, mina tänder är i grunden fina, så att få de på "ännu bättre plats" skulle vara kul! Tack för pepp! :D
 
Jag trodde att tandreglering var permanent?? Menar ni alltså att tänderna med tiden återgår till sitt ursprungliga läge? Även i de fall då man dragit ut tänder för att skapa plats? Ofta handlar det ju om att det är för trångt och tänderna trycks snett i käken. I "vårt" fall rör det sig som sagt om två framtänder upptill som är lite sneda och en aning vinklade utåt (jag tycker det är jättefint men det tycker inte tändernas ägare...).
 
Jag trodde att tandreglering var permanent?? Menar ni alltså att tänderna med tiden återgår till sitt ursprungliga läge? Även i de fall då man dragit ut tänder för att skapa plats? Ofta handlar det ju om att det är för trångt och tänderna trycks snett i käken. I "vårt" fall rör det sig som sagt om två framtänder upptill som är lite sneda och en aning vinklade utåt (jag tycker det är jättefint men det tycker inte tändernas ägare...).
Japp, tänderna är förutbestämda att sitta på ett visst sätt, så trots tandreglering så vill de flytta tillbaka till hur de stod från början. Även om tänder dragits ut, vilket är ganska vanligt att man behöver göra under reglering. Därför är det jätteviktigt att man får en retainer (tråd) som håller tänderna på plats eller en skena att ha nattetid, för alltid.

Lägger till att jag själv framförallt hade väldigt trångt bland underkäkens framtänder, men tandregleringen ändrade ju inte bara det utan rättade till alla tänder. Även dom som jag egentligen inte hade något problem med kunde göras rakare och snyggare. Jag har dragit ut alla visdomständer för att skapa mer plats, det gjordes dock redan för flera år sedan hos min vanliga tandläkare.
Sedan var jag på konsultation hos en tandreglerare som beslutade om fast tandställning i både över- och underkäke och att en framtand i underkäken behövde dras ut för att skapa plats. Beräknad tid var 1-1,5 år (jag trodde jag skulle behöva längre då det verkligen var skevt) men det tog endast 11 månader! Sedan fick jag en tråd på insidan av underkäkens tänder och en skena att ha på natten i överkäken eftersom tråd även där inte hade varit en lika bra lösning pga min framtandskrona.
Min tandreglerare poängterade verkligen vikten av att ha något som håller tänderna på plats även efteråt, annars går det alltid tillbaka och de ca 40.000 kr jag lagt på detta blir som kastade i sjön. Man ska också höra av sig omgående om tråden skulle släppa, och inte vänta flera veckor då tänderna redan kan ja flyttats då.
 
Senast ändrad:
Jag trodde att tandreglering var permanent?? Menar ni alltså att tänderna med tiden återgår till sitt ursprungliga läge? Även i de fall då man dragit ut tänder för att skapa plats? Ofta handlar det ju om att det är för trångt och tänderna trycks snett i käken. I "vårt" fall rör det sig som sagt om två framtänder upptill som är lite sneda och en aning vinklade utåt (jag tycker det är jättefint men det tycker inte tändernas ägare...).
Jag märker att tänderna flyttar sig på bara ett par dagar om jag inte har min skena på natten. Blev "klar" för 12 år sen.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
3 260
Senast: Enya
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
573
Senast: Ajda
·
Tjatter Jag tänkte att det inte smakade lika gott som tidigare när jag nyligen smakade en bit After Eight. Nu läser jag att de tydligen börjat...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 077
Senast: Hellhound
·
Anläggning Hej! Har under senaste veckan upptäckt stora hål i gödselstacken, som att någon grävt gångar. Har inte brytt mig nämnvärt utan bara...
Svar
12
· Visningar
1 173
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp