Irriterande!

Maira

Trådstartare
Schablonavdraget höjs hela tiden. Bensinpris och bilägande blir dyrare och dyrare.

Men avdraget för arbetsresor ligger kvar på 18.50 år efter år. Snart täcker det inte ens bensinpriset.

Är det inte dags att höja det???!!! :mad:
 
Sv: Irriterande!

Jag väntar ivrigt på att regeringen hittar något listigt sätt att skilja okynnesåkandet från nödvändiga resor....

Lika ivrigt som jag väntar på att det ska komma hållbara lösningar på alternativa drivmedel.
 
Sv: Irriterande!

Miljöpolitik, klimatförändringar, koldioxidutsläpp... ringer det någon liten klocka?
 
Sv: Irriterande!

Bensinpriset är i skrivande stund 13:86 här, den 15/4-12 var det 15:43 så jag vill nog påstå att det är billigare att köra bil idag än det var förra året :angel:
 
Sv: Irriterande!

Schablonavdraget höjs hela tiden. Bensinpris och bilägande blir dyrare och dyrare.

Men avdraget för arbetsresor ligger kvar på 18.50 år efter år. Snart täcker det inte ens bensinpriset.

Är det inte dags att höja det???!!! :mad:

Men herre jösses, inser du inte att ditt jobbskatteavdrag måste finansieras nånstans - så då sänker man i praktiken avdraget för resor och så får du tillbaka det som jobbskatteavdrag. Då har du ju fått lägre skatt men lika mycket pengar i plånboken som förut ;)
 
Sv: Irriterande!

Plus att man inte har någon bil som drar mer än 1 liter per mil vid pendling med mindre än att man är korkad...
 
Sv: Irriterande!

Kollektivtrafik.

Annan bostad.

Annat jobb.

Cykel.

Samåkning.

Varför ska man underlätta miljömässiga felbeteenden med skattelättnader? Det är ju motsatsen till miljöpolitik.
 
Sv: Irriterande!

Kollektivtrafik.

Annan bostad.

Annat jobb.

Cykel.

Samåkning.

Varför ska man underlätta miljömässiga felbeteenden med skattelättnader? Det är ju motsatsen till miljöpolitik.


Ska alla bosätta sig i staden menar du?

Skattelättnader handlar det inte om då det redan är 300% skatt på bensin. Jämför detta med en resa till Thailand som inte är livsnödvändig och där man betalar någon liten frivillig miljöavgift.
 
Sv: Irriterande!

Vet du, här i världen utanför Sundbyberg så finns det inte mycket till kollektivtrafik.

Det finns fler aspekter än dom som MP tycker om att lyfta fram...

Reglerna kring skatteavdraget är ju att din tidsvinst jmf mot annat resande ska vara minst två timmar eller att det saknas vettig kollektivtrafik där du bor.

Okynnesåkande ska ju inte ersättas med skatteavdrag, utan det som bedömts nödvändigt för förvärvsarbete.
 
Sv: Irriterande!

Kollektivtrafik.

Annan bostad.

Annat jobb.

Cykel.

Samåkning.

*Det finns inte kollektivtrafik till områdena jag jobbar i.

*Bostad - det kvittar, jag jobbar över nästan hela Sverige.

*Jobb finns inom det jag är utbildad till samt att jag tycker om mitt jobb.

*Cykel går inte att använda: jag har för mycket utrustning, jag tar prover som väger rätt mycket plus att det helt enkelt är för långt.

*Jag jobbar oftast ensam, är vi två åker vi givetvis i samma bil.
 
Sv: Irriterande!

Ska alla bosätta sig i staden menar du?

Det får man väl göra som man vill. Om man väljer att bo och jobba så att man får långa dagliga resor, så är det väl fritt fram. Men jag ser inget skäl att med politiska styrmedel direkt uppmuntra det.
 
Sv: Irriterande!

Okynnesåkande ska ju inte ersättas med skatteavdrag, utan det som bedömts nödvändigt för förvärvsarbete.

Fast om man tex okynnesbor långt utanför staden där man jobbar, tex för att kunna ha hästar och andra exklusiva projekt, varför ska man då ha skattelättnader för reskostnaderna?
 
Sv: Irriterande!

Kollektivtrafik.

Annan bostad.

Annat jobb.

Cykel.

Samåkning.

Varför ska man underlätta miljömässiga felbeteenden med skattelättnader? Det är ju motsatsen till miljöpolitik.

Fast det där håller ju inte i praktiken.
Alla kan omöjligt bo i stan och man väljer inte alltid sitt arbete utan vissa gånger får man helt enkelt ta det som erbjuds.
Sen har vi ju andra saker som tex psykisk hälsa som spelar roll, ska man bo i staden bara för att kunna gå till arbetet men må psykiskt dåligt?
Det är inte rimligt i mina ögon.
Samåkning är långt ifrån alltid möjligt och kollektivtrafiken fungerar endast i Stockholm, men alla kan inte bo i Stockholm.
 
Sv: Irriterande!

då får man väl anpassa sig.
enskild firma som på uppdrag gör ditt jobb.
då får du dra 100% av kostnaderna för inkomstens förvärvande....
kollektivtrafik , ja efter huvudlederna sedan gäller det tiderna så de flesta är nog tvungna att ta bilen
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 985
Senast: kolblakkur
·
F
Kropp & Själ Jag har sedan några år tillbaka besvär med spända muskler i nacke och skuldror. Ihärdiga kiropraktorer, massörer och naprapater har...
2
Svar
34
· Visningar
1 692
Senast: Fruentimber
·
  • Artikel
Dagbok Den här tiden på året är alltid svår. Jag vet inte vad jag ska göra inomhus så många timmar när det är mörkt. När det blir mörkt så...
Svar
10
· Visningar
898
Senast: Wille
·
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 429
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp