Gr8

Trådstartare
Jag behöver lite råd, hoppas någon kan hjälpa.
Jag köpte min häst för snart två år sen, gjorde en väldigt grundlig gårdsbesiktning, inga problem, får hem han och skrittar ut i ca två mån, ca tre ggr i veckan, resten promenader för att lära känna han, när våren kommer så tr jag hjälp av en unghästutbildare för att utbilda han vidare, går knappt två veckor innan han rör sig jätte konstigt.
Ut med veterinär och hästen har artros bägge framkotor, grov sådan. Och förändringar glidleder höger has. Behandlar och hästen svarar bra, i våras kom liten hälta tillbaka båda fram och vi behandlade igen, vet säger att han måste igång och bygga muskler, och för att se om han håller, men jag vågar fan inte,han går på knappt igånsättnings schema och jag känner efter hela tiden, tar ut vetten ca 1 gång i mån= utfattig. Pratade med annan klinik och dom föreslog irap, men fb tar inte den behandlingen, är det värt att testa? Eller fortsätta med kortison? Efter sista behandlingen för 6 veckor sen vet vi inte om han svarat lika bra än, dom kommer på måndag och gör återbesök! Jag vet att det är en tråkig framtid för oss men han är bara 6 år och vill hjälpa han så länge det går.
 
Han är en barockpinto, imp Tyskland när han var 2- 3 är inte helt säker.
Jag tror inte han har varit i gång tidigare, det sades att han blivit inriden och utbildad, sen bara skogsriden halvåret innan jag köpte. Men antingen var det flytten som gjorde han stressad eller så stämde infon inte riktigt.
 
Om det är värt att testa alternativa behandlingsmetoder är jättesvårt att svara på.
Är det värt det rent ekonomiskt beror på hur mycket pengar du har. Är det värt det rent emotionellt och tidsmässigt beror på hästens framtidsutsikter och dina mål.

Frågor som jag känner är viktiga i detta för att få rätt bild av situationen:
Du skriver att veterinärer har "varit ute". Betyder det att ni inte varit på klinik?
Du skriver att en annan klinik nämner irap. Har den kliniken sett hästen? Eller sett röntgenbilderna?

Om du köpte honom som endast skogsriden 4 åring som ett par månader efter flytt visar tydlig hälta som beror på grav artros låter det i mina ögon inte som något jag hade lagt pengar på.

In på grundlig utredning, få en klar bild av hur påverkad hästen är av sina defekter och få ett klart utlåtande av veterinären som skall ge dig en uppskattning av hur hästens framtid ser ut med kortison respektive hur det kan påverkas med irap. Inte förrän du har det utlåtandet kan du ta ställning till huruvida du tycker att det är värt att behandla, och med vad.
 
Han är en barockpinto, imp Tyskland när han var 2- 3 är inte helt säker.
Jag tror inte han har varit i gång tidigare, det sades att han blivit inriden och utbildad, sen bara skogsriden halvåret innan jag köpte. Men antingen var det flytten som gjorde han stressad eller så stämde infon inte riktigt.
Stress ger inte grav artros. Låter som om hästen blev slutkörd som väldigt ung och sen hamnade den hos dig och du fick inte hela sanningen med. Jag hade inte behandlat mer.
 
Helt ärligt så hade jag nog försökt att få den utdömt. Låter inte sannolikt att den kommer hålla för ridning/träning någon gång.
Om du vill så går det ju att triangelmärka(?) och hålla den vid liv som pensionär eller något.

Irap är dyrt och det är inte garanterad att det kommer göra hästen bra/bättre.
 
Åk till en vettig klinik och gå igenom hästen ordentligt och gå vidare därifrån. Irap har jag aldrig hört talas om, verkar vara lite kvacksalveri enligt min mening.
 
Åk till en vettig klinik och gå igenom hästen ordentligt och gå vidare därifrån. Irap har jag aldrig hört talas om, verkar vara lite kvacksalveri enligt min mening.
Nja, IRAP är väl ganska välbeprövat vid det här laget och kvacksalveri kan man nog inte kalla det då det utförs av veterinärer på klinik. I övrigt håller jag med om att hästen bör gås igenom ordentligt på klinik. Inte förrän det är gjort kan man göra en vettig bedömning av ev behandlingsmetoder och hästens framtid.
 
Nej han har inte varit inne på klinik, allt gjordes ute i stall, kliniken som gör irap behandling har tagit del av röntgenbilder och hela historian, dom anser att jag absolut ska testa irapen? Vetten var ute idag på återbesök, han var helt fräsch, inte en tillstymmelse till hälta. Nu rids han ca 4 dagar/vecka,resten promenader. Vetten som behandlar nu är inte insatt i irap behandlingen, så han har ingen vidare åsikt, men han tycker väl mer att vi behandlar vid behov och att hästen ska ridas och bygga muskler, hållas i gång helt enkelt.
Är det någon som provat irapen? Jag kan absolut prova om det finns chans att hjälpa.
Jag har eget stall så visst kan han gå här om han inte har ont, och utdömd kommer han säkert att bli så småningom om han inte går att rida. han är fullt försäkrad, med användbarhet.
 
Stress ger inte grav artros. Låter som om hästen blev slutkörd som väldigt ung och sen hamnade den hos dig och du fick inte hela sanningen med. Jag hade inte behandlat mer.
Jag menade inte att stressen gav artrosen, jag menade att han blev stressad när han flyttade och jag började rida lite smått, så jag tror inte att jag fick en sanningsenlig bild av tidigare ägare.
 
Tyvärr ska du nog inte ha så mycket annat hopp en att du har en häst som håller för promenadridning på sina bra dagar.
Atrosen och förändringen i glidleden kommer aldrig läka men kan ev lindras.
Bättre musklad häst kan hjälpa men om den inte håller mer än 2 veckor i träning är det svårt att bygga muskler. Om den just nu är ohalt hade jag sattsat på att bygga muskler.
Vattenträning kan vara ett skonsamt alternativ
 
Nej han har inte varit inne på klinik, allt gjordes ute i stall, kliniken som gör irap behandling har tagit del av röntgenbilder och hela historian, dom anser att jag absolut ska testa irapen? Vetten var ute idag på återbesök, han var helt fräsch, inte en tillstymmelse till hälta. Nu rids han ca 4 dagar/vecka,resten promenader. Vetten som behandlar nu är inte insatt i irap behandlingen, så han har ingen vidare åsikt, men han tycker väl mer att vi behandlar vid behov och att hästen ska ridas och bygga muskler, hållas i gång helt enkelt.
Är det någon som provat irapen? Jag kan absolut prova om det finns chans att hjälpa.
Jag har eget stall så visst kan han gå här om han inte har ont, och utdömd kommer han säkert att bli så småningom om han inte går att rida. han är fullt försäkrad, med användbarhet.

Jag hade inte behandlat en häst med dyra alternativa behandlingar i ditt fall.
Dels för att veterinären som tipsar om irap inte har sett din häst.
Dels för att du nämner att du redan nu har ont om pengar.
Dels för att jag hade velat ha en ordentlig klinikutredning på min häst innan jag började spruta och behandla. För att minimera risken för felbehandling.

Känner flera som gjort irap på sina hästar. En del med bra resultat och andra med mediokra resultat. Samtliga har dock varit inne på klinik på utredning i första taget.
 
Jag håller med, det är skit att det är som det är. Men vi fortsätter som vi gjort.
Men hästen är utredd, även om det inte är gjort på klinik, det mesta kan man faktiskt göra i stall. jag har en veterinär som har klinik och denne känner inte att det hade kunnat gjorts mer på kliniken, tagit kortare tid kanske men allt har ju gjorts enligt konstens alla regler.
 
Jag har provat IRAP med mycket gott resultat. Men hade inte lagt pengarna att göra det på hästen du beskriver.

Artros blir aldrig bättre.
 

Liknande trådar

Hästvård Min lilla älsklingshäst blev för tre veckor sen ordentligt halt vänster fram. Vi har varit inne på klinik, lagt bedövning och då släcker...
Svar
14
· Visningar
2 621
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 661
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp