IPL, hårborttagning hemma!

Fibusen

Trådstartare
Vill veta mer! Är väldigt mycket pengar, men det hade samtidigt varit väldigt skönt att slippa raka sig var och varannan dag...

Jag är mörkhårig med väldigt mörka/grova hår, rakar jag benen så är dom lena typ ett halvt dygn. Armhålorna lyser håret nästan igenom i trots att det är nyrakat.... Jag har testat både hårborttagningskräm, biter inte på mitt hår...Epilator, fungerar ok, men gör ont och jag får ALLTID en massa innåtväxta hårstrån. Använder i dag rakhyvel, men för att det ska kännas nyrakat så är det en daglig sväng med rakhyveln, och det orkar jag inte!

Så, funkar dessa apparater? Hur ofta måste man använda den efter man är ”inkörd”? Kan man använda den på sommaren ens, eller är det big no no när det är sol ute? Blir huden påverkad?

Och nej, jag vill inte ”strunta i det och låta håret växa fritt” utan jag vill veta om det är värt att köpa en sån här eller inte.
 
En bra IPL gör ont. Men de som är nu för hemmabruk funkar ju rätt så bra.

Jag har IPL:at på salong med sådär resultat. Det var först när jag testade diodlaser som jag fick bra resultat. Men då har jag ganska så ljusa hårstrån.
 
Nej, har gjort på salong, flera olika och mååånga gånger, och hemma. Inget hjälper. Har råttfärgade hår.
 
Lustig timing, jag har precis plockat fram den jag haft i flera år som samlat damm. Har en Philips Lumea Prestige IPL ljusbaserad hårborttagning BRI953/00 som fått otroliga recensioner på Elgiganten. Har provat några omgångar (ansiktet) så jag får se om jag är lika övertygad.
 
Jag har en för hemmabruk som är några år nu.
På mig som har ganska mörka hårstrån skulle jag säga att den fungerar, men det krävs nog att man fortsätter använda den regelbundet och att man använder den en gång i veckan några månader i början .
Nackdelen är väl mest att det tar tid beroende på hur stort område man vill göra.
 
Jag har en för hemmabruk som är några år nu.
På mig som har ganska mörka hårstrån skulle jag säga att den fungerar, men det krävs nog att man fortsätter använda den regelbundet och att man använder den en gång i veckan några månader i början .
Nackdelen är väl mest att det tar tid beroende på hur stort område man vill göra.
Behöver man fortsätta regelbundet hela tiden?
Tanken med IPL är väl annars att man successivt ska få mindre och mindre hår och att det sedan ska vara permanent.
 
Jag har en IPL för hemmabruk, men den gav tyvärr inga resultat alls, trots ett tiotal försök under några månader.

Nu har jag också en lasermanick för hemmabruk, och efter ca 8-10 behandlingar tyckte jag mig se en aning färre hår på benen, men ingen föränding under armar och i ansikte.

Laser på hudklinik gav dock gott resultat, men det krävdes många behandlingar. Jag har mörka hår och ljus hy.
 
Jag har kört IPL hemma i något år, tycker det är fantastiskt. Nej, den tar inte allt, inte minst för att det kan vara svårt att hålla koll på exakt var man har varit och inte (det ingår en del mindre graciös yoga för min del för att komma åt t.ex. baksida lår:D). Men skillnaden är verkligen som natt och dag, även om det kommer några hårstrån här och där så är det verkligen inte i närheten av vad det har varit innan.
Kör var 6-8 vecka, rakar då bort eventuella strån innan och kör hela benen, armarna och bikinilinjen. Det gör inte ont (och ska inte göra ont, då har man ställt in fel ljusstyrka). Jag har väldigt mörka strån och ljus hud, det är ju då det sägs ge bäst effekt.
Jag är sammantaget väldigt nöjd, den kostade 4000:- vill jag minnas och det har jag snabbt igen på att slippa vaxa för 800:- en gång i månaden... Kör Philips Lumea Prestige. Det enda jag inte håller med dem om är att det påstår att det går att göra hela kroppen på 15 min, jag har aldrig lyckats på mindre än en timme :cautious:
 
Jag har provat ipl på salong, funkade inte. Diodlaser = :up: Hade mörka grova strån på ljus hud. Efter 5 behandlingar var allt borta.
De ipl-apparater som säljs till allmänheten är svagare än de som används på salonger och kliniker.

Ni som använder hemma-ipl, har ni skyddsglasögon?
 
Jag har en för hemmabruk, jag är blek med mörka hår, som på dig så ser man håren i armhålorna när jag precis rakat, har rätt mycket hår med
På mig har det absolut funkat! Har fått köra en gång i veckan iaf runt 8 gånger, sen har jag slarvat en hel del med, så jag blev aldrig helt hårlös, men det växte tillbaks långsammare, och vissa ställen var kala.
Nu har jag börjat igen! Kört 4 gånger och jag märker redan skillnad :)


@Rosett Nej, men jag blundar och vänder bort huvudet. I bruksanvisningen har jag för mig att det stod att man inte skulle titta på eller in i den, men inget om skyddsglasögon, vad jag kan minnas iaf
 
Behöver man fortsätta regelbundet hela tiden?
Tanken med IPL är väl annars att man successivt ska få mindre och mindre hår och att det sedan ska vara permanent.
Idén är väl att man inte ska behöva använda den efter ett tag. Men jag har inte kommit till det stadiet än isf. Men heller inte använt den helt enligt instruktionerna, men det tar ju längre tid iaf.
 
Jag har provat ipl på salong, funkade inte. Diodlaser = :up: Hade mörka grova strån på ljus hud. Efter 5 behandlingar var allt borta.
De ipl-apparater som säljs till allmänheten är svagare än de som används på salonger och kliniker.

Ni som använder hemma-ipl, har ni skyddsglasögon?
Menar du att håret är borta ”föralltid” med diodlaser? 😊
 
Idén är väl att man inte ska behöva använda den efter ett tag. Men jag har inte kommit till det stadiet än isf. Men heller inte använt den helt enligt instruktionerna, men det tar ju längre tid iaf.
Med den jag har så kommer håret tillbaka efter ett tag, står att man ska underhålla med en gång i månaden, eller nåt sånt, efter sina en gång i veckan i 8-10 veckor
 
Jag älskar min Philips Lumea. Den funkar perfekt på mig som har mörka hår och ljus hy.

Jag var också skeptisk till om den skulle fungera men den visade sig vara mycket bättre än jag någonsin kunnat tro. Jag har inte behövt raka benen på flera år nu (tror jag köpte den för ca 4 år sedan) och håret har ännu inte kommit tillbaka fastän jag inte har upprepat behandlingen på minst två år. Superbra!
 
Jag älskar min Philips Lumea. Den funkar perfekt på mig som har mörka hår och ljus hy.

Jag var också skeptisk till om den skulle fungera men den visade sig vara mycket bättre än jag någonsin kunnat tro. Jag har inte behövt raka benen på flera år nu (tror jag köpte den för ca 4 år sedan) och håret har ännu inte kommit tillbaka fastän jag inte har upprepat behandlingen på minst två år. Superbra!
Hur såg ditt schema ut?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon här som har en IPL-maskin för hemmabruk? Jag får inåtväxande hårstrån av rakning, vaxning, epilering...
Svar
5
· Visningar
4 622
Senast: cherie
·
Kropp & Själ Usch, jag skäms. Jag vill inte skriva denna tråd alls egentligen men nu mår jag så väldigt dåligt av det så jag måste få veta om det...
2
Svar
32
· Visningar
16 736
Kropp & Själ :mad: har ännu en gång kämpat med rakhyveln och resultatet blev så klart en massa små sår på bena. Fattar inte vad jag gör för fel...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 143
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp