Is i hela hagen

Rotterö

Trådstartare
Hur gör ni när det är is i hela hagen.
Klarar hästarna isen . Får era hästar gå ute lika länge när det är is i hagen.
Jag har is bara is :confused:
 
Så länge de är ordentligt broddade spelar det ingen roll, men att släppa ut obroddade hästar i en totalisig hage är vansinne!! De kan bli spända och kan skaffa sig otäcka fläkskador. :crazy:

Självklart ska hästarna vara ute lika länge som vanligt, så länge de inte mår dåligt av det! :)
 
Våra har stått inne en hel del pga isen. Alla är inte skodda och vi är inte riktigt vana vid så mycket is här i skåne land :( Framförallt inte is som ligger så länge.

Hade en inackordering förra året som skadade sig rejält en isig dag och sedan dess har jag varit extra försiktig.

Jag tror våra hästar stått inne 10-15 denna vinter, normalt sett står de inne max 5 under hela vintern så det är lite tråkigt
 
Mina hästar är broddade men stod inne idag för det är helt livsfarligt att ens gå ut. Ren blankis.

Hellre att dom står inne ett par dagar extra än att dom slår i hjäl sig i hagen.
 
Broddar på hästen är ett måste i den situationen.
Jag har sluppit det genom att jag hade stora hagar till
mitt russ.
 
Inget illa menat utan jag bara undrar, vad hjälper stor hage? :confused:
 
håller med, men det känns inte roligt. Sen är det ju det med att om de inte kan röra sig i hagen pga all is, så är det svårare för dem att hålla värmen om det är riktigt ruskigt väder. Då står de faktiskt lika bra inne, även om matte inte tycker det är så kul att mocka :D
 
Nu får jag aldrig is i haela hagen. Fördelen med stooora hagar som dessutom är kuperade, det finns alltid delar av hagen som är isfria.

Valacken är broddad med fyra brodd/sko runtom så han har inga problem. Fölet/åringen är oskodd men hon har vett att inse att blankis är inte smart att springa på, så hon smyger/stapplar försiktigt iväg till där det inte är halt och busar där.

När jag stod i inackorderingsstall så blev de mindre hagarna ofta en enda isfläck (min gick dock i stor hage) och där var det enda brodd som gällde, men vi fick inte ha broddat bak, så där SANDADES hagarna (det är ännu halare än barfota med en skodd hov utan brodd på is).


På större anläggningar släpper de i paddocken eller ännu hellre ridhuset när det bara är is, och jag vet de som trailar hästen till ridhus för att kunna släppa den så den får springa när det är is.

Men som sagt, jag har inte det problemet tack vare hagarna. Det blir bara is om de har packat/trampat till snön, och med stora hagar (och inte för många hästar i den) så är det alltid delar som de inte gått så mycket på som är fria från is. Skulle det bli riktigt hemskt så släpper jag på betet, det vilar ju hela vintern så där blir inte en enda isfläck, utan snö och när snön töar så är det barmark under.
 
Fast jag får is även i beteshagarna just nu, för det kom 3 dm snö som tinade väldigt snabbt (på 2 dagar), och eftersom tjälen inte har gått ur marken så hann inte vattnet rinna undan innan det frös på igen. Jag skulle tippa på att isen är mellan 3-7 cm tjock, värre på vissa ställen... Men mina hagar är inte kuperade heller och det är naturligtvis helt klart en nackdel!
 
Stor hage gör att hästen inte trampar ner snön och packar
den överallt och det gör att det inte blir is i hagen om man
har en bra dränering.
 
Jag hade nog inte varit så glad om mina hagar vore isiga OCH kuperade.
Även om hästarna är försiktiga kan dom lätt halka så därför får dom vara inne.
 
nä, det är sant men om de vore kuperade, så hade ju vattnet på den högsta höjden runnit ner till lägsta punkt, och hagen förhoppningsvis blivit isfri i vissa delar. Då kunde jag övervägt att släppa ut, men nu får de stå inne och leva på endast hö de stackarna! :cry:......
 
Mitt sto är broddat runt om-. Fölis ej skodd, inte skettisen heller. Fölis sprang som en galning trots isen.
Men nu när de skulle inn så visste jag inte hur jag skulle bära mig åt. Det var rent av livsfarligt. Hästarna fick ju ta sats upp för en mycket liten slänt. Jag skulle upp också.
Fölis har ingen koll alls.
Jag satte på grimmor, grimmskaft.
Gick under tråden och öppnade utifrån för att inte få de övermig. Jag fick ta tag i stolparna till hagen.
Får se hur det ser ut i morgon om de får gå ut.
Fölis måste nästan ut. Han klättrar på väggarna annars. :banana:
 
Min hovslagare har skor med fasta brodd på. Det är 6 eller 8 brodd på varje sko och de är guldfärgade när de är nya. Dessa skor är helt suveräna vintertid, brodden är så låga att hästarna inte kan skada varandra och man behöver aldrig bekymmra sig för att de ska få fäste varesig i hagen eller när man rider.
Speciellt bra att ha var de när jag häromveckan på väg till ridhuset tappade ett däck på hästtransporten! Det gick bra som tur var och jag kunde ta ut hästen på den hala vägen och rida fram till ridhuset och hann till och med itid till min träning.
 
:confused: men dom som är broddade klarar sig väl ute även med blankis....mina går iallafall ute , dom som har brodd, de andra får gå i en liten sandad hage när det är som värst(fölston o föl)
 
Fast jag får is även i beteshagarna just nu, för det kom 3 dm snö som tinade väldigt snabbt (på 2 dagar), och eftersom tjälen inte har gått ur marken så hann inte vattnet rinna undan innan det frös på igen. Jag skulle tippa på att isen är mellan 3-7 cm tjock, värre på vissa ställen... Men mina hagar är inte kuperade heller och det är naturligtvis helt klart en nackdel!

Ajdå. Min sommarhage är inte heller kuperad, men tydligen bättre avrinning i den än i din, för har inte hästarna packat snön blir det inte is.

Iofs har jag diken vid MINST en sida av hagen, och det hjälper ju avrinnigen.

Om det är så isigt så de icke broddade inte kan gå ut så skulle jag acceptera att de tsod inne en dag, men sen skulle jag sko och brodda de som gick alt sanda en hage (ridbanestorlek 20*40 eller nått går att sanda utan större problem, och är ju bättre än inget). Ska man vänta på att isen smälter så kan man ju få vänta länge, längre än man kan ha dem inne?
 
Jag har jätte hagesom även är väldränerad men nog förbaskat blir det is när de börjar regna, så stor hage hjälper inte
 
Våra hästar är alltid ute(med tillgång till ligghall såklart), oavsett ismängd. De går barfota om vintern o klarar sig utmärkt. Iom att de är ute jämt så sprallar de inte runt o risken att halka är inte så stor då. Jag halkar runt där, men har aldrig sett hästarna göra det :D
 
Jag har jätte hagesom även är väldränerad men nog förbaskat blir det is när de börjar regna, så stor hage hjälper inte

Ta bort lite tvärsäkerhet i det där uttalandet =)

Jag har stora hagar, och där de trampat till snön blir det is, men där de inte trampat till snön blir det INTE is -oavsett. De är inte dränerade eller så manuellt, men det är diken på minst en sida och det dränerar (tydligen) väldigt väl.

Iofs blev det aldrig problem med is på de marker som hade dålig dränering heller (och var vattensjuka fram till midsommar), bara inte hästarna gick och trampade där.

Men i en stor jage ökar chansen att de inte trampar till snön överallt och då blir det mindre is.

Märks fö tydligt på stallplan med, där man plogat, gått, kört bil etc blir det isgata, där snön bara legat blir det aldrig is.
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
270
Senast: sweep
·
Tjatter Det är bara tre dagar kvar innan det vänder och blir ljusare. Årets längsta natt är i år 22 dec om min almanacka visar rätt. Sällan har...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 114
Senast: Lilla
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
706
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
2 515
Senast: Santoxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Bildtråden
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp