Bukefalos 28 år!

lady foxglove

Trådstartare
Visst kan på ett vis förstå varför inte försäkrings bolagen vill försäkra en äldre häst men HALLÅ:
vi säger så här du köper en häst utan papper dumt i sig bara det med okänd ålder vet konstaterar att hästen är 18 år inte äldre, du kollar upp om hästen har en försäkring som hon har haft tidigare i sitt liv denna har ej haft det du kan ej då nyteckna en gammal det enda du kan skaffa en katastrof försäkring.. men hallå om du vill betäcka hästen din då... Då tycker man ju att det borde gå att teckna foster/föl försäkring( detta gäller ju fölet i stort men även mamman. men NEJ och åter NEJ du kan inte teckna detta heller även om du vet att hästen haft en rad fölisar innan . allt pga åldern
SEr det hela så här att att en ev säljare av en äldre häst med dålig fösäkring , slaktar hellre än att sälja och en ev köpare avstår då helt sonika att köpa en gammal häst pga av just detta med försäkringen:devil: , tänk hur många fina läro mästare som e helt friska tas bort fast de hade haft massor av år att leva...
blev tvungen att avreagera mihg
 
Sv: Irriterad

Det är väl ändå inte försäkringsbolagens fel? Det är väl dumma köpare som inte vågar chansa på att köpa hästen... Det är ju faktiskt bara att ta bort hästen om den råkar ut för något dyrt som man inte vill pynta för.

Jag är kund till försäkringsbolagen, och jag är tacksam att de inte tar in äldre hästar som tidigare är oförsäkrade. Premierna hade ju rusat i höjden, och då hade vi som har friska, sunda, yngre hästar inte haft en chans att försäkra dessa. Hade DET varit bättre, att yngre hästar går oförsäkrade?!
 
Sv: Irriterad

varför skulle det vara dumt att köpa häst utan papper :confused: inte behöver den vara sämre för det. vissa raser (även hästar) går att försäkra fram till 25 år. i övrigt håller jag med lovisaleonora om att då kan man ju ta bort hästen då det händer något (vilket man äöndå oftast gör med äldre hästar) då har den ju ändå fått massa "extra år".
 
Sv: Irriterad

Här i Skåne finns det i alla fall ett försäkringsbolag i vilket man kan foster-och fölförsäkra oavsett ålder på stoet.
I deras allmänna villkor som även gäller för foster-och fölförsäkringen står " Veterinärvårdskyddet är oförändrat och kvarstår till hästen utgår p.g.a. ålder 24år. Försäkringen varar livet ut. Dock ersätts ej buköppningar från 18 års ålder"

Det är ett relativt litet fösäkringsbolag, men jag vet att de har fått många kunder med gamla hästar speciellt då foster-och fölförsäkringar. Här kan man läsa mer om dem
http://www.asbobjare.n.se/index.html
 
Sv: Irriterad

AALDRIG sagt att det är dumt att köpa en oförsäkrad häst jag har gjort det har katastrof försäkring det hela jag hakar upp mig på är varför inte vi sto ägare av lite äldre hästar även kan få ha ett skydd om vi vill ha ett föl på hästen. fattar väla å varfär man inte kan teckna så sent
KLart det inte är bättre att yngre hästar går o försäkrade men man tycker ju iaf jag att det borde kunna gå att få något skydd

tack ELLE skall kontakta dem för mer info om inte annat
 
Sv: Irriterad

Hos Folksam kan du foster o föl försäkra stoet när de betäckts från 3-20 års ålder.

Kanske du ska kolla upp lite vad som gäller innan du blir så arg?:angel:
 
Sv: Irriterad

Men hästen är inte ens försäkrad överhuvudtagetm går det då att föl/fosterförsäkra hästen trots att den är 18 år var väl frågan antar jag?
 
Sv: Irriterad

JAPP!
Jag har ett hblsto på 20 år i år som är oförsäkrat (var ej försäkrad när jag köpte henne i vintras och då var det för sent att starta ny försäkring), hon är i år betäckt och det är OK att försäkra hennes foster/föl i folksam i år, dock inte nästa år, då är hon för gammal.
3-20 år som betäckningsålder gäller.
Man försäkrar ju fölet/fostret, spelar inte så stor roll om stoet är oförsäkrat eller ej. Vet dock inte hur de andra bolagen funkar.
 
Sv: Irriterad

*kl*

Slänger in en fråga här.........blev nu lite fundersam över vad TS skrev i sitt första inlägg...

Kan man försäkra en gammal häst om den haft försäkring tidigare? Om man vänder sig till samma försäkringsbolag?
Om den hade reservation i försäkringen?

Min häst (17 år) är inte försäkrad. Strax innan jag tog över henne för snart 1 och ett halvt år sedan så tog den förra ägaren ur henne ur försäkringen trots att vi sagt att hon skulle föra över den på mig.
Nu står jag här med en oförsäkrad häst............inget försäkringsbolag ville ta in henne igen......har dock inte kollat med det hon hade då jag antog att det inte gick där heller.
 
Sv: Irriterad

jag hade som ni andra en häst som var oförsäkrad men som jag kunde teckna en katastrof försäkring det skall ni andra kunna
FIo nej så var inte frågan utan helt enkelt varför kan man inte fösäkra en gammal häst med föl foster försäkring med eller utan fösäkring
 
Sv: Irriterad

sista skrivaren har jag inte fel så skall du kunna tills det år hästen fyller 17 teckna om den gammla försäkringen hästen hade när du köptre henne alltså nyteckna henne i hennes gammla råder dig att höra med det bolaget som hästen var skriven i
 

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 748
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
22 102
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Tycker du att jag är en hemsk människa som tänker helt fel här så vore jag tacksam om du låter bli att kommentera det här inlägget, jag...
2
Svar
32
· Visningar
4 722
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik Jag har uppfödning i liten skala och ska nu sälja en treåring jag har fött upp själv. Hästen är väl försäkrad och har varit det hela...
2
Svar
32
· Visningar
2 614
Senast: kinne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp