Ironman i Kalmar i morgon!

ameo

Trådstartare
Moderator
Tidigt i morgon bitti går startskottet för årets upplaga av Ironman Sverige och såvitt jag förstått är det åtminstone två bukefalister (är det någon jag har missat, utöver L och G?) som kastar sig ut i vattnet för att simma 3,8 km i Kalmarsund. Det kan bli lite extra tufft då det blåser lite, vilket ger lite vågor, men det går säkert bra!
När de sen kommer upp ur vattnet ska de kasta sig på cykeln och ta sig runt en nätt cykelrunda på Öland och runt Kalmar - bara sisådär 16 mil. Lätt fixat!
Och när skavsåren i rumpan börjar kännas vidriga efter den lilla cykelturen, får de jogga ner litegrann med en marathonrunda... Och längs den lilla joggingrundan, på den vätskekontroll som passeras både på bort- och tillbakavägen, står jag och langar vatten i några timmar. Hoppas att jag får se er där!
:bump: :bump:

---

Alltså, helt ärligt! Ironman måste vara höjden av självplågeri! :eek: :eek: Hur tänker man när man anmäler sig? :confused:
Jag langade vatten under förra årets tävling och det passerade flera löpare med blödande bröstvårtor :wtf: - deras linnen hade skavt sönder skinnet där. Det var givetvis diverse andra skador och blessyrer också.
Jag har varit funktionär på diverse löptävlingar de senaste åren, upp till halvmarathon, och sett hur trötta deltagarna är av bara det. Att då lägga till nästan 4 km simning och 16 mil på cykel INNAN man ger sig ut på en hel marathon - VARFÖR gör man det??

---

Stort :bow::bow::bow::bow::bow: till ER som står på startlinjen!

Lycka till!
 
Jag hoppas att de aktuella bukefalisterna själva berättar här hur det har gått.
Jag valde att bara skriva en initial, för att låta dem själva avslöja sig - OM de nu skulle vilja slippa...
 
Där ser man! Vad är det som lockar dig med detta självplågeri?

Jag står vid vätskestation 3 eller 6 på löpbanan - det är på varsin sida av samma parkeringsplats - hela eftermiddagen...
 
Känner en som deltog. Tog ca 11 timmar för honom att komma i mål, vilket han redan innan räknade med. Är sjukt imponerad över alla som ställer upp och tar sig i mål. De riktiga "atleterna" klarar det på ca 8 timmar.
 
Jag antar att det är jag som är L ....? Jag startade i Ironman Kalmar igår, det var mitt första Ironman och jag var peppad till max! Ut i havet, kände mig stark, njöt av solen, av att jag kände att simningen fungerade - jag till och med simmade förbi massor med folk vilket jag inte är van vid... Njöt av de fina maneterna i vattnet - en seglade förbi alldeles under mitt ansikte och den var ROSA!!! :love:
Vinden var hård, kring 10 sekundmeter, och det var pålandsvind..... Ju längre ut man kom desto större blev vågorna. Det var ok, men.....Efter cirka 1 - 1 1/2 km kom illamåendet. Vid yttersta bojen längst ut började jag kräkas...... Jag bet ihop och simmade vidare, inte en chans att jag skulle bryta!! Simmade - och spydde. Spydde och simmade. Efter en knapp kilometer till kräktes jag mer än jag simmade och det gick inte längre. :arghh: Jag plockades upp av en av Sjöräddningens båtar och låg sen över relingen, grön i ansiktet, och fortsatte kräkas. :yuck: Flyttades över till en annan båt som plockade upp fler spyende simmare. Fick sen åka ambulans (det fick alla) till sjukvårdstältet där jag sen låg, kräkande med frossbrytningar, i minst en halvtimma. Intill mig satt en tjej som fått vatten i lungorna och hostade nonstop.

MYCKET ledsen och desillusionerad traskade jag sen tillbaka till hotellet, förbi målgången med den röda mattan och publikläktarna, musiken och jublet - allt det som jag tränat för, drömt om och längtat efter sååååå länge.......:(:cry:

Nu vill jag bara hitta ett mirakelmedel mot sjösjuka. För tillbaka SKA JAG!!! (Sjösjuketabletter tog min väninna - hon blev ändå jättesjuk och fick bryta,. Öronproppar hade jag. )
 
@Lena Furberg: Jag förstår att det känns surt att behöva bryta men att ens ge sig på det är :bow: enligt mig :) Som någon annan idrottare sa (alltså, jag är kass på sport om det inte involverar hästar så jag vet inte vem det var :D): Det är bara att bryta ihop och komma igen :up:
 
@Lena Furberg: Jag förstår att det känns surt att behöva bryta men att ens ge sig på det är :bow: enligt mig :) Som någon annan idrottare sa (alltså, jag är kass på sport om det inte involverar hästar så jag vet inte vem det var :D): Det är bara att bryta ihop och komma igen :up:
Exakt, bara att ha kommit till start är beundransvärt! :bow:

Jag antar att det är jag som är L ....? Jag startade i Ironman Kalmar igår, det var mitt första Ironman och jag var peppad till max! Ut i havet, kände mig stark, njöt av solen, av att jag kände att simningen fungerade - jag till och med simmade förbi massor med folk vilket jag inte är van vid... Njöt av de fina maneterna i vattnet - en seglade förbi alldeles under mitt ansikte och den var ROSA!!! :love:
Vinden var hård, kring 10 sekundmeter, och det var pålandsvind..... Ju längre ut man kom desto större blev vågorna. Det var ok, men.....Efter cirka 1 - 1 1/2 km kom illamåendet. Vid yttersta bojen längst ut började jag kräkas...... Jag bet ihop och simmade vidare, inte en chans att jag skulle bryta!! Simmade - och spydde. Spydde och simmade. Efter en knapp kilometer till kräktes jag mer än jag simmade och det gick inte längre. :arghh: Jag plockades upp av en av Sjöräddningens båtar och låg sen över relingen, grön i ansiktet, och fortsatte kräkas. :yuck: Flyttades över till en annan båt som plockade upp fler spyende simmare. Fick sen åka ambulans (det fick alla) till sjukvårdstältet där jag sen låg, kräkande med frossbrytningar, i minst en halvtimma. Intill mig satt en tjej som fått vatten i lungorna och hostade nonstop.

MYCKET ledsen och desillusionerad traskade jag sen tillbaka till hotellet, förbi målgången med den röda mattan och publikläktarna, musiken och jublet - allt det som jag tränat för, drömt om och längtat efter sååååå länge.......:(:cry:

Nu vill jag bara hitta ett mirakelmedel mot sjösjuka. För tillbaka SKA JAG!!! (Sjösjuketabletter tog min väninna - hon blev ändå jättesjuk och fick bryta,. Öronproppar hade jag. )
Ja, du vet ju att jag vet att du skulle vara med så självklart är det du som är L... :D
Det är så typiskt att de där vindarna kom just i går morse, för det blåser typ aldrig från det hållet i vanliga fall. Och definitivt inte så mycket. Det var verkligen maximal otur. Där vi stod och langade vatten var det helt vindstilla - och hur varmt som helst *pust*... Men det var ju efter lunch, från det att första löparen passerat runt kl 13 till typ 17.30.

Vy från vår plats - jag står typ ganska precis till höger om fotot och min ena dotter går att skymta mellan de svart-vit-röda linnena.
11204947_1232542580104485_115387256578539170_n.jpg
 
Känner en som deltog. Tog ca 11 timmar för honom att komma i mål, vilket han redan innan räknade med. Är sjukt imponerad över alla som ställer upp och tar sig i mål. De riktiga "atleterna" klarar det på ca 8 timmar.
Årets vinnare i Kalmar satte svenskt rekord med 8.08,05
 
Nu vill jag bara hitta ett mirakelmedel mot sjösjuka. För tillbaka SKA JAG!!! (Sjösjuketabletter tog min väninna - hon blev ändå jättesjuk och fick bryta,. Öronproppar hade jag. )

Testat Ondansetron/Zofran? Jag blir inte sjösjuk men extremt åksjuk i buss och något i bil. Ingenting har hjälpt förutom Ondansetron/Zofran.
 
Testat Ondansetron/Zofran? Jag blir inte sjösjuk men extremt åksjuk i buss och något i bil. Ingenting har hjälpt förutom Ondansetron/Zofran.
Det enda medel jag själv testat (när jag åkt bergochdalbanor...) är en amerikansk variant som heter Dramamine. Det fungerar otroligt bra även i de vildaste varianterna Tyärr tänkte jag inte på sjösjuka i Kalmar så jag tog inte med dem..... Jag ska skriva upp dina tips! Tack!
 
Jag hade inte en aning om att man ens kunde bli sjösjuk av att simma! Men det hör väl inte till vanligheterna att simma flera kilometer på stormigt hav, så kanske inte är så konstigt att jag aldrig hört talas om det. Förstår att det måste vara en irriterande besvikelse att behöva bryta av den anledningen. Men väldigt häftigt och imponerande bara att ställa upp tycker jag!

Jag kan helt klart förstå tjusningen med ett iron man, även om jag själv aldrig skulle klara nåt sånt konditionsmässigt, och nog också psykiskt saknar den där förmågan att palla att ta ut mig så fullständigt som det skulle kräva. Men den där utmaningen i att ha ett tydligt mål, se vad man klarar av, och tävla med sig själv snarare än mot andra gillar jag. Har inte varit med på så mycket sånt själv, men har peppat igång på open water simning, och drömmer även lite om skid- och cykellopp.

Jag brukar vara med på en årlig ej jätteseriös triathlon i min lilla by (150m sim, 7 km cykel, 3 km spring). Det är ju ingen direkt utmaning utan bara roligt, och jag har varit sugen på att testa nån lite längre distans nån gång, men nåt Iron man kommer det då aldrig att bli, dit är det alltför lång väg. Full pepp till er som funderar på att ställa upp nästa gång!
 
och nog också psykiskt saknar den där förmågan att palla att ta ut mig så fullständigt som det skulle kräva.
Det där med "pannben" betyder nog mycket mer än man kan förstå, i Ironman.
Jag har, som sagt, langat vatten på löprundan i år och förra året. Det är samma slinga som de springer 3 varv (tror jag - @Lena Furberg ?) Och det är många tomma blickar man möter. Många som tar sig runt på ren vilja, när energin tog slut redan i motvinden på Ölandsbron - på ditvägen! Många med kramp, skavsår och diverse andra blessyrer. De SKA bara nå den där nedrans mållinjen, när de nu är så nära...
 
Det där med "pannben" betyder nog mycket mer än man kan förstå, i Ironman.
Jag har, som sagt, langat vatten på löprundan i år och förra året. Det är samma slinga som de springer 3 varv (tror jag - @Lena Furberg ?) Och det är många tomma blickar man möter. Många som tar sig runt på ren vilja, när energin tog slut redan i motvinden på Ölandsbron - på ditvägen! Många med kramp, skavsår och diverse andra blessyrer. De SKA bara nå den där nedrans mållinjen, när de nu är så nära...
Ja, löpningen är 3 X 14 kilometer, dvs 42 km. Jag tror också att Ironman kräver minst lika mycket vilja som fysisk styrka.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp