IP-TV for dummies

Lejonelle

Trådstartare
Jag försöker ta steget över i den digitala tidsåldern och har fått fiber-bredband indraget i kåken. Nu öppnar sig möjligheter att lämna den gamla TV-antennåldern och hämta sina TV-kanaler över bredbandet, modernt och flexibelt och bra! Enda problemet är att fossilen Lejonelle inte förstår riktigt hur hon ska få det att fungera... helst trådlöst.. när gränsen mellan TV och data allt mer suddas ut.

Såhär va: Det finns en bredbands-switch med koppling till en trådlös router som sköter trafiken till hushållets datorer. På nämnda bredbandsswitch finns också ett uttag för IPTV vilket nu inte används.

Jag ser framför mig hur ett par TV-apparater i hushållet skulle kunna hämta data trådlöst från någon motsvarande manick för IPTV som kopplas till bredbandsswitchens IPTV-uttag. Men vad en sådan manick kallas eller om den finns vet inte jag. Jag hittar olika produkter på nätbutikernas lagerhyllor men om de gör just detta jag efterfrågar förstår jag inte.

Kära Bukefalist, kan du hjälpa? Hur kopplar man två TV-apparater till fibernätet, vad behöver man för produkter och vad heter de?
 
Åh perfekt, nu får jag öva i att förklara (är nyutbildad på fiber-digtv)!

Till varje TV behöver du ha en TV-box. Den får du från din operatör, det följer med 1 box till varje abonnemang. TV-boxen kopplas till TVn med sladd.

TV-boxen behöver sen få tillgång till internet. Det kan göras på 2 sätt. Antingen så kopplar du den med kabel till routern (eller om du har flera fiberuttag i huset, som i sin tur blivit kopplade till routern i "skåpet"). Eller så köper du trådlös utrustning (operatörerna brukar erbjuda dessa). Den trådlösa mottagaren kopplas in med kabel i boxen, och den trådlösa sändaren kopplas in med kabel i routern.

Så det ser alltså ut såhär (strecken är kabel, pilarna trådlöst):

Switch --- router --- trådlös sändare >>> trådlös mottagare --- digitalbox --- tv

eller

switch --- router --- digitalbox --- tv

Men för att göra det ännu enklare: ring din operatör och säg att du vill ha ett TV-abbonemang. Dom hjälper dig få hem rätt grejer om du är tydlig med vad du vill ha och till hur många TV-apparater.
 
Tack gulle du :heart Jag har redan ett abonnemang och en box, och att koppla in det hela till en TV begriper tom jag eftersom det bara är att sätta en ethernetkabel mellan IPTV-uttaget och boxen. Det är hur jag lyckas med två TV som jag inte fattar. Ett uttag för IPTV i bredbandsswitchen, en box, två behov.

Behöver jag en till box oavsett om jag bara vill ha de marksända kanalerna på extra-TV:n?

Vad kopplar jag mellan bredbandsswitchen och IP-boxarna i så fall för att få trådlöst emellan? Någon annan form av trådlös router än den trådlösa router som redan finns för mitt LAN? Och vad heter den i så fall? Sen har jag fattat att det finns något som heter homeplug, skulle sådana kunna användas?
 
Har du bara ett uttag på switchen så finns risken att du bara kan ha en tv är jag rädd.
Vi har 2 hål till tv i switchen och kan ha två. Dock så långt emellan i vårat hus så vi har fått dra kabel.. Och vi har ingen router emellan till våra tv. Så vi kanske har olika? För oss är det bara en kabel från switchen i väggen direkt in i tvboxen.
Annars tycker jag det funkar jättebra! Men vill du ha en smart-tv så måste det dras en kabel från routern med internet OCKSÅ. Om man inte köper tv-märkets dyra trådlösa koppling. Så vår smart-tv får vara en dum-tv den med..

Men i det stora gav det oss många kanaler till billigt pris!
 
Tack gulle du :heart Jag har redan ett abonnemang och en box, och att koppla in det hela till en TV begriper tom jag eftersom det bara är att sätta en ethernetkabel mellan IPTV-uttaget och boxen. Det är hur jag lyckas med två TV som jag inte fattar. Ett uttag för IPTV i bredbandsswitchen, en box, två behov.

Behöver jag en till box oavsett om jag bara vill ha de marksända kanalerna på extra-TV:n?

Vad kopplar jag mellan bredbandsswitchen och IP-boxarna i så fall för att få trådlöst emellan? Någon annan form av trådlös router än den trådlösa router som redan finns för mitt LAN? Och vad heter den i så fall? Sen har jag fattat att det finns något som heter homeplug, skulle sådana kunna användas?

Du ska inte koppla något in i switchen annat än din router :-). Boxarna kopplar du till routern.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp