R

roscrea rose

Jag är medryttare på en irich cob som är lite väl omusklad. hon väger ca 600 kg och är 145 i mankhöjd. Hon snubblar väldigt mycket juxt nu och tror att hon gör det pga övervikt och för lite muskler. har väl mest bara buk tycker jag.
hon går ute från 9-21 och har just nu lite lite gräs att knapra på men de fär 1kg hö på morgonen 1 kg lunch 1 kg vid 16 och 2 kg när hon kommer in. Hon står på halm som för tillfället har lite hästrån i sig. Höet som hon får är dels ett väldigt grönt hö men får också ett gult hö ca hälften hälften. Just nu får hon också Hesta Mix ( http://www.hippolyt.se/menuSV.htm ) ca 500gr om dagen.
jag har börjat jobba henne nu varje dag. Longerar, tömkör eller rider i skogen ca ½-1 tim om dagen.

Vill nu höra om det finns synpunkter på detta.
:confused:
 
Sv: Irish Cob

Hur ser (fram)hovarna ut? Om hästarna blir för långa i tårna blir de lätt lite snubbliga.
 
Sv: Irish Cob

ja lite långa är de nog. Tycker nog att de har lite fel form. Men hon som äger hästen har sin hovslagare som en liten Guru... En tinker ska väl ha lite runda hovar och gasnka sluttansde hovvägg?? eller har jag fel? :eek:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 841
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 189
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 069
Senast: Andersson
·
Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 500
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp