IPCC:s senaste rapport

Nahar

Trådstartare
Det sägs igen och igen, att vi behöver behandla klimatkrisen som den kris den är. Nu är det väl mer sant än någonsin. Vi får dagliga staplar om hur många som dött i covid, men var är staplarna som visar hur många som dött i klimatkrisen? Vi vet att vi är på väg mot 4 grader, och 4 grader beskrivs av forskare som "apokalyptiskt". Varför händer det inget?

Edit: BBC:s artikel på ämnet, för den som missat nya rapporten
 
Det sägs igen och igen, att vi behöver behandla klimatkrisen som den kris den är. Nu är det väl mer sant än någonsin. Vi får dagliga staplar om hur många som dött i covid, men var är staplarna som visar hur många som dött i klimatkrisen? Vi vet att vi är på väg mot 4 grader, och 4 grader beskrivs av forskare som "apokalyptiskt". Varför händer det inget?

Edit: BBC:s artikel på ämnet, för den som missat nya rapporten
Det är en bra fråga. vi borde hoppat på panikknappen för länge sedan. Men jag tror att det finns för många som tjänar pengar på att förstöra naturen.
 
Jag tror att det beror på att det inte händer oss. Att man tänker på att det inte är en själv som drabbas utan ligger lite längre fram, ens barn och barnbarn. Men själv påverkas man förstås, men inte nämnvärt här i väst. Det är för stort för att bry sig om, för stort för att kännas hotfullt. Jag tror att många kanske känner så.

Jag såg en dokumentär nyss om haven, plast och fiskeindustrin. Jag vet inte hur den var vinklad eller ens OM den var det, men den som så många andra dokumentärer hade sina poänger ändå, saker som är så logiska, så att man borde ha tänkt på det själv men ändå inte har. Det gav mig lite att tänka på, hur man väljer och varför.
 
Jag tror att det beror på att det inte händer oss. Att man tänker på att det inte är en själv som drabbas utan ligger lite längre fram, ens barn och barnbarn. Men själv påverkas man förstås, men inte nämnvärt här i väst. Det är för stort för att bry sig om, för stort för att kännas hotfullt. Jag tror att många kanske känner så.

Jag såg en dokumentär nyss om haven, plast och fiskeindustrin. Jag vet inte hur den var vinklad eller ens OM den var det, men den som så många andra dokumentärer hade sina poänger ändå, saker som är så logiska, så att man borde ha tänkt på det själv men ändå inte har. Det gav mig lite att tänka på, hur man väljer och varför.
Jag har absolut inte den där känslan av att det händer någon annan. Effekterna ser jag varje dag, i min vardag. Här i Sverige. Känns som att alla andra har skygglapparna på, öronproppar i öronen, huvuden i sanden.
 
Jag tror att det beror på att det inte händer oss. Att man tänker på att det inte är en själv som drabbas utan ligger lite längre fram, ens barn och barnbarn. Men själv påverkas man förstås, men inte nämnvärt här i väst. Det är för stort för att bry sig om, för stort för att kännas hotfullt. Jag tror att många kanske känner så.
Det som jag tycker får för lite uppmärksamhet är att vi håller på att stänga av Golfströmmen, och vad det skulle betyda för oss här vid den 60:e breddgraden (Uppsala).

De som kör stora bensindrivna stadsjeepar med motiveringen "det är för att få varmare somrar" kommer bli gravt besvikna få sig själva.
 
Jag känner att alltså det här är inget nytt, och därför VET vi också vad vi gör för fel, ändå fortsätter vi. :crazy:

I dagens gränslösa värld är det en mänsklig rättighet att få resa obegränsat, det är en mänsklig rättighet att vi tex på våra breddgrader har hela världens matutbud FÄRSKT här året om. Vi ska äta japanskt sushiris, vi tittar hellre på priset på avocadon än VAR den är odlad. Bilarna och så mycket överhuvudtaget av kapitalvaror byggs i plast, och håller sämre än någonsin tidigare. Äta matsmart - det är mycket få som gör det. När jag säger att jag strävar efter att helst äta i säsong blir jag betraktad som konstig som inte äter apelsiner året om, eller dissar mango hela året om. Att jag valt att inte äga bil är 'konstigt' för det är inte helt jäkla lätt att leva utan bil ska gudarna veta och ja det händer att jag trånar efter att skaffa mig bil men en ganska stor anledning till att jag faktiskt valt att inte ha bil är för att jag tycker att nyttan med att inte äga en bil överstiger anledningarna till att äga bil - så som mitt liv ser ut och den nyttan är inte bara min utan även mitt miljökarmas. Vi VET att vi bör, eller MÅSTE dra ner på konsumtionen, ändå beställs det mer varor från wish än nånsin, julklappshandeln slår alla rekord alla år. Osv osv. Hur kan vi vara så kollektivt korkade vi människor? Hur svårt ska det vara att bestämma att från NU ska det vara en norm att minst 80% av det som finns i tex som här i alla matvarubutikers kött och grönsaksdiskar ska vara närproducerat? Globalt! Det skulle vara heeeelt okej för mig, men fullständigt vansinnigt korkat för någon annan. V a r f ö r? Vi vet ju, vi måste vara medvetna alla vid detta laget - varför är det så svårt?


Nu är ju inte enskilda konsumenter de största bovarna, men många bäckar små. Storskalig industri lever på småkonsumenter också nånstans i skalan.
 
Jag känner att alltså det här är inget nytt, och därför VET vi också vad vi gör för fel, ändå fortsätter vi. :crazy:

I dagens gränslösa värld är det en mänsklig rättighet att få resa obegränsat, det är en mänsklig rättighet att vi tex på våra breddgrader har hela världens matutbud FÄRSKT här året om. Vi ska äta japanskt sushiris, vi tittar hellre på priset på avocadon än VAR den är odlad. Bilarna och så mycket överhuvudtaget av kapitalvaror byggs i plast, och håller sämre än någonsin tidigare. Äta matsmart - det är mycket få som gör det. När jag säger att jag strävar efter att helst äta i säsong blir jag betraktad som konstig som inte äter apelsiner året om, eller dissar mango hela året om. Att jag valt att inte äga bil är 'konstigt' för det är inte helt jäkla lätt att leva utan bil ska gudarna veta och ja det händer att jag trånar efter att skaffa mig bil men en ganska stor anledning till att jag faktiskt valt att inte ha bil är för att jag tycker att nyttan med att inte äga en bil överstiger anledningarna till att äga bil - så som mitt liv ser ut och den nyttan är inte bara min utan även mitt miljökarmas. Vi VET att vi bör, eller MÅSTE dra ner på konsumtionen, ändå beställs det mer varor från wish än nånsin, julklappshandeln slår alla rekord alla år. Osv osv. Hur kan vi vara så kollektivt korkade vi människor? Hur svårt ska det vara att bestämma att från NU ska det vara en norm att minst 80% av det som finns i tex som här i alla matvarubutikers kött och grönsaksdiskar ska vara närproducerat? Globalt! Det skulle vara heeeelt okej för mig, men fullständigt vansinnigt korkat för någon annan. V a r f ö r? Vi vet ju, vi måste vara medvetna alla vid detta laget - varför är det så svårt?


Nu är ju inte enskilda konsumenter de största bovarna, men många bäckar små. Storskalig industri lever på småkonsumenter också nånstans i skalan.
Tittar man i kommentarsfälten på diverse nyhetssajters sociala medier ser det nattsvart ut. Kreti och pleti, alltså inte troll, tycker att det hela är skrämselpropaganda.
 
Tittar man i kommentarsfälten på diverse nyhetssajters sociala medier ser det nattsvart ut. Kreti och pleti, alltså inte troll, tycker att det hela är skrämselpropaganda.
Tyvärr tror jag att vi har nyhetsmedia att tacka för det, då media idag sällan har egna genuina reportage, utan köpta artiklar genom nyhetsbyråer så sammantaget idag är nyhetskonsumenten ganska luttrad med kritiska ögon som bara ser en nyhetsmaskin som vältrar sig fram med exakt samma material - det blir propaganda då, folk blir blinda för budskapet eller kärnan av vad som förmedlas. Jag tror vi måste ha fram fler budbärare, det räcker inte med Greta och rubriker, ens värmeslag eller bränder på bild. Det behövs agerande, det behövs bankas in producentansvar, säljaransvar och det behöver bankas in köpvett och konsumtionsansvar. Vi borde till exempel ha många generationer av unga som fått faktisk och flerårig utbildning i skolan i miljötänk/miljöstrategier - men som springer och byter till ny mobiltelefon var gång det kommer ut en ny modell. Som åker till cypern och festar, som burnar däck bakom willys på fredagskvällarna, som burnar vattenskoter vid hornsbergs strand eller sitter i smärtsamt stora plastbåtar vid bryggorna i smögen..
Ja, kreti och pleti - skrämselpropaganda eller faktisk kunskap - det spelar ingen roll när det är lika mycket NOLL insikt eller agerande av båda oavsett.
 
Jag tror att det beror på att det inte händer oss. Att man tänker på att det inte är en själv som drabbas utan ligger lite längre fram, ens barn och barnbarn. Men själv påverkas man förstås, men inte nämnvärt här i väst. Det är för stort för att bry sig om, för stort för att kännas hotfullt. Jag tror att många kanske känner så.

Jag såg en dokumentär nyss om haven, plast och fiskeindustrin. Jag vet inte hur den var vinklad eller ens OM den var det, men den som så många andra dokumentärer hade sina poänger ändå, saker som är så logiska, så att man borde ha tänkt på det själv men ändå inte har. Det gav mig lite att tänka på, hur man väljer och varför.
Men det händer ju NU. Med all önskvärd tydlighet. Runt omkring oss? Inte ens bara i avlägsna länder utan även i Europa. Översvämningar. Torka. Bränder. Oväder. Hur kan folk inte se det?

Personligen tror jag att folk i allmänhet varit mer oroade om de haft lite mer kunskap om hur det fungerar. Tex om alla dessa kedjereaktioner som gör att hela balunsen bara går fortare och fortare och blir svårare och svårare att bromsa… Men nej. Homo sapiens är ärligt talat det mest korkade djur som någonsin funnits. Vi VÄLJER att förstöra vårat egna habitat, alltså hela våran planet (tillsammans med många av dess andra invånare) av ren girighet. Vi VET att vi borde/måste göra något och vi vet hur man skulle kunna göra det. Men vad händer. Vi skiter blankt i det. För vi vill ha ekonomisk tillväxt. Och nya bilar och mobiltelefoner. Köpa billigt krimskrams från Kina som slängs bort efter nån vecka. Och så vill vi ju kunna flyga på shoppingweekends till New York. Nä. Det saknas definitivt något viktigt i hjärnan på oss. Jag har gett upp hoppet och ser fram emot att jag snart (redan?) kan sitta och skratta och säga ”Vad var det jag sa?” när allt går åt skogen. Jorden blir nog iallafall lyckligare med en drastiskt reducerad population av människor… (Ja. Jag är frustrerad. Och bitter.)
 
Tittar man i kommentarsfälten på diverse nyhetssajters sociala medier ser det nattsvart ut. Kreti och pleti, alltså inte troll, tycker att det hela är skrämselpropaganda.
Det är väl lite pojken som ropade varg?

När artikeln "Jorden har bara 10 år kvar om vi fortsätter som vi gör idag" kommer ut med jämna mellanrum och har gjort så sedan typ 70-talet så blir det ju lite svårt att ta det på allvar..

Det är för lite fakta och för mycket skrämsel, känslor och annat dravel. Det blir också svårt för privatpersoner att bry sig när man får veta att det i princip är kört och det är mycket lite man själv kan göra.
 
Det är en bra fråga. vi borde hoppat på panikknappen för länge sedan. Men jag tror att det finns för många som tjänar pengar på att förstöra naturen.

Men i grund och botten är det vi konsumenter och vår kraftiga överkonsumtion och vår lyxiga välfärd som förstör, om inte efterfrågan fanns eller behov så kunde co² ekvivalenter, trycket på jordens resurser kraftigt minskas.

KL
Det finns bara ett sätt och det är att alla lever enkelt, väldigt enkelt. Bara det grundläggande.
Ett problem är att alla inte kommer vilja, delvis pga att om överkonsumtionen försvinner så försvinner också de flesta jobben och många kommer stå utan lön, finns inget att leva på. Om de flesta jobben försvinner så finns inte skatteintäkter till välfärden och sjukvården kommer att få sänka sin kvalité rejält. Väldigt rejält.
 
Nu är ju inte enskilda konsumenter de största bovarna, men många bäckar små. Storskalig industri lever på småkonsumenter också nånstans i skalan.

Det är klart att enskilda konsumenter är de största bovarna, och det är alla enskilda konsumenter som måste ändra sig om det ska gå att svänga.
Det är som med leopardpälsarna, eller elfenben- lätt att skylla på tjuvjägare men det är konsumenter som står för efterfrågan och utrotning.
 
Men i grund och botten är det vi konsumenter och vår kraftiga överkonsumtion och vår lyxiga välfärd som förstör, om inte efterfrågan fanns eller behov så kunde co² ekvivalenter, trycket på jordens resurser kraftigt minskas.

KL
Det finns bara ett sätt och det är att alla lever enkelt, väldigt enkelt. Bara det grundläggande.
Ett problem är att alla inte kommer vilja, delvis pga att om överkonsumtionen försvinner så försvinner också de flesta jobben och många kommer stå utan lön, finns inget att leva på. Om de flesta jobben försvinner så finns inte skatteintäkter till välfärden och sjukvården kommer att få sänka sin kvalité rejält. Väldigt rejält.
Ja du, och vi får fler som vill leva vår livsstil. hur ska vi agera då? Kan vi säga till dem vi gjorde det men ni får inte? Vad gör vår industri? jagar vi mygg och släpper elefanter? SSAB med 5,5 miljoner ton koldioxid? det finns en lång lista av utsläpp men media tar ofta enkla saker, det är därför du kan köpa en plastmugg med islatte med plastlock och ett papperssugrör.
 
Det är för lite fakta och för mycket skrämsel, känslor och annat dravel. Det blir också svårt för privatpersoner att bry sig när man får veta att det i princip är kört och det är mycket lite man själv kan göra.

Problemet är delvis att privatpersoner inte vill ändra på sitt liv, det finns folk bara här på buke som inte kan tänka sig o sluta resa, eller som bara måste ha hundar- eller hästar. Hela djurindustrin måste ändras ex.

Så om det ska fungera så måste det bestämmas från toppen och vilka skulle rösta på ett parti som förespråkar minimalistisk leverne utan livets goda? Restauranger, konserter, resor, tamdjur, onödig bilåkning, smink och skönhetsprodukter- ja listan kan göras lång.
Och vad hjälper det om Sverige gör så? Då måste hela värden följa efter och det är omöjligt.

Sedan så finns det tillräckligt med fakta, du får väl sortera ut lite varför och hur det skrevs på 70-talet och jämföra med nuet. Att det enligt dig är skrämsel och annat dravel, beror kanske på hur man tolkar fakta och det som händer i värden- jag tycker inte det är dravel alls.

KL

Och jo jag skulle kunna tänka mig ta bort allt onödigt, problemet är att det funkar inte fullt om inte alla gör lika , delvis för att alla som arbetar är med i ekorrhjulet på något vis) och jag tror inte Charlotte Perrelli och co vill göra avkall på sina alla lyxboenden och resor.
 
Ja du, och vi får fler som vill leva vår livsstil. hur ska vi agera då?

Ja det är såklart ett jättestort problem. Alla vill leva som vi och de flesta av vi vill ha det ännu bättre. Som nån skrev på buke om detta i en annan tråd: -Vi har det väl bra i Sverige? Jo med typ 4,2 jordklot per år så är det inte konstigt att vi har det bra.

Eller som en bekant sa: -Vi släpper inte ut nästan någon co² här, i sverige, det är de där j-a kineserna. Ja med vilka är det som handlar det som görs i Kina då?
 
Problemet är delvis att privatpersoner inte vill ändra på sitt liv, det finns folk bara här på buke som inte kan tänka sig o sluta resa, eller som bara måste ha hundar- eller hästar. Hela djurindustrin måste ändras ex.

Så om det ska fungera så måste det bestämmas från toppen och vilka skulle rösta på ett parti som förespråkar minimalistisk leverne utan livets goda? Restauranger, konserter, resor, tamdjur, onödig bilåkning, smink och skönhetsprodukter- ja listan kan göras lång.
Och vad hjälper det om Sverige gör så? Då måste hela värden följa efter och det är omöjligt.

Sedan så finns det tillräckligt med fakta, du får väl sortera ut lite varför och hur det skrevs på 70-talet och jämföra med nuet. Att det enligt dig är skrämsel och annat dravel, beror kanske på hur man tolkar fakta och det som händer i värden- jag tycker inte det är dravel alls.

KL

Och jo jag skulle kunna tänka mig ta bort allt onödigt, problemet är att det funkar inte fullt om inte alla gör lika , delvis för att alla som arbetar är med i ekorrhjulet på något vis) och jag tror inte Charlotte Perrelli och co vill göra avkall på sina alla lyxboenden och resor.
Fast det där tycker jag är ett väldigt svagt argument. ”Om inte alla gör det är det onödigt att jag gör nåt”. Någon måste ju börja? Om alla tänker så kommer ju aldrig nåt hända.
 
Fast det där tycker jag är ett väldigt svagt argument. ”Om inte alla gör det är det onödigt att jag gör nåt”. Någon måste ju börja? Om alla tänker så kommer ju aldrig nåt hända.

Men så uttryckte jag mig inte. Alls. då får du citera om jag ska förstå vad du menar.

KL

Väldigt många tycker att "det räcker" att sopsortera. Ja det är bra att sopsortera, det sparar på jordens resurser men minskar inget på utsläppen.

Det är som folk lägger ut kläder-ofta nya nästan oanvända skor och kläder på facebook med texten: "Tänk på miljön-handla begagnat". Ja den som handlade kanske själv skulle tänkt.
 
Problemet är delvis att privatpersoner inte vill ändra på sitt liv, det finns folk bara här på buke som inte kan tänka sig o sluta resa, eller som bara måste ha hundar- eller hästar. Hela djurindustrin måste ändras ex.

Så om det ska fungera så måste det bestämmas från toppen och vilka skulle rösta på ett parti som förespråkar minimalistisk leverne utan livets goda? Restauranger, konserter, resor, tamdjur, onödig bilåkning, smink och skönhetsprodukter- ja listan kan göras lång.
Och vad hjälper det om Sverige gör så? Då måste hela värden följa efter och det är omöjligt.

Sedan så finns det tillräckligt med fakta, du får väl sortera ut lite varför och hur det skrevs på 70-talet och jämföra med nuet. Att det enligt dig är skrämsel och annat dravel, beror kanske på hur man tolkar fakta och det som händer i värden- jag tycker inte det är dravel alls.

KL

Och jo jag skulle kunna tänka mig ta bort allt onödigt, problemet är att det funkar inte fullt om inte alla gör lika , delvis för att alla som arbetar är med i ekorrhjulet på något vis) och jag tror inte Charlotte Perrelli och co vill göra avkall på sina alla lyxboenden och resor.
Måste man sitta och sortera ut måste man vara engagerad och det tycker jag faktiskt inte man kan förvänta sig om man på riktigt faktiskt vill komma med tydlig information till läsare. Fakta kvarstår ju, även om artiklarna har haft lite olika motivation så har de ju alla varit kraftigt överdrivna. Vi är fortfarande här. Så jo det är skrämsel.

Sen kan jag ärligt säga att nej jag är inte villig till att kastas tillbaka till medeltiden bara för att vi i Sverige ska vara duktiga, medan resten av världen fortsätter som vanligt. Jag tänker inte späka mig ändlöst i mitt enda liv, så är det. Förändringar måste komma i den stora skalan och inte vara upp till mig som privatperson.

Jag gör det jag kan för miljön utan att göra avkall på livsglädjen samtidigt. Nu är jag inte en person som reser mycket ändå. Jag har inte flugit mer än kanske 10 gånger i mitt liv och senast var för över 10 år sedan. Men jag planerar absolut att resa (och flyga) i framtiden så länge den möjligheten finns.
 
Sen kan jag ärligt säga att nej jag är inte villig till att kastas tillbaka till medeltiden bara för att vi i Sverige ska vara duktiga, medan resten av världen fortsätter som vanligt. Jag tänker inte späka mig ändlöst i mitt enda liv, så är det. Förändringar måste komma i den stora skalan och inte vara upp till mig som privatperson.

Det skulle inte heller hjälpa om alla vi i Sverige var duktiga och inga andra.
 
En del av problemet är väl just det, men det spelar ingen roll om JAG gör några personliga uppoffringar eller mitt land gör det eftersom ingen annan gör det. Om alla tänker samma sak så är det inte konstigt att ingen vill göra någonting eftersom ingen annan gör någonting.

Sverige är en av de länder med tidigast Earth Overshoot Day, dvs när vi börjar leva över jordens tillgångar (i april har jag för mig) det är därför ganska naturligt att det då ligger på oss och andra liknande länder att ta vårt ansvar och begränsa 'lyx och överkonsumtion' som inte innebär en inskränkning på basala behov och rättigheter som boende, mat, utbildning osv. Vi behöver inte inskränka på att äta oss mätta varje dag, eller ens tacos varje fredag och lördagsgodis. Bara att äta en banan i veckan inte fler och liknande. Ät potatis istället för ris som är en ytterst vattenkrävande gröda som transporteras längre sträckor. Kanske vi inte behöver bo så stort som vi gör idag? Dela bostad som många redan gör utomlands men är mer sällsynt här i Sverige. Behövs verkligen två bilar istället för en? Livspusslet blir definitivt svårare och mer tröttsamt, men livspusslet är ofta en stor fråga för barnfamiljer och att försvåra pusslet idag betyder chansen för framtida avkommor att ha ett livspussel öht.

Om covid har lärt oss någonting är att inte ens när det är ett direkt, kortsiktigt hot mot vår egen välfärd och vår familj, släkt och vänner, kan människor ändå följa de relativt enkla reglerna som gällde/gäller under två år om man tar till med råge. Hur mycket svårare, omöjligt, blir det då att radikalt, och jag menar verkligen, radikalt, lägga om och kvalitetsförsämra vår livsstil permanent.

Själv så vacklar jag mellan, det går ändå åt helvete, "eat, drink and be merry for tomorrow we die" och, jag är ingen produktiv tillgång för ett samhälle med begränsade resurser lika bra att ta bort den delen. Till (och vilket faktiskt kan vara svårast). Ok, jag köper inte den där tröjan för jag har flera tröjor hemma redan som duger, jag behöver inte gå ut, utan kan mysa hemma, Jag köper (eller snarare köper inte), som min mormor brukade göra som också bodde i Stockholm, en säck potatis och förvarar den i matkällaren, som faktiskt finns i många äldre flerfamiljshus. Jag väntar med att tvätta tills det blir en full maskin osv osv.

Jag har en stor onödig lyx, min katt. Hon får kött (och bara kött) som antagligen transporterats från Kina, hon konsumerar tillgångar utan att själv vara ett dugg produktiv. Handen på hjärtat och mtp bukes demografi. Hur många av oss har husdjur som konsumerar och inte producerar? Jag räknar även brukshundar som jakthundar till det eftersom det är ytterst få, ingen, svensk idag som får sitt matbehov uppfyllt enbart av jakt. Och stallkatter om de lever och verkar i häststall.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 893
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var på en föreläsning igår om sorgbearbetning. Den var verkligen bra! Riktigt bra, gav mig jättemycket! Det är verkligen inte allt...
Svar
0
· Visningar
1 154
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 646
Senast: mackan
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 831
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp