Iq test och iq nivå

Status
Stängd för vidare inlägg.
L

LiviaFilippa

Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är själv klart bara ett test för kul så ingen exakt sanning! Men jag tycker ändå att det är lite kul och intresant så skulle vara kul om nånannan vill göra det och vad ni tycker om det och så!
Och även om ni har några tankar om det osv.
Här är iallafall en länk till ett Iq test
Har ni gjort riktiga iq test och var det isåfall lika resultat som dethär?
Blev ni för vånade av nåt eller var det ungefär som ni trodde?
Tycker ni att det stämmer med eran själv bild liksom eller fick ni tillexempel att ni har högre eller lägre iq motför eran upp fattning att ni har?
Och två VIKTIGA saker bara!
1. Om man VILL säga vad man fick så får man men det är själv klart inget måste!
2. Det är INTE nån tävling eller att nån är bättre motför nånannan! Utan dethär är BARA om iq enligt såna test och det säger inte så jätte mycket hur den personen är och vad den klarar och då!
 
Jag kan också börja att svara att jag fick högre motför jag trodde! Mina sämsta om råden var minne och bild delen och det var inte o väntat alls efter som att jag vet att jag har stora problem med såna saker! Men ord delarna och logiskt tänkande delen fick jag bättre och matte MYCKET bättre motför hur jag trodde.
Screenshot_20240314-085523.jpg

Jag har även gjort tester med en psykolog och då fick jag också ganska så högt så jag visste att jag får ganska så högt på såna men jag trodde inte att jag skulle få så högt iallafall.
Och det som jag tycker är svårt eller jobbigt är att jag vet ju i mitt huvud att jag har ganska så hög iq och att jag är ganska smart. Men jag har liksom svårig heter att få ut det och att ut trycka det som är I huvudet. Så som att på in sidan är jag kanske på ungefär 130 men på ut sidan så verkar det som 50 eller nåt.
Men ja JAG har inte precis nån nytta med att ha högt iq så jag tycker inte att det är så possitivt liksom. Men andra kanske tycker att det är det för dom och det är själv klart lika okej!
Och en sak till att jag tycker att dom sakerna som står för iq under 80 låter inte så speciellt snällt. Jag vet inte om det heter så påriktigt men jag tycker iallafall inte att nån är som sakerna bara för att den kanske har lite lägre iq motför genom snittet!
 
Jag har gjort IQ test hos psykolog som ett steg i utredningen av min autism.

På matte-logiskt låg jag på 112, på den språkliga delen låg jag någonstans mellan 180 och 190 (så högt är inte exakt mätbart pga avskanad av jämförbara prestationer.

Och nej. Bilden du delat har inte skrivit särskilt snällt. Och tittar man på illustrerad vetenskaps hemsida har de helt andra ord. Men har man under 80 får man erbjudande om anpassad grundskola, tex. Men de testen görs inte på internet.
 
Jag har gjort IQ test hos psykolog som ett steg i utredningen av min autism.

På matte-logiskt låg jag på 112, på den språkliga delen låg jag någonstans mellan 180 och 190 (så högt är inte exakt mätbart pga avskanad av jämförbara prestationer.

Och nej. Bilden du delat har inte skrivit särskilt snällt. Och tittar man på illustrerad vetenskaps hemsida har de helt andra ord. Men har man under 80 får man erbjudande om anpassad grundskola, tex. Men de testen görs inte på internet.
Fast den bilden är från deras sida så det är dom som har skrivit så.
Och nej själv klart så gör man inte såna test online om det är i en ut redning tillexempel. Det skrev jag ju också att såna test bara är för kul!
Men om man HAR gjort både riktigt iq test med en psykolog och om man gör ett online så kan man ju se ifall det var i när heten motför det riktiga tillexempel.
 
Jag ger inte så mycket för iq-tester tagna på nätet.
Angående terminologin så är den naturligtvis väldigt föråldrad i detta exemplet. Men vi får vara glada att det på många sätt gått framåt
Har du gjort nåt riktigt iq test och online så du kan jäm föra och vet om det är i när heten eller om det var jätte långt från?
Jag har somsagt gjort båda och förmig så var det inte exakt lika men väldigt nära.
 
När iq kommer på tal så brukar jag ofta tänka att det viktigaste nog är hur man förvaltar det.
Exempelvis hade Herrmann Göring runt 140. Där hade åtminstone jag önskat att han förvaltat det annorlunda
Ja det är ju ganska så själv klart? Det finns säkert jätte många som gjort jätte bra saker som inte har ett högt iq också.
 
Jag har gjort IQ test hos psykolog som ett steg i utredningen av min autism.

På matte-logiskt låg jag på 112, på den språkliga delen låg jag någonstans mellan 180 och 190 (så högt är inte exakt mätbart pga avskanad av jämförbara prestationer.

Och nej. Bilden du delat har inte skrivit särskilt snällt. Och tittar man på illustrerad vetenskaps hemsida har de helt andra ord. Men har man under 80 får man erbjudande om anpassad grundskola, tex. Men de testen görs inte på internet.
Jag hade tvärtom i resultatet på min utredning! :laugh:
 
Ja det är ju ganska så själv klart? Det finns säkert jätte många som gjort jätte bra saker som inte har ett högt iq också.

Ja så är det ju. Men jag tycker ofta att diskussionen om iq blir väldigt endimensionell.
Har man tex autism så kan "begåvningen" vara väldigt ojämn. Det kan den såklart vara även om man inte har någon diagnos. Jag tycker att iq är ett ganska trubbigt verktyg.
 
Ja så är det ju. Men jag tycker ofta att diskussionen om iq blir väldigt endimensionell.
Har man tex autism så kan "begåvningen" vara väldigt ojämn. Det kan den såklart vara även om man inte har någon diagnos. Jag tycker att iq är ett ganska trubbigt verktyg.
Ja att man har en o jämn begåvning är ju en av sakerna med autism. Och många som har autism har hög iq i hel het! Men man kan ändå ha jätte stora problem i vissa om råden.
Men det som JAG tycker är ett problem är att OFTA så an tar andra att om man har tillexempel autism eller dyslexi eller NÅN svårig het som på verkar tillexempel i skolan eller jobbet så tror andra ofta att den personen är o smart eller att den inte fattar saker eller sånt. Så att man ofta får tillexempel att nån an tar att man är trög tänkt eller korkad bara för att man har nån svårig het fast man egentligen är smart.
Men iq är fort farande bara iq och man kanske inte be höver ta det på så himla stort all var och dra upp massa annat som inte har med frågan att göra?
Utan SJÄLV KLART så finns det hemska personer med jätte hög iq lika som det finns jätte bra personer med hög iq. Och samma med lågt iq också.
Men man kan ju ändå disskutera OM iq och tillexempel om man har gjort både riktigt test och online om det var lika eller jätte o lika. Och om man tycker att det är possitivt för ensjälv med den iq man har eller om det mera känns neggativt osv.
Jag tror iallafall att ALLA här vet att det inte är nåns iq som av gör om den är bra eller dålig o avsett om den har hög eller låg iq. Eller jag hoppas iallafall att alla vet det!
 
Försökte göra testet du länkade till, men de ville ha ens mejladress så jag hoppade av det.

Har inte gjort några renodlade IQ-test under övervakade förhållanden (alltså t ex hos psykolog). Däremot olika typer av begåvningstester i samband med rekrytering. Resultatet brukar vara väntat.

Vet f.ö en mycket prestigefull management consulting-byrå som inte anställer folk med en IQ över 120-125 eftersom de har noterat att folk som har en högre begåvning än så har svårt att förstå kundernas behov och ännu svårare att förklara lösningsförslag på ett sätt som kunderna förstår och uppskattar.
 
Ja att man har en o jämn begåvning är ju en av sakerna med autism. Och många som har autism har hög iq i hel het! Men man kan ändå ha jätte stora problem i vissa om råden.
Men det som JAG tycker är ett problem är att OFTA så an tar andra att om man har tillexempel autism eller dyslexi eller NÅN svårig het som på verkar tillexempel i skolan eller jobbet så tror andra ofta att den personen är o smart eller att den inte fattar saker eller sånt. Så att man ofta får tillexempel att nån an tar att man är trög tänkt eller korkad bara för att man har nån svårig het fast man egentligen är smart.
Men iq är fort farande bara iq och man kanske inte be höver ta det på så himla stort all var och dra upp massa annat som inte har med frågan att göra?
Utan SJÄLV KLART så finns det hemska personer med jätte hög iq lika som det finns jätte bra personer med hög iq. Och samma med lågt iq också.
Men man kan ju ändå disskutera OM iq och tillexempel om man har gjort både riktigt test och online om det var lika eller jätte o lika. Och om man tycker att det är possitivt för ensjälv med den iq man har eller om det mera känns neggativt osv.
Jag tror iallafall att ALLA här vet att det inte är nåns iq som av gör om den är bra eller dålig o avsett om den har hög eller låg iq. Eller jag hoppas iallafall att alla vet det!

Jag tror att det är svårt att endast dra parallellen smart - hög iq.
Jag har uppmätt hög iq och ansågs "särbegåvad", samtidigt hade jag andra saker att kämpa med och hade behövt mer stöd tex i skolan. Jag vet att stödet är bättre idag än på 80-90 talet men det finns fortfarande mycket att önska.

Det föreligger fortfarande ett stort stigma kring frågan och jag tror att jämförelser mellan personer med IQ som underlag sällan gynnar någon. Jag tror istället på att alla har saker de kan behöva jobba med på olika sätt. Som du beskriver i ditt inlägg finns tex fördomar mot personer med dyslexi.
 
Senast ändrad:
Jag gjorde WAIS III som del av NPF-utredning när jag var lite drygt 20. Minns att jag bröt ihop och grät på aritmetiktestet för jag kände mig så korkad. När jag fick svaret så var min första reaktion att det var ett "placebosvar" för att lyfta självkänslan :cautious:. Under en period var jag jättestolt, läste massor av teorier och studier om hur skillnad i IQ kan påverka kommunikationssvårigheter, om MENSA-medlemsskap osv.

Nu, med lite fler år bakom mig, tänker jag att IQ-test är rätt ointressanta. Javisst, det ger mig lite ledtrådar om hur min hjärna söker mönster osv, men inte något speciellt användbart i vardagen. Jag är för gammal för att ha haft nytta av etiketten "särbegåvad" i skolan, det fanns inte på den tiden (då var jag bara jobbig och svårmotiverad :D), annars kan jag tänka mig att det kan fylla en fuktion där?

Såvitt jag vet så är det inte möjligt att "poängsätta" IQ när det handlar om reslutat långt utanför normalfördelningskurvan (som väl är 100 +- 15 eller 20?), det finns för lite data och är heller inte avsikten med testen. Enligt min utredare så pratar man lite om vilken percentil individen tillhör, men iaf WAIS tar inte fram specifika siffror. Likaså är MENSAs och många av internettesterna allt för smala, matriserna är ju bara en av väldigt många deltest i de "riktiga" IQ-testen.
 
Försökte göra testet du länkade till, men de ville ha ens mejladress så jag hoppade av det.

Har inte gjort några renodlade IQ-test under övervakade förhållanden (alltså t ex hos psykolog). Däremot olika typer av begåvningstester i samband med rekrytering. Resultatet brukar vara väntat.

Vet f.ö en mycket prestigefull management consulting-byrå som inte anställer folk med en IQ över 120-125 eftersom de har noterat att folk som har en högre begåvning än så har svårt att förstå kundernas behov och ännu svårare att förklara lösningsförslag på ett sätt som kunderna förstår och uppskattar.
Vad hemskt med sån diskri minering bara pågrund av nåns iq! 🙁 Det är ju jätte dåligt!
 
Gjort utredning för en annan sak och då gjordes även Iq-test. Jag ligger i 92a percentilen. Förklarar mycket av varför jag aldrig har klickat med mer än några få personer.
 
Jag tror att det är svårt att endast dra parallellen smart - hög iq.
Jag har uppmätt hög iq och ansågs "särbegåvad", samtidigt hade jag andra saker att kämpa med och hade behövt mer stöd tex i skolan. Jag vet att stödet är bättre idag än på 80-90 talet men det finns fortfarande mycket att önska.

Det föreligger fortfarande ett stort stigma kring frågan och jag tror att jämförelser mellan personer med IQ som underlag sällan gynnar någon. Jag tror istället på att alla har saker de kan behöva jobba med på olika sätt. Som du beskriver i ditt inlägg finns tex fördomar mot personer med dyslexi.
Nej såklart att det inte är själv klart att hög iq är lika med smart! Och det be ror ju även på vad för sorts smart man menar.
Och ja jag håller med att alla har svårig heter och så. Och jag har inte sagt att man ska jäm föra med andra heller! Men det var ju du som började ta upp en hemsk person med högt iq. Varför gjorde du det fast du inte tror att det gynnar nån att jäm föra?
Och jag håller även med att det är mycket kvar att önska med stöd i skolan och så och att det är för domar och diskri minering pågrund av tillexempel dyslexi eller autism eller annat och att det är hemskt. Jag skulle an tagligen ha fått hjälp tidigsre och mera hjälp ifall jag inte hade haft så högt iq men för att jag hade det så in såg ingen att jag hade svårig heter OCKSÅ.
 
Jag gjorde WAIS III som del av NPF-utredning när jag var lite drygt 20. Minns att jag bröt ihop och grät på aritmetiktestet för jag kände mig så korkad. När jag fick svaret så var min första reaktion att det var ett "placebosvar" för att lyfta självkänslan :cautious:. Under en period var jag jättestolt, läste massor av teorier och studier om hur skillnad i IQ kan påverka kommunikationssvårigheter, om MENSA-medlemsskap osv.

Nu, med lite fler år bakom mig, tänker jag att IQ-test är rätt ointressanta. Javisst, det ger mig lite ledtrådar om hur min hjärna söker mönster osv, men inte något speciellt användbart i vardagen. Jag är för gammal för att ha haft nytta av etiketten "särbegåvad" i skolan, det fanns inte på den tiden (då var jag bara jobbig och svårmotiverad :D), annars kan jag tänka mig att det kan fylla en fuktion där?

Såvitt jag vet så är det inte möjligt att "poängsätta" IQ när det handlar om reslutat långt utanför normalfördelningskurvan (som väl är 100 +- 15 eller 20?), det finns för lite data och är heller inte avsikten med testen. Enligt min utredare så pratar man lite om vilken percentil individen tillhör, men iaf WAIS tar inte fram specifika siffror. Likaså är MENSAs och många av internettesterna allt för smala, matriserna är ju bara en av väldigt många deltest i de "riktiga" IQ-testen.
Jag känner också igen mig att jag inte trodde på det utan att det kanske var som ett tröst resultat för att jag hade jätte dåligt egentligen eller nåt.
Men ja det är själv klart inte ett helt riktigt test när man gör nåt online!
 
Gjort utredning för en annan sak och då gjordes även Iq-test. Jag ligger i 92a percentilen. Förklarar mycket av varför jag aldrig har klickat med mer än några få personer.
Hur menar du då? Att du bara kan klicka med dom som är på samma iq nivå som dig eller hur menar du?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
2 865
Senast: LiviaFilippa
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 384
Senast: hastflicka
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 540
Senast: Flixon
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 257
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp