Irriterad! -sadelförsäljning-

DarkInNight

Trådstartare
Jag har min wintec cc hoppsadel -2007 ute på annons.
Hade satt priset till 5000:- inkl VÄLDIGT mycket tillbehör (nypris ca 3-4000:-).
Sadeln och tillbehör i ett riktigt fint skick, inga repor eller slitage på sadel alls.

En kvinna ringde imorse och var väldigt intresserad. Vi kom överrens om att åka och mötas på halva vägen.

Sagt och gjort, dagen bokades om eftersom jag tycker det är skönt att få en försäljning gjord snabbt. Annars brukar jag ändå få lägga en massa tid på att svara på miljarder mail som aldrig leder någonvart.

Åkte 6 mil och träffade henne.
Då hade hon fått för sig att det var en lädersadel jag skulle sälja :crazy: . Alltså ville hon inte köpa sadeln.

Till råga på allt gav hon mig ett bud på 3000:- inkl alla tillbehör... ett riktigt jävla skambud när jag begärde 5000:- och dessutom lagt tid och bensinpengar på att möta upp henne... *morr*
Själva sadeln kan jag gärna sälja för 3000.-, men absolut inte inkl ALLA tillbeh. Sen blev jag lite grinig över att hon först absolut inte ville ha sadeln när hon insåg att den var i konstläder, men sen ändå verkar vilja ha den...

:devil: :devil:

*irriterad DarkInNight*

Någon mer som varit med om dryga icke-affärer och vill gnälla av sig??

Sv: Irriterad! -sadelförsäljning-

Vad tråkigt!
Man vet väl vad man kollar på för sadel? Det är ju bara att googla om inte annat.

Har bara varit med om dryg hästaffär. Då hästen skulle köras hem till mig en söndagmorgon men hon dök inte upp och gick inte att få tag på, får sen ett sms om att det inte blir någon häst. Inget mer stod det :crazy: Hade inte skrivit några papper eller något än.

Vad tråkigt!
Man vet väl vad man kollar på för sadel? Det är ju bara att googla om inte annat.

Har bara varit med om dryg hästaffär. Då hästen skulle köras hem till mig en söndagmorgon men hon dök inte upp och gick inte att få tag på, får sen ett sms om att det inte blir någon häst. Inget mer stod det :crazy: Hade inte skrivit några papper eller något än.

Ja precis.
Dessutom är väl wintec rätt kända för att ha syntetsadlar tycker jag.

Nej fy vilken elak icke-affär du haft, kunde människan inte hört av sig tidigare!? :eek: Hur svårt är det att ringa, eller iallafall skicka ett mess i tid!?

Eller hur, hur svårt kan det vara.... :mad:

Du får nog sålt din sadel snart ändå ska du se!

Åh, vad besviken jag skulle bli. Tusan!

Jodå, jag har en historia, jag med. Skulle sälja en dressyrsadel, och en tjej bestämde sig för att köpa den. Hon skulle få hjälp av en förälder att betala sadeln, och när vi skulle göra affären hade överföringen från föräldern inte kommit in på hennes konto. I och med att jag känner henne något så sa jag att det var OK att hon tog hem den, med överenskommelsen att hon skulle föra över pengarna här hon fått dem på sitt konto. Detta var en torsdag.

På måndagen hade jag fortfarande inte fått betalt för sadeln, och vips kommer det ett sms att hon provat sadeln, ansett att den inte passade och hängt tillbaka den i stallet redan dagen efter. Jag hade, glad i hågen, bokat upp mig på en annan sadel för jag hade ju inte hört något annat. Jag blev otroligt besviken att hon inte hört av sig på en gång, men det hade hon ju 'glömt'... Så, det var bara att ha kvar drressyrsadeln och någon ny blev det såklart inte.

Precis, Förstår mig inte på folk ibland...

Ja jag hoppas den blir såld, annars blir den kvar och jag får hålla tummarna att den passar hästen lite senare ist. =)

Ja jag blev lite besviken men VÄLDIGT irriterad. Tur irritationen blommade upp som mest under den totalt onödiga bilfärden hem, annars hade jag nog inte varit så trevlig mot "köparen". Jag gillar inte att slösa diesel och tid på ingenting, helt värdelöst. Dessutom inte bara min tid, utan även slösa bort sambons tid!

Hrm, du hade också varit med en affär med redigt dålig kommunikation. Kunde hon inte hört av sig tidigare åtminstonde!?

Du får prova att sälja den igen! Fast man blir ju lite *off* när det bara krånglar. Börjar fundera om det är bättre att lägga ut på tradera istället.. mindre betalt (oftast) men lagt bud är lagt bud och det brukar vara mindre omständigt än vanlig annonsering.

oj lade jag tråden fel ?
Ursäkta Lovisaleonora_

Trodde den skulle ligga på hästmänniska eftersom den handlar om relationer och bemötande hästmänniskor emellan.

Jag tycker det låter som om människan drog en chansning. Att hon mkt väl visste att det var en syntetsadel, men att hon chansade på att hon skulle kunna få dig att nappa på hennes skambud när du nu ändå åkt så pass långt för att möta henne istället för att behöva åka hem igen med sadeln och sålunda lagt tid & bensinpengar helt i onödan.

Givetvis otroligt fult gjort av henne, men tyvärr inte alls ett helt ovanligt beteende :(

Överhuvudtaget tycker jag att sadelaffärer verkar vara ett elände. Har haft ett antal sadlar ute på försäljning ( svårt att hitta rätt till pållen). Vad jag inte riktigt fattar är varför man mejlar " Är sadeln kvar? " och sen inget mer. Är man bara nyfiken eller varför svara på en annons om man inte är intresserad ?

Så kan jag svara ibland, ungefär.
Ingen idé att engagera sig om varan ändå är såld, eller hur?

Jag har gjort så att om jag ska åka iväg med någon dyrare grej jag har till salu (ex sadel, täcke) för att den intresserade ska få se den så tar jag betalt för resan. Och jag åker inte utan telefonkontakt (bara mail duger inte) där jag då talar om vad jag vill ha i ersättning för resan om personen inte vill köpa varan av mig. När vi väl träffas tar jag betalt för resan innan jag visar upp varan. Vill köparen sedan ha varan drar jag av "resekostnaden" från varans pris (om jag inte åkt extremlångt, då vill jag faktiskt ha betalt för iaf en del av resan). Då behöver jag inte känna att jag åkt i onödan utan får i alla fall igen en del bensinpengar.

Precis som Lycanthrope kan jag också maila en sådan fråga till en säljare och av precis samma anledning. Många gånger är det så att säljaren inte tagit bort annonsen när varan är såld och då är det skönt att inte ha ödslat mer tid än nödvändigt på en redan såld vara. Det räcker ju att säljaren bara mailar JA eller NEJ tillbaka så avgör det om jag mailar/ringer för mer info.

Någon mer som varit med om dryga icke-affärer och vill gnälla av sig??

Jodå! :D Fast idag kan jag inte annat än att skratta åt det...

Hittade ett par nya läderridstövlar i Oxblod, för fyndpris i tidningen.
Vi bestämde precis som ni att mötas på halva vägen. Vi hade dock halv snöstorm bägge, så de 4 milen räckte bra att köra.

Väl framme höll hon fram ett par cowboystövlar med riktigt hög klack. Hon log glatt att sa, "visst är de fina". :angel:
Jag blev faktiskt inte ens arg, men klart att jag retade mig. Hon blev däremot skitsur för att jag inte köpte dom. :rofl:

Jo det kan jag förstå.
Men när säljaren då svarar att varan fortfarande är kvar, det är då jag menar att det borde komma något mer. Det verkar lite märkligt att skicka ett mejl om man ändå sen inte är intresserad. Om det tar väldigt lång tid att få ett svar hade det väl inte varit så konstigt, men jag svarar oftast på mina mejl inom 12 timmar.

Jag tycker det låter som om människan drog en chansning. Att hon mkt väl visste att det var en syntetsadel, men att hon chansade på att hon skulle kunna få dig att nappa på hennes skambud när du nu ändå åkt så pass långt för att möta henne istället för att behöva åka hem igen med sadeln och sålunda lagt tid & bensinpengar helt i onödan.

Givetvis otroligt fult gjort av henne, men tyvärr inte alls ett helt ovanligt beteende :(

Näää :mad:
Tror du det var så?
Fy jag är alldeles för godtrogen men nu när du säger det så verkar det inte helt otroligt.

Jag har gjort så att om jag ska åka iväg med någon dyrare grej jag har till salu (ex sadel, täcke) för att den intresserade ska få se den så tar jag betalt för resan. Och jag åker inte utan telefonkontakt (bara mail duger inte) där jag då talar om vad jag vill ha i ersättning för resan om personen inte vill köpa varan av mig. När vi väl träffas tar jag betalt för resan innan jag visar upp varan. Vill köparen sedan ha varan drar jag av "resekostnaden" från varans pris (om jag inte åkt extremlångt, då vill jag faktiskt ha betalt för iaf en del av resan). Då behöver jag inte känna att jag åkt i onödan utan får i alla fall igen en del bensinpengar.

Ja det kommer nog bli någon variant av detta om jag någonsin kommer möta upp folk igen :mad: .
Men köparen verkade riktigt intresserad, det verkade som att hon visste vad hon snackade om när vi pratades vid på förmiddagen. Hon hade visst en sådan sadel till en annan häst etc. så jag tog förgivet att hon visste att det var en syntet -hur kan man undgå att wintec är en syntetsadel!?

Jag kollade igenom lite annonser för att se vad lädervarianten låg i för prisklass, ja det var ju strax under 10´000:- för bara sadeln så jag förstår ju varför hon ringde såpass tidigt på morgonen (innan 10, tur jag var vaken, söndagmorgon och allt.)

Väl framme höll hon fram ett par cowboystövlar med riktigt hög klack. Hon log glatt att sa, "visst är de fina". :angel:
Jag blev faktiskt inte ens arg, men klart att jag retade mig. Hon blev däremot skitsur för att jag inte köpte dom. :rofl:

Inte riktigt vad du hade väntat dig kan jag tro :rofl:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka