Irco Marco blodet

Freazer

Trådstartare
Som de flesta kanske sett så ”efterlyser” SWB hingstar ur Irco Marcos blodlinje då den är på väg att bli utdöende. Finns tydligen bara Fetcher N och King Louie kvar i SWB och King Louie är ju rätt så gammal nu. Såg på tidningen ridsports fb sida ngn som skrev tex att ”de blir för grova med ordinär trav”.
Ngn annan skriver att ”folk inte direkt springer benen av sig för att köpa häst med Irco Marco blod nuförtiden”.

Är det verkligen så? Spelar det verkligen ngn större roll om en hopphäst har en ordinär trav? Trodde det viktigaste för en hopphäst att den har en bra galopp. Jag personligen som är väldigt förtjust i just Irco Marco blodet skulle gärna köpa fler med detta blod. Alla kan inte avla för toppen, det är så såna här fina linjer dör ut enligt mig.
Synd att Hip Hop inte har ngn godkänd (?) son.

Vad tycker ni?
 
Jag har 2 ston hemma efter King-Louie så kommer att avla på dom. Vet även att på fölauktionen på Strömsholm den 19 oktober kommer det att finnas med en hingst efter King-Louie. kan inte påstå att mina avkommor efter King-Louie är jätte grova men bra gång har dom. Ena stoet fick även ett föl i maj så där för vi vidare blodet också :)
 
Jag tycker också det är synd att Hip Hop inte har någon godkänd son efter sig. Däremot så finns ju blodet i en del stolinjer på hingstar tex. så har Main Cornet Irco Marco som mormorsfar.
 
Jag älskar Irco Marco-ättlingar:love:

De är ofta åt det grövre hållet och sent utvecklade, vilket kan göra att de är mindre intressanta för de som inte har koll eller vill ha snabba resultat. Det kan också vara anledningen till att många inte sparas som hingstämnen eftersom de inte är mogna för att gå bruksprov som 3-4-5-åringar. T ex så visades Isac e Hip Hop - Master som fyraåring men gick inte vidare. Jag var inte där så jag såg inte.

Men de hoppar fantastiskt, är positivt inställda till arbete, är samarbetsvilliga, trevliga att hantera, och ofta korrekta i sina ben.

Jag har för mig att det finns kvar fryst efter Hip Hop, Feliciano och även Irco Marco själv. Jag har använt Feliciano och hade planerat att använda Hip Hop på det stoet jag har nu.
 
SWB har ju skjutit sig i foten. De vill, på sina premieringar, tester osv se elektriska högställda hästar med 3 bra gångarter och superbra hoppning. Och generellt ger inte Irco Marco-blod det även om det klart finns undantagsfall. Människor med sådana hästar, kanske lite lågställda, lite sena i utvecklingen, blir ju påhoppade av SWB-folk och "kända" uppfödare och såklart vill man inte visa efter det.

De där hästarna är ju lite som de irländska hunters, de passar de flesta hästägarna, hållbara, rör sig så man kan rida de osv. Men "inte fina" nog för andra.

Jag skulle gärna ha Irco Marco-blod, framförallt skulle jag vilja betäcka med Irco Mena eller Lars Irco G. Eller Irco Marco himself om man kan få tillgång till det.
 
Det är väl framförallt bra att försöka behålla så många hingstlinjer som möjligt, för att ha fler linjer i avel. Av rent avelsgenetiska skäl.

Och det vore trist om ännu en hingstlinje dör ut.
Jag kan fortfarande gråta över att Gasparis linje inte finns kvar.
Utrillo fanns överallt när jag började med avel, men även där börjar det väl bli ganska glest på hingstfronten?
Vad finns kvar efter Cortez?
Finns det fler linjer som är värda att bevara?
 
Jag älskar Irco Marco-ättlingar:love:

De är ofta åt det grövre hållet och sent utvecklade, vilket kan göra att de är mindre intressanta för de som inte har koll eller vill ha snabba resultat. Det kan också vara anledningen till att många inte sparas som hingstämnen eftersom de inte är mogna för att gå bruksprov som 3-4-5-åringar. T ex så visades Isac e Hip Hop - Master som fyraåring men gick inte vidare. Jag var inte där så jag såg inte.

Men de hoppar fantastiskt, är positivt inställda till arbete, är samarbetsvilliga, trevliga att hantera, och ofta korrekta i sina ben.

Jag har för mig att det finns kvar fryst efter Hip Hop, Feliciano och även Irco Marco själv. Jag har använt Feliciano och hade planerat att använda Hip Hop på det stoet jag har nu.
En stor anledning till att Isak inte gick vidare var väl stammen, om jag minns rätt? Irco Marco är ju inte det bästa blodet för modern dressyravel, och Master vill nog ingen ha i sin hopphäst. Det hindrar givetvis inte att Isak är en fin häst för sporten!
 
Det är väl framförallt bra att försöka behålla så många hingstlinjer som möjligt, för att ha fler linjer i avel. Av rent avelsgenetiska skäl.

Och det vore trist om ännu en hingstlinje dör ut.
Jag kan fortfarande gråta över att Gasparis linje inte finns kvar.
Utrillo fanns överallt när jag började med avel, men även där börjar det väl bli ganska glest på hingstfronten?
Vad finns kvar efter Cortez?
Finns det fler linjer som är värda att bevara?

Aerline H lever väl än? eller är han också borta? Tobajo Pices finns väl i Norge så det räknas nästan.

Håller med om Gaspari och jag har ju ett gott öga till Ganesco - där finns väl Lambourgini (kvar även om han knappt verkat i aveln) och Amercano GJ (e. Back Coffee) så lite finns kvar där ändå
 
Aerline H lever väl än? eller är han också borta? Tobajo Pices finns väl i Norge så det räknas nästan.

Håller med om Gaspari och jag har ju ett gott öga till Ganesco - där finns väl Lambourgini (kvar även om han knappt verkat i aveln) och Amercano GJ (e. Back Coffee) så lite finns kvar där ändå
Jag har inte koll på vilka som finns kvar, därav mitt frågetecken. Men det har ju inte direkt tillkommit några nya. Är det bara Aerline kvar i Cortez linje så är den väl lika hotad som Irco Marcos - fast man kanske tänker att Cor de a Bryères blod finns mer utspritt så att det inte är lika illa?
Jag bara tänker högt...
 
Den äldsta hingstlinje vi har i Sverige idag är Kyffhäuser via Lambourgini och Americano. Den senast utdöda är väl Printonan xx som försvann när Chirlon dog.

Jag tycker att det var så sorgligt att Humanists linje dog ut i Sverige, från den kom både Gaspari och Drabant. Jag tror att den fortfarande finns kvar i USA.
 
Jag har inte koll på vilka som finns kvar, därav mitt frågetecken. Men det har ju inte direkt tillkommit några nya. Är det bara Aerline kvar i Cortez linje så är den väl lika hotad som Irco Marcos - fast man kanske tänker att Cor de a Bryères blod finns mer utspritt så att det inte är lika illa?
Jag bara tänker högt...

Jag gissar att man nog tänker mer Cor de la Bryere än Cortez.
 
Det är väl framförallt bra att försöka behålla så många hingstlinjer som möjligt, för att ha fler linjer i avel. Av rent avelsgenetiska skäl.

Och det vore trist om ännu en hingstlinje dör ut.
Jag kan fortfarande gråta över att Gasparis linje inte finns kvar.
Utrillo fanns överallt när jag började med avel, men även där börjar det väl bli ganska glest på hingstfronten?
Vad finns kvar efter Cortez?
Finns det fler linjer som är värda att bevara?
Jag har ett sto med Gaspari x 2 i stammen och dessutom med Cortez-blod samt en dotter till henne så brukar uppmärksamma liknande stam och ston med det blodet finns det hyfsat gott om, åtminstone här i krokarna. Visst att hingstar alltid ger större avtryck i aveln men hela tankemönstret med ”hingstlinjer” tycker jag känns lite gammeldags om man ser till modern genetik. Det är ju i princip bara Y-kromosombundna anlag som riskerar att försvinna helt så länge blodet finns kvar i populationen.
 
Jag har inte koll på vilka som finns kvar, därav mitt frågetecken. Men det har ju inte direkt tillkommit några nya. Är det bara Aerline kvar i Cortez linje så är den väl lika hotad som Irco Marcos - fast man kanske tänker att Cor de a Bryères blod finns mer utspritt så att det inte är lika illa?
Jag bara tänker högt...
Kanske har marknaden talat? Om vi ville ha det blodet skulle vi ha det, men uppenbarligen finns det nackdelar som gör att uppfödare och köpare när det kommer till kritan väljer bort det. Annars skulle det ju finnas fler avkommor, och hingstarna i linjen skulle ha fått fler avkommor.
 
Kanske har marknaden talat? Om vi ville ha det blodet skulle vi ha det, men uppenbarligen finns det nackdelar som gör att uppfödare och köpare när det kommer till kritan väljer bort det. Annars skulle det ju finnas fler avkommor, och hingstarna i linjen skulle ha fått fler avkommor.
Jag ser ett problem när marknaden bara vill ha avkommor efter poppishingstar. Det kommer utarma den genetiska variationen...
 
Jag ser ett problem när marknaden bara vill ha avkommor efter poppishingstar. Det kommer utarma den genetiska variationen...

Å ena sidan ja, men å andra sidan så har vi ju tillgång till precis alla hingstar i hela världen nu.
Förr så kunde man se på stammen var hästen var född - det fanns typiska Österlenhästar eller typiska Östergötlandshästar - då var nog den genetiska variationen lägre lokalt sett.
 
Undrar om inte Cortez lämnade bäst döttrar?

Och på temat, vad för sto tror ni passar till Irco Mena? Det finns ju fryst kvar.
 
Å ena sidan ja, men å andra sidan så har vi ju tillgång till precis alla hingstar i hela världen nu.
Förr så kunde man se på stammen var hästen var född - det fanns typiska Österlenhästar eller typiska Östergötlandshästar - då var nog den genetiska variationen lägre lokalt sett.
Men det spelar ingen roll om vi har tillgång till alla hingstar i hela världen - om alltför många väljer samma försvinner den genetiska variationen och allt fler hästar blir allt mer släkt med varandra - populationerna är numerärt stora men genetiskt små. Ta till detta sätt att förhålla sig till inavel som utgår ifrån att hästarna bakåt inte är besläktade (det vanligaste sättet att räkna för både hundar och hästar ger bara den procentuella ökningen av inavelsgraden under de fem senaste generationerna)
 
Å ena sidan ja, men å andra sidan så har vi ju tillgång till precis alla hingstar i hela världen nu.
Förr så kunde man se på stammen var hästen var född - det fanns typiska Österlenhästar eller typiska Östergötlandshästar - då var nog den genetiska variationen lägre lokalt sett.
Lokalt sett i viss mån, ja. Men Flyinges hingstar flyttades ju runt mellan regionerna, så genetisk variation fanns det nog fortfarande en hel del av.
Men det spelar ingen roll om vi har tillgång till alla hingstar i hela världen - om alltför många väljer samma försvinner den genetiska variationen och allt fler hästar blir allt mer släkt med varandra - populationerna är numerärt stora men genetiskt små. Ta till detta sätt att förhålla sig till inavel som utgår ifrån att hästarna bakåt inte är besläktade (det vanligaste sättet att räkna för både hundar och hästar ger bara den procentuella ökningen av inavelsgraden under de fem senaste generationerna)
Exakt så!
 
Jag ser ett problem när marknaden bara vill ha avkommor efter poppishingstar. Det kommer utarma den genetiska variationen...
Det kanske kompenseras av betydligt större inflöde av internationella blodslinjer än tidigare, samt snabbare omsättning på hingstar vilket gör att vi avlar på fler individer. Summan av kardemumman kan nog bli större genetisk variation än tidigare.
 

Liknande trådar

L
Avel Har ett prestationsto som nyss är inköpt för att producera den ultimata hopphästen .:bump: Den tänkta avkomman ska om inte...
Svar
1
· Visningar
1 197
Senast: Laahra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp