Bukefalos 28 år!

IP-adress i windows 10?

dpmatte

Trådstartare
Jag har fått min dator uppgraderad till windows 10. När jag öppnar datorn så får jag bara upp en ruta där det står att ip-adress saknas och så kan man skriva i ip-adressen. Var kan man hitta en ledig ip-adress som man kan lägga in i datorn?

Jag har mobilt bredband och i modemet finns en ip-adress. Har ingen router. Man ska tydligen inte använda samma ip-adress i datorn som det är i modemet för då krockar det och hänger sig. Det finns en ip-adress i denna datorn, som har windows vista, men den kan jag ju inte använda. Den jag lånat datorn av ska ju kunna använda den igen.
 
Låter konstigt tycker jag, själva datorn har ingen IP-adress vad jag vet utan bara själva anslutningen och den brukar man aldrig behöva ange, det gör internetlev. automatiskt.
 
Varje dator har en IP-adress - eller om man skall vara riktigt noggrann så har varje nätverksanslutning på en dator en IP-adress. Det betyder att den trådlösa WiFi-anslutningen och den trådbundna kabelanslutningen, om datorn har en sådan, kan ha olika IP-adresser.

IP-adresser kan bestämmas/sättas manuellt, eller tilldelas automatiskt från någon enhet i nätverket, i hemmiljö typiskt en router.
Ofta är idag modem (tar emot förbindelsen från "utsidan", internetleverantören, via telenät eller 3G eller fiber), router (delar ut IP-adresser till datorer och enheter på "insidan", i hemnätverket), switch (grendosa för nätverksanslutningarna på "insidan") och trådlös accesspunkt (WLAN-basstation) kombinerade till en och samma enhet.

I fallet med en bredbandsuppkoppling via 3G-modem (eller för den delen via ADSL eller fiber eller på något annat sätt) är det normala att modemet tilldelas en IP-adress av internetleverantörens server, den adressen är den enda som "syns" från utsidan. Sedan delar modemets routerfunktion, kallat DHCP, ut andra IP-adresser till de anslutna datorerna på "insidan". Modemet/routern håller sedan reda på datatrafiken, så att rätt information når rätt dator i hemmanätverket.

I det här fallet är jag litet osäker på inställningsmöjligheterna eftersom jag själv inte har någon dator med Win 10 ännu. Men felmeddelandet tyder på att datorn inte är inställd på att automatiskt bli tilldelad en IP-adress från modemet/routern via DHCP, vilket är det normala. Någonstans i dialogrutan eller i nätverksinställningarna finns sannolikt ett val om datorn skall ta emot IP-adress eller om man skall sätta den manuellt. För att allt skall fungera smidigt behöver den vara inställd på att ta emot IP-adress automatiskt.

(Om det inte fungerar på annat sätt kan du prova att ange IP-adressen 192.168.0.10 . Den (och en hel massa andra) kommer sannolikt att vara ledig; de adresser som används internt i huset på "insidan" av routern behöver inte samordnas med några andra nätverk eller servrar i världen. Det behöver däremot göras med de adresser som din internetleverantör delar ut till ditt modem, alltså på "utsidan" av ditt hemmanätverk.)
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 582
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 605
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 791
Senast: zassoo
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
97 691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp