Is/glass - farligt?

californication

Trådstartare
Hej!

Jag har hört rykten om att det kan vara farligt med isbitar eller liknande till hundar, att de kan få tarmvred. Stämmer det? Det finns ju glass till hundar så jag blev lite fundersam och har aldrig tänkt tanken innan. Jag hade tänkt frysa små små köttbulleliknande treats till hunden att ha vid träning men jag vill ju inte riskera hälsan på stackaren.

Någon som vet hur det ligger till och kan ge klarhet? O_o
 
Min äter gärna is på vintern, får frysta märgben och äter glass om hon får, vilket dock sker i små mängder på grund av laktos. Faktum är att jag plockade en halv tuppkyckling ur frysen nu på morgonen som hon skall få till lunch, den skall bara få värma sig lite så den inte är stenfrusen utan snarare nätt och jämnt frusen. Så nej, jag tror inte det är någon fara med is eller annat fruset material. Vissa hundar kanske är känsligare än andra iofs.
 
För min gamla hund som hade lätt för att få magkatarr/gastrit/stressmage, var fruset en av de saker som kunde dra igång hans känsliga mage och han började spy. När han väl började var det en hel del jobb att få honom att sluta så han mådde bra igen. Inget kallt vatten på maten alltså, bland annat. Första gången han fick det var när vi busade i snön och han fick i sig snö. Så, det beror helt på individ. Och mängden kyla i magen.
 
Tack snälla för svar allihopa! Då känns det lite som en skröna kanske? Och jag behöver inte vänta lika länge på att färskfodret som han äter ska tina då heller de gånger som det inte hunnit tina helt på morgonen. :D

Han verkar inte ha reagerat tidigare på kyla då han flertalet gånger ätit isbitar, fram tills dess att jag fick höra om den eventuella risken för tarmvred. :confused:

Då ska jag testa att göra små frysta färskfodersbollar till träningen. Tack! :bow::banana:
 
Hej!

Jag har hört rykten om att det kan vara farligt med isbitar eller liknande till hundar, att de kan få tarmvred. Stämmer det? Det finns ju glass till hundar så jag blev lite fundersam och har aldrig tänkt tanken innan. Jag hade tänkt frysa små små köttbulleliknande treats till hunden att ha vid träning men jag vill ju inte riskera hälsan på stackaren.

Någon som vet hur det ligger till och kan ge klarhet? O_o
Det kommer kanske från risken hos vissa större hundraser om de tex efter ansträngning dricker stora mängder vatten eller snö väldigt snabbt (eller snabbt intag av vad som helst i större mängd) kan ge magomvridning?
 
Det kommer kanske från risken hos vissa större hundraser om de tex efter ansträngning dricker stora mängder vatten eller snö väldigt snabbt (eller snabbt intag av vad som helst i större mängd) kan ge magomvridning?
Så kan det mycket väl vara! Nåja, jag hoppas inte dessa små bollar i ärtstorlek räknas som större intag O_o
 
Det enda jag hört om saken är att man aldrig ska ge is till hundar som fått värmeslag, annars får mina görna frusen/halvfrusen mat när det är varmt ute. Blir det för mycket får dock shiban hicka. :)
 
Hej!

Jag har hört rykten om att det kan vara farligt med isbitar eller liknande till hundar, att de kan få tarmvred. Stämmer det? Det finns ju glass till hundar så jag blev lite fundersam och har aldrig tänkt tanken innan. Jag hade tänkt frysa små små köttbulleliknande treats till hunden att ha vid träning men jag vill ju inte riskera hälsan på stackaren.

Någon som vet hur det ligger till och kan ge klarhet? O_o
Oh my gawd, det var inte igår! HEJ!
 
Tack snälla för svar allihopa! Då känns det lite som en skröna kanske? Och jag behöver inte vänta lika länge på att färskfodret som han äter ska tina då heller de gånger som det inte hunnit tina helt på morgonen. :D

Han verkar inte ha reagerat tidigare på kyla då han flertalet gånger ätit isbitar, fram tills dess att jag fick höra om den eventuella risken för tarmvred. :confused:

Då ska jag testa att göra små frysta färskfodersbollar till träningen. Tack! :bow::banana:
På sommaren ger jag alltid färskfoderbitarna fryst, det tar längre tid att äta och så svalkar det bra. 🙂
 
Min man hade ihjäl en mellanstor hund på det sättet. Tarmarna frös sönder.

Tarmarna? Det tar ju ett bra tag innan maten ens hamnar där. Först bearbetas den ju ett bra tag i magsäcken.

Mina äter ingen stor mängd (oftast mindre än 200 g) och tuggar sönder maten i små bitar innan de sväljer så att de skulle förfrysa några inälvor oavsett vilka är ytterst osannolikt. Har gett fryst färskfoder/barf i över 10 år nu då jag inte vill ha det på upptining i kylen.
 
Min äter gärna is på vintern, får frysta märgben och äter glass om hon får, vilket dock sker i små mängder på grund av laktos. Faktum är att jag plockade en halv tuppkyckling ur frysen nu på morgonen som hon skall få till lunch, den skall bara få värma sig lite så den inte är stenfrusen utan snarare nätt och jämnt frusen. Så nej, jag tror inte det är någon fara med is eller annat fruset material. Vissa hundar kanske är känsligare än andra iofs.
Ursäkta OT, men en ”gammal” hundägare som varit hundfri senaste 10+ åren undrar om man inte avråds från F-ben längre till hundar.
 
Tarmarna? Det tar ju ett bra tag innan maten ens hamnar där. Först bearbetas den ju ett bra tag i magsäcken.

Mina äter ingen stor mängd (oftast mindre än 200 g) och tuggar sönder maten i små bitar innan de sväljer så att de skulle förfrysa några inälvor oavsett vilka är ytterst osannolikt. Har gett fryst färskfoder/barf i över 10 år nu då jag inte vill ha det på upptining i kylen.
Jag har också gjort det tidigare och inser att det ser ut som vandringsleden, men min man tror iaf på det. Han ger inte ens halvminut till sin lilla stjärna.

Antar att de inte obducerade.
 
Ursäkta OT, men en ”gammal” hundägare som varit hundfri senaste 10+ åren undrar om man inte avråds från F-ben längre till hundar.
Det är inte svartvitt, kan man väl säga. Märgben är från nöt så det är inte ens ett F-ben men märgbenen är ändå för hårda för att hunden skall kunna krossa dom och eventuellt skada sig på vassa flisor. Eller var det kycklingen, fågel, du menade? Kycklingar har mjuka ben, om det är någon fara är det snarare gamla hönor och tuppar med hårda ben. Nu var denna hemmauppfödd men broilers från kycklingfabrikerna har nog ännu mjukare ben.
 
Ursäkta OT, men en ”gammal” hundägare som varit hundfri senaste 10+ åren undrar om man inte avråds från F-ben längre till hundar.
Nej det har man gått ifrån - men det ät många som ändå väljer att inte ge ben som de kan tugga i sönder och svälja.
Jag ger inte tillagade ben eller ben utan uppsikt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 543
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 077
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 840
Övr. Hund Hej alla! Jag skriver lite på en fiktiv berättelse som innehåller en beauceron under andra världskriget i strid. Det är fiktivt så jag...
Svar
15
· Visningar
1 819
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp