IQ test för häst

Y

yez

Läste en tråd på "Hund" om IQ test för hundar och jag började fundera om det finns något liknande för hästar!
För visst måste det vara så att vissa hästar är smartare än andra! Vissa människor är smartare och en del hundar är smartare än andra.
Så då borde det vara så inom hästar med? :idea: Går det att se på något sätt? :confused:
Eller är jag helt ute och cyklar? :o
 
Inte en aning om hur man kan mäta IQ för hästar. :confused:

Jag tror min häst har väldigt varierande IQ. När jag ber henne om något så fattar hon oftast väldigt snabbt... sen några sekunder senare kan hon inte räkna ut att hon är för stor för att krypa under den där grenen eller att det är bättre att springa runt taggbusken än igenom! :D :love: :D :love: :love:

Hur lätt dom har för att lära bör väl dock vara nån form utav IQ?!

/Snorpan
 
Jag har en jättesmart häst :love:
Klart att de är olika smarta, men jag vet inte riktigt hur man skulle kolla IQ på dem.
Egentligen kan man inte generalisera IQ som vi gjorde i hundtråden, för det finns olika slags IQ.
Man tycker ju att ju snabbare man förstår något, ju smartare är man men det kanske inte betyder att man vet hur man ska använda sin smarthet.Och då är man ju inte smart...
 
Visst vore det bra med mentaltest för hästar, inte minst för hingstar i avel. Borde inte vara så svårt att utveckla tycker man.
 
Ponnys verkar ha högre IQ än hästar, tycker ni inte? :D Även fullblodshästar verkar vara rätt smarta. (Jag är iof lite partisk.. :p )
 
Ja speciellt på hingstar i avel borde det finnas något test. Hur lättlärda och sammarbetsvilliga de är tex!

Tror inte att ponnyer eller fullblod skulle vara smartare. Däremot varierar det nog från individ till individ!
 
Jovisst varierar det från individ till individ. Men jag har iaf träffat på fler smarta individer bland ponnys och fullblodshästar.
 
Jag håller med.
Är också av den uppfattningen att ponnys är smartare överlag. Vår shettis t.ex...är bara för smart ibland ;)
Även fullblod tycker jag är smarta...iallafall mitt egna hehe :angel: :D
men de måste ju vara smarta, de är ju själva grunden..de har iallafall mkt instinkter kvar
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Emma-pemma
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
6 918
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 279
Senast: Tonto
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
813
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp