IPL, hårborttagning hemma!

Hur såg ditt schema ut?
Jag minns knappt eftersom det var så många år sedan. Jag tror jag började med en gång i veckan och körde några månader och sen gick över till någon gång i månaden. Sen tog latheten över när jag märkte att håret inte växte tillbaka så det tog längre och längre tid mellan gångerna och nu har jag inte gjort något på över två år 😅 Har fortfarande inte fått tillbaka något!
 
Jag minns knappt eftersom det var så många år sedan. Jag tror jag började med en gång i veckan och körde några månader och sen gick över till någon gång i månaden. Sen tog latheten över när jag märkte att håret inte växte tillbaka så det tog längre och längre tid mellan gångerna och nu har jag inte gjort något på över två år 😅 Har fortfarande inte fått tillbaka något!

Det här är ju drömmen! Har sneglat på en sån där länge men är rädd att det ska vara onödigt mycket pengar i onödan.
 
Lite OT

Finns det någon typ av maskin som funkar på ljusa strån?

Jag kör epilator annars. Och har väl inte så mkt behåring. Det som finns är ljusblont. Men hade ju varit skönt om det var permanent borta.
Armhålorna tex där jag har tjockare strån vågar jag inte epilera. Det borde göra oooont!
Kunde vara nice att bli av med hår där permanent.
 
Lite OT

Finns det någon typ av maskin som funkar på ljusa strån?

Jag kör epilator annars. Och har väl inte så mkt behåring. Det som finns är ljusblont. Men hade ju varit skönt om det var permanent borta.
Armhålorna tex där jag har tjockare strån vågar jag inte epilera. Det borde göra oooont!
Kunde vara nice att bli av med hår där permanent.
Diatermi, men det kan man inte göra själv. Då förs en tunn nål ner i hårsäcken och bränner sönder den med el.
Ja det gör ont.
 
Men när man kör IPL, trillar håret bort sen, eller skrumpnar det ihop bara och dör? Det står att man ska raka sig innan man kör, men det blir ju fortfarande ett hårstrå kvar under huden, vart tar det vägen? 😅
 
Men när man kör IPL, trillar håret bort sen, eller skrumpnar det ihop bara och dör? Det står att man ska raka sig innan man kör, men det blir ju fortfarande ett hårstrå kvar under huden, vart tar det vägen? 😅

Man ska raka för att ljuset lättare ska komma ner till hårsäcken/roten och ”döda” den. Aldrig märkt av Ngt efter mina behandlingar, håret har bara inte kommit tillbaka
 
Men när man kör IPL, trillar håret bort sen, eller skrumpnar det ihop bara och dör? Det står att man ska raka sig innan man kör, men det blir ju fortfarande ett hårstrå kvar under huden, vart tar det vägen? 😅
Ljuset dras till den mörka färgen i hårstråt som är i huden och bränner det = hårsäcken dödas och kan inte bilda nya strån.
Det kan dock aktiveras nya hårsäckar.
 
Funderat i många år på en ipl för hemmabruk men inte vågat chansa pga kostnaden. Haft mkt mörka hår som de senaste åren övergått till gråa hår. Är det försent att införskaffa en sådan då tro? Någon som fått effekt på grå strån?
 
Funderat i många år på en ipl för hemmabruk men inte vågat chansa pga kostnaden. Haft mkt mörka hår som de senaste åren övergått till gråa hår. Är det försent att införskaffa en sådan då tro? Någon som fått effekt på grå strån?

Verkar tyvärr inte fungera... Måste finnas färg för att ljuset ska hitta ner till hårsäcken.

Hur som helst så beställde jag en som jag hämtade ut i dag, dock en lite mindre,enklare och billigare variant. Blir intressant att se om det blir resultat! Är ju ljus i hyn med nästan svarta hårstrån. Testkörde ben och armhålor i dag, och funderar på hur vissa ens kan påstå att det ”känns lite”. Började på lägsta nivån men kunde gå upp till max ganska direkt. Totalt smärtfritt!:banana:

Hoppas bara det ger resultat nu! Och att jag orkar köra på en gång i veckan i 8-12 veckor...
 
Verkar tyvärr inte fungera... Måste finnas färg för att ljuset ska hitta ner till hårsäcken.

Hur som helst så beställde jag en som jag hämtade ut i dag, dock en lite mindre,enklare och billigare variant. Blir intressant att se om det blir resultat! Är ju ljus i hyn med nästan svarta hårstrån. Testkörde ben och armhålor i dag, och funderar på hur vissa ens kan påstå att det ”känns lite”. Började på lägsta nivån men kunde gå upp till max ganska direkt. Totalt smärtfritt!:banana:

Hoppas bara det ger resultat nu! Och att jag orkar köra på en gång i veckan i 8-12 veckor...
Vilken köpte du? :)
 
Är också nyfiken hur det har gått?

Fick absolut okej resultat, men sen blev det vinter så orkade inte hålla på. 🙈😂 Körde inte alla veckor man skulle, tror det står en gång i veckan i 12 veckor innan man fått fullt resultat, jag kanske körde 6-8 veckor?Men håret minskade betydligt på den stunden.

Men nu är jag igång igen, kört två omgångar och jag upplever ännu snabbare resultat nu.
 
Fick absolut okej resultat, men sen blev det vinter så orkade inte hålla på. 🙈😂 Körde inte alla veckor man skulle, tror det står en gång i veckan i 12 veckor innan man fått fullt resultat, jag kanske körde 6-8 veckor?Men håret minskade betydligt på den stunden.

Men nu är jag igång igen, kört två omgångar och jag upplever ännu snabbare resultat nu.
Kom det liksom tillbaka under perioden du slutade eller höll det sig på en mindre nivå?
 
Fick absolut okej resultat, men sen blev det vinter så orkade inte hålla på. 🙈😂 Körde inte alla veckor man skulle, tror det står en gång i veckan i 12 veckor innan man fått fullt resultat, jag kanske körde 6-8 veckor?Men håret minskade betydligt på den stunden.

Men nu är jag igång igen, kört två omgångar och jag upplever ännu snabbare resultat nu.
Personlig fråga, hur pass mörkt hår har du? Kan man få se en bild?
 
Kom det liksom tillbaka under perioden du slutade eller höll det sig på en mindre nivå?

Det kom tillbaka till ”full styrka” tillslut, men det dröjde länge. Kanske använde den sist i slutet av november, och det kanske hade växt ut fullt i februari/mars.

Tanken är ju att du ska köra en gång i veckan under 8-12 veckor, sen räcker det med en gång i månaden, och jag tror absolut det funkar någorlunda med det. Nu körde jag ju inte fullt så många veckor som man skulle göra, men dom gånger jag rakade mig så var det inte mycket hår som växte ut mellan gångerna.

Nu har jag som sagt börjat igen, och jag som normalt fick ganska mycket stubb bara över natten sitter nu med ben som är rakade i Tisdags med knappt synlig stubb. Knappt kännbart, men jag ser ju något hår här och var. Hade absolut kunnat gå ut i shorts i dag utan att raka benen!
 
Personlig fråga, hur pass mörkt hår har du? Kan man få se en bild?

Jag är rejält mörk, och har svart hår på kroppen. Har tyvärr ingen bild på håriga ben, men du ser att jag är väldigt mörkhårig här iallafall! 😂
87442712-CA32-4E42-88B5-DAC1C0AD1740.png
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon här som har en IPL-maskin för hemmabruk? Jag får inåtväxande hårstrån av rakning, vaxning, epilering...
Svar
5
· Visningar
4 595
Senast: cherie
·
Kropp & Själ Usch, jag skäms. Jag vill inte skriva denna tråd alls egentligen men nu mår jag så väldigt dåligt av det så jag måste få veta om det...
2
Svar
32
· Visningar
16 704
Kropp & Själ :mad: har ännu en gång kämpat med rakhyveln och resultatet blev så klart en massa små sår på bena. Fattar inte vad jag gör för fel...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 132
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp