IOK-medlem vill ge OS-idrottare förtur till vaccin

Coronapandemin gjorde att OS i Tokyo flyttades fram till 2021, men det är fortfarande oklart om spelen verkligen blir av i år. Kanadensaren Dick Pound, medlem i Internationella olympiska kommittén (IOK), tror att det krävs att idrottarna har vaccinerats för att få åka till OS - och anser därför att de bör få förtur i vaccinkön.
 
Det kan han ju tycka om han vill, jag håller absolut inte med. Att skydda/vaccinera de som löper störst risk att bli allvarligt sjuka och riskerar att dö i covid borde vara prio ett i mitt tycke.
Jag håller med. Om man nu vill vaccineras så ska prio ligga på de områden som har störst risk för att utsättas (jobbar i ex sjukhusmiljöer, äldreboende) alt är i riskgrupper. Inte för att man vill tävla.
 
Att man ens funderar på att fortsätta med Olympiska spelen med bakgrund av det som skett de senaste åren med corona är helt absurt! Det är ju förresten inte bara corona utan OS i sig är ett miljö och resursslöseri som inte är av denna värld!

Dessutom får ju Ryssland inte delta pga doping men Kina som satt hela världen i kaos med en pandemi de ska fortfarande få hålla vinter OS 2022.. 🙄
 
På ett sätt förstår jag om man vill se till att elitidrottare snabbt får komma igång att tävla igen så mycket som möjligt. Idrott och idrottsprestationer är traditionellt en stor moralhöjare i samhället när det är tuffare tider. Men i dagsläget är det svårt att se att de fåtal hemmasittare som skulle må betydligt bättre av att kunna se mer sport på tv väger upp eventuella dödsfall i riskgrupper.
 
Riskgrupp och vård personal först, när dem är klara kan dessa OS människor få gå först om dem vill enligt mig, och har dem tur hinner dem då vaccineras innan det är dags för OS, men att prioritera dem över riskgrupp och vårdpersonal är bara galet.
 
Riskgrupp och vård personal först, när dem är klara kan dessa OS människor få gå först om dem vill enligt mig, och har dem tur hinner dem då vaccineras innan det är dags för OS, men att prioritera dem över riskgrupp och vårdpersonal är bara galet.
Jag tycker det är galet att prioritera dem över någon som har större risk, risken börjar öka mer markant runt 50 men stiger sakta från de allra yngsta. Det rimligaste är att vaccinera i åldersordning med de äldsta först, efter vi har vaccinerat riskgrupper.
 
Jag förstår att de som delvis livnär sig på att tävla vill komma igång ordentligt igen. Pandemin slår hårt ekonomiskt mot många branscher. Men, det är knappast yrkesidrottare ensamma om. Jag anser inte att de ska få förtur baserat på det, utan behandlas som alla andra. (Att idrottare skulle prioriteras pga just OS, är förstås ännu mer befängt...)
 
Jag tycker det är galet att prioritera dem över någon som har större risk, risken börjar öka mer markant runt 50 men stiger sakta från de allra yngsta. Det rimligaste är att vaccinera i åldersordning med de äldsta först, efter vi har vaccinerat riskgrupper.
Fast jag tror när dem prioriterade grupperna är vaccinerade kommer det inte längre vara prioriterat till visa grupper, utan då kommer alla kunna vaccinera sig oavsett ålder. Så ett barn, en 30-åring och en 50-åring kommer kunna vaccineras samtidigt, men det är bada vad jag tror.
 
Fast jag tror när dem prioriterade grupperna är vaccinerade kommer det inte längre vara prioriterat till visa grupper, utan då kommer alla kunna vaccinera sig oavsett ålder. Så ett barn, en 30-åring och en 50-åring kommer kunna vaccineras samtidigt, men det är bada vad jag tror.
Det tror inte jag, om inte annat spå för att undvika kaos.
 
Jag tror inte det kommer att vara att bara dyka upp, utan tror man kommer få boka tid för vaccinering som man gör iaf där jag bor för egen provtagning av covid-19.
Och för att det itne ska bli kaos vid bokningen så är det praktiskt att exempels använda åldersgrupper.
 
Det kommer nog att vara som med svininfluensan - mycket lång tid tills alla kommer ifråga för vaccination (om det någonsin sker :( ).

Exempel: Tusen personer i veckan ska vaccineras i Blekinge | SVT Nyheter . Blekinge har runt 160 000 invånare. 160 veckor är dryga tre år. Så alla vaccinerade till midsommar kräver nog tyvärr närmast ett under. (DN hade i morse samma uträkning för landet som helhet)
Du kanske ska ta med i beräkningen att antalet vaccindoser vi ska få beräknas öka efterhand? Ganska drastiskt om Astrazenecas vaccin blir godkänt.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Du kanske ska ta med i beräkningen att antalet vaccindoser vi ska få beräknas öka efterhand? Ganska drastiskt om Astrazenecas vaccin blir godkänt.
För att vara klara till midsommar talar vi om en väldigt drastisk ökning - sex gånger så många vaccindoser tillgängliga. Men jag hoppas att jag har fel
 
För att vara klara till midsommar talar vi om en väldigt drastisk ökning - sex gånger så många vaccindoser tillgängliga. Men jag hoppas att jag har fel
Om man klarar det beror nog mest på om astazenecas vaccin blir godkänt snart. Där finns det färdiga volymer att leverera om jag förstår det rätt. Sen är det 2 vaccin till som kan bli godkända och volymerna av Pfiezers ska fördubblas eller så när en ny fabrik blir klar i mars. Så ja det kan mycket väl gå, men det gäller att kunna hantera vaccineringen också.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Efter flera incidenter under spelen i Tokyo kräver djurrättsorganisationen Peta att Internationella olympiska kommittén (IOK) tar bort...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 942
Senast: Lobelia
·
  • Artikel
Hästnyheter Internationella olympiska kommittén, IOK, fortsätter arbeta för att genomföra OS i Tokyo, men följer utvecklingen med det nya...
Svar
0
· Visningar
232
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Idag kom beskedet från IOK, den internationella olympiska kommittén - OS i Tokyo flyttas fram, men ska genomföras senast sommaren 2021...
Svar
0
· Visningar
411
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Idag kom beskedet från IOK, den internationella olympiska kommittén - OS i Tokyo flyttas fram, men ska genomföras senast sommaren 2021...
Svar
0
· Visningar
560
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp