Irish cob + fullblod

ohpus1

Trådstartare
Vet ej om jag lagt tråden rätt nu men men:confused:

Vill bara höra era tankar om att betäcka ett fullblodssto med en cobhingst !
 
Sv: Irish cob + fullblod

Hade jag haft mitt fullblodssto kvar hade jag betäckt med IC/Tinkerhingst av större modell, och framförallt en som inte är bara stor och klumpig, utan en utav en bättre ridhästmodell. :)

Å andra sidan så är det med all avel, man får försöka hitta individerna som man tror passar varandra
 
Sv: Irish cob + fullblod

Å andra sidan så är det med all avel, man får försöka hitta individerna som man tror passar varandra
Fast det är ju lite feltänkt också. Avel handlar inte om individer, det handlar till största del om linjer.
 
Sv: Irish cob + fullblod

Ja, om man har full stam i flertalet generationer ja ;)

Själv har jag inte tillgång till det och får då gå på magkänsla och vad jag tror vilket är så man måste tänka om man avlar på Tinker/IC eftersom de flesta är ostammade och det är först nu det finns 1-2 generationer man känner till.
 
Sv: Irish cob + fullblod

Jovisst, måste man göra en bedömning utifrån individen. Men oavsett om stammen finns eller inte så handlar det om linjer och vad som ligger bakom. Det är inte helt nya gener som går vidare liksom, utan det är gamla, gamla, gamla som vi får igen och igen och igen.

Jag hade inte avlat IC med fullblod. Vad är poängen med det? Det blir betydligt billigare och enklare att köpa en sådan häst än att avla den själv. Vill man ha en skäck, finns det ju flera sporthingstar som är skäckar, där man slipper chansa på att det blir bra.
 
Sv: Irish cob + fullblod

Tja, som sagt, smaken är som baken, vi har alla våra egna åsikter om vad vi vill ha och inte ha och eftersom jag vet vilka typer av diskussioner det drar igång så fort man nämner ev. korsningsavel på detta forum där folk inte kan låta bli att hugga på allt å alla så låter jag det helt enkelt vara.
Jag säger bara vad jag hade gjort OM jag haft det stoet kvar. ;)

Det finns IC/Tinker som inte är skäckar, som har storlek och rörelser med sig och som även har hoppteknik, bara för att man funderar på en korsning fbl x IC/Tinker så behöver inte färgen vara det man är ute efter ;) Varför förmoda att det är färgen folk är ute efter?

Här är en modell större,solid svart.
alfielenhovda.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Irish cob + fullblod

Ville mest höra era tankar om.själva korsningen :-) stort har_bra_stam och hingsten likaså, godkänd m 47 o.
Tanken är att hingstägaren ska behålla fölet, o få fram en bra fälttävlanshäst, över ponny strl.:-)
 
Sv: Irish cob + fullblod

Om man är ute efter en fälttävlanshäst så tror jag inte att IC/Tinker är det bästa valet.
 
Sv: Irish cob + fullblod

Om man är ute efter en fälttävlanshäst så tror jag inte att IC/Tinker är det bästa valet.

TS kanske inte är ute efter en häst för ***fälttävlan.
Jag har sett flera exemplar av både renrasiga kallblod och korsningar som klarar debutant och *stjärnigt med lätthet
 
Sv: Irish cob + fullblod

Jodå, jag vet - Svante till exempel han var ju ardennerkorsning och gick väl iallafall två stjärnigt.

Det finns exempel på allt, men om man vill avla just ft så tycker jag allvarligt att det är märkligt att just vilja ta en IC/tinker hingst.

Men det verkar ju som om aveln är ngt bakvänd i detta fall. Hingsten är vad den är och eftersom det är hingstägaren som ska ha ungen så vill de välja lämpligt sto och då är väl ett fullblod det bästa om man vill försöka få till en ft häst.
 
Sv: Irish cob + fullblod

Korsningen är dock "vanlig" i England :-)

Njae, inte av anledning som hopp/fälttävlanshäst. Utan där använder man gärna varmblod för att få till sina gatloppshästar.

Vad är det för hingst du planerar att betäcka med?
Och har stoet haft föl tidigare? Stam på henne? :)
 
Senast ändrad:
Sv: Irish cob + fullblod

Jo förvisso, men jag äger welsh cob hingsten i fråga ;)

Och vi ska gissa oss till det? ;)
Frågan är ställd om IC-hingst, svaren därefter.
Töntigt då att själv komma in med en fråga om du själv visste. ;) Och vad gäller korsningar med WC, det ger jag mig inte in på, har inte sett sådana och kan inte stammar heller.
 
Sv: Irish cob + fullblod

En korsning mellan två så olika raser kan naturligvis blir lite hur som helst. Själv är jag i alla fall mycket nöjd med min korsning Irish Cob-Halvblod. Han har gått medelsvår dressyr och 1.20 hoppning som 7-åring, och det är väl i alla fall inte sämre än vad ett medelmåttigt renrasigt halvblod presterar. Själv användar jag honom som läromästare i lägre klasser och han är en hygglig häst till detta också. Och det finns ingen skäck i härstamningen, så han är inte färg-avlad i alla fall. Lycka till!
 
Sv: Irish cob + fullblod

Njae, inte av anledning som hopp/fälttävlanshäst. Utan där använder man gärna varmblod för att få till sina gatloppshästar.

Vad är det för hingst du planerar att betäcka med?
Och har stoet haft föl tidigare? Stam på henne? :)

Japp, hon jag haft föl tidigare och är e lyphaizia ee lyphard ue be my guest
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
2 736
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 136
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
21 622
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 452
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp