Is i magen "bete"

the_connemara

Trådstartare
Hur länge väntar ni med att börja ge grovfoder i hagen?

Våra lättfödda hästar går fortfarande på 1 ha gräshage o är fortfarande i överhull. Typ konvalescenter. De får i princip full giva på natten (äter inte mer just nu iaf) o är ute över 12 h. Täckade efter behov.

Som räkneexempel på min så får har 0.8 kg TS/100 kg kroppsvikt och 290 g smb rp jmf m behov 318.

Hur länge hade ni "vågat" vänta med o börja ge grovfoder ute?

När det blir för blött (känns som snart efter denna helgen) så kommer vi stänga av drygt halva hagen o då kommer vi iaf börja fodra i hagen. Men de håller liksom aldrig nere 1 ha gräs över sommaren så det är väldigt mycket kvar om man jämför med jämnt nedbetade hagar många andra hästar går i. Självklart ingen direkt näring nu men ja, de är fortfarande i överhull sedan sommaren. Har ätit proteintillskott en längre tid dock. Bor i Skåne. Det är ju snart advent :p
 
Min glupska och lättfödda häst fick jag börja stödfodra efter att hon hade rymt :devil: ur hagen ett par dagar i rad och det är ca en månad sedan. När hon är hungrig så är hon väldigt kreativ och påhittig så det är lika bra att mata henne. Ganska lik sin matte faktiskt. :p
Hon går själv i en gräshage som är ca 40 x 60 m.
 
De två små har inte ens sluppit greenguarden än. Än mindre någon stödfodring ute. Är ute minst 12 h. Inne får de normal giva.

Så länge det finns gräs och de inte tappar vikt kommer de inte få extra ute.
 
Mina har alltid halm och som det ser ut nu får de klara sig på det och gammalt gräs testen av året om det inte kommer massor av snö.

Lättfödda ponnyer som får proteiner i hink nu.
 
Min går ute dygnet runt och nu bor jag längre norr än du gör, men det märktes att han började tappa i vikt (inte för att han inte behövde det :rofl:) och bli hungrigare. Började dra efter gräs utanför hagen, men sen när vi väl bytte hage till vinterhagarna så fanns det gott om gräs men han var fortfarande hungrig.

Det finns fortfarande gott om gräs i hagen, men de äter det inte utan går helt på silaget som de har fri tillgång på. Så just att han var hungrig, han låter gräset vara i hagen (men löv som ramlar av träden är smaskens :d) och att han blev tunnare tyckte jag var bra tecken på att det behövs grovfoder (jag vågar nog säga att jag väntar tills det märks att hästarna är hungriga trots gräset och att de börjar gå ner i vikt).

Min häst har alltid varit i överhull när jag haft honom, så har räknat han som lättfödd. Men vettesjutton längre, han är så lätt att anpassa och håller vikten bra nu (liiite överviktig men han motioneras inte som ridhästar gör och har alltid fri tillgång) och så ser jag hur andra sliter med deras hästar som aldrig någonsin skulle kunna gå på fri tillgång och de som har ett rent helvete med vikten. Så jag räknar nog min som lättfödd åt det skonsammare hållet. :)
 
Våra har sovit inne i några veckor denna milda höst. Dagarna spenderas i stor kuperad gräshage (c:a 12 timmar).

De får hö vid intag och till natten. Min är lättfödd och har fri tillgång på halm nattetid. De andra får större högiva.

Kraftfoder/proteintillskott efter behov. Min är i överhull och får bara mineraler och lite lusern. Gräset är fortfarande grönt och vi fodrar inte i hagen ännu. Hästarna är nöjda och inte hungriga när vi människor kommer. Men det känns ju konstigt och ovant. Det är ju ändå november...:nailbiting:
 
Hehe, jag ställde min häst i halmad box över dagen när jag var iväg på heldagsträning vid ett tillfälle. Jag behövde knappt mocka efteråt för det fanns bara lite smulor kvar. Jäkla tur att vi red två pass den dagen. :laugh:

Inne äter mina små halm. Men inte ute. Så även om de hävdar att de håller på och dö hungerdöden och kastar sig över silage om de får så är nog den där hungern inte så svår när det kommer till kritan ;)

(Den stora har inget gräs i princip så han får silage ute med. Men flyttar jag stängslet lite så det blir lite gräs ratar han silaget. Roligt vilken skillnad det är eg. Även den stora är av "alltid hungrig-sort".)
 
Min lättfödda ponny går tillsammans med en annan, om möjligt ännu mer välgödd, ponny och så en liten stor häst som har lite mer behov av mat. De går i stor gräshage som vilat hela sommaren, och därmed fortfarande har gott om gräs, får mat inne vid insläpp. Vi ger frukost på morgonen, men det är egentligen mest för storhästens skull, och de två (samma ägare) delar på en fullpackad Ikea-kasse medan min påse väger dryga 1,5 kg. Ponnyerna hade egentligen klarat sig utan grovfoder ute ett tag till...
 
Har två hingstar, en miniatyr på 12 år och 74 i mkh. Och ett HBL på 2½ år. Dessa delar på ca 15 kg hö/dag. Fyller 1-2 skottkärror som jag lägger i foderhäcken (de får så mycket de vill ha). Den store kommer åt allt fritt. Medens den lille får kämpa lite för det och dra stråna genom springorna;) Halvblodet äter ovan kanterna och har alltså fritt. Han jobbas ca 3 dgr/veckan just nu då jag håller på med inridningen. Efter varje pass får han ca 300 gr extra protein. Utöver det får ingen av dem något extra. De är båda i gott hull och de går i kuperade hagar med både gammalt gräs och skog. Båda är lättfödda och fick enbart protein och mineraler förra året oxå. De går in och ut som de vill i utestallet. Ju kallare de är ute, destu mer grovfoder äter de. Bor i södra småland och här är det fortfarande varmt ute. De har bara varit installade en natt å detta pga den storm som skulle dra in i helgen.
 
Här får de extra - iaf i vallackhagen. Har givit extra sedan mitten av oktober, en unghäst och tre äldre herrar. De är fina i kroppen, lagom. Möjligen D-ponnyn som har kvar lite sommarfläsk.

Min behöver ganska mycket extra, han får fri tillgång inne och 2x3 kg i hagen (ute 12-14 tim). Det finns absolut gräs kvar att beta, men inte är det mycket näring i det...

Som alltid hänger det väl på vilka hästar man har, bekanten som har tinker tycker detta är helt perfekt.
 
Hur länge väntar ni med att börja ge grovfoder i hagen?

Våra lättfödda hästar går fortfarande på 1 ha gräshage o är fortfarande i överhull. Typ konvalescenter. De får i princip full giva på natten (äter inte mer just nu iaf) o är ute över 12 h. Täckade efter behov.

Som räkneexempel på min så får har 0.8 kg TS/100 kg kroppsvikt och 290 g smb rp jmf m behov 318.

Hur länge hade ni "vågat" vänta med o börja ge grovfoder ute?

När det blir för blött (känns som snart efter denna helgen) så kommer vi stänga av drygt halva hagen o då kommer vi iaf börja fodra i hagen. Men de håller liksom aldrig nere 1 ha gräs över sommaren så det är väldigt mycket kvar om man jämför med jämnt nedbetade hagar många andra hästar går i. Självklart ingen direkt näring nu men ja, de är fortfarande i överhull sedan sommaren. Har ätit proteintillskott en längre tid dock. Bor i Skåne. Det är ju snart advent :p

Min lättfödda ponny går fortfarande med munkorgen på hela dagarna i hagen. Det är ganska mycket grönt gräs kvar och vi har haft mkt varma dagar i skåne. Hon får lusern, lite soja och lite hö morgon och kväll, står på halm. Jag har inga planer på att öka givan för henne.

Vår gamla lillponny och fullblodet går i samma hage. De får inte något extra på dagen. Lillponnyn får lite hö och lusern och lite soja inne och fritt med halm.

Fullblodet däremot får betydligt mer under de timmar de står inne.

Men ingen av dem får något i hagen. Det är bara mitt i vintern som vi lägger ut hö till dem eller tar in dem ett tag för att äta.
 
Hemma hos mig ger vi både frukosthö och lunchhö :) 1 storhäst, ett russ och en shettis delar på 4 kg på morgonen, 2,5 kg vid lunch (lite OT, men jag måste bara slå ett slag för lunchgrind! Nu kan mina hästar få mat 4 ggr per dag trots att jag och mamma jobbar heltid. så jäkla bra uppfinning), sen får dom även insläpp och natt. Dom går i en stoor hage men finns typ inget att äta, så känns bra att dom får stödfodring. Alla är i bra hull så det känns som ett bra kvitto.
 
Hur länge väntar ni med att börja ge grovfoder i hagen?

Våra lättfödda hästar går fortfarande på 1 ha gräshage o är fortfarande i överhull. Typ konvalescenter. De får i princip full giva på natten (äter inte mer just nu iaf) o är ute över 12 h. Täckade efter behov.

Som räkneexempel på min så får har 0.8 kg TS/100 kg kroppsvikt och 290 g smb rp jmf m behov 318.

Hur länge hade ni "vågat" vänta med o börja ge grovfoder ute?

När det blir för blött (känns som snart efter denna helgen) så kommer vi stänga av drygt halva hagen o då kommer vi iaf börja fodra i hagen. Men de håller liksom aldrig nere 1 ha gräs över sommaren så det är väldigt mycket kvar om man jämför med jämnt nedbetade hagar många andra hästar går i. Självklart ingen direkt näring nu men ja, de är fortfarande i överhull sedan sommaren. Har ätit proteintillskott en längre tid dock. Bor i Skåne. Det är ju snart advent :p
Idag var första dagen jag gav dem hösilage i hagen. Det för att de nu två nätter i rad ätit upp allt natthö. Det tolkar jag som att det nu är för lite med det gräs som finns.
 
Min lättfödda ponny går fortfarande med munkorgen på hela dagarna i hagen. Det är ganska mycket grönt gräs kvar och vi har haft mkt varma dagar i skåne. Hon får lusern, lite soja och lite hö morgon och kväll, står på halm. Jag har inga planer på att öka givan för henne.

Vår gamla lillponny och fullblodet går i samma hage. De får inte något extra på dagen. Lillponnyn får lite hö och lusern och lite soja inne och fritt med halm.

Fullblodet däremot får betydligt mer under de timmar de står inne.

Men ingen av dem får något i hagen. Det är bara mitt i vintern som vi lägger ut hö till dem eller tar in dem ett tag för att äta.
Jag glömde skriva att hästarna går i en stor hage där det finns en hel del gräs kvar.
 
Jag väntar med att börja ge grovfoder tills gräset i hagen är slut. I år var det slut för ca en månad sen.
Men det är fortfarande såpass hög dygnsmedeltemperatur att gräset fortfarande växer. (vi ser att gräsmattan fortfarande växer, om än inte lika fort som i somras, den klipptes senast förra helgen...) Har man lättfödda hästar är det ju ingen nackdel med mycket vatten i fodret, då får de tugga mer (fler grässtrån) för att få i sig den mängd torrsubstans de behöver.
 
Jag funderar över hur det påverkar hästens mag- tarmsystem att äta enbart det gräs som finns nu? Jag menar, djuren i skogen strövar runt och letar foder över stora ytor, och äter det som passar dem. Men hästar är instängda i hagar (även om det är skogshagar så är ytan begränsad) och de är hänvisade till det här vattniga näringsfattiga gräset....
Även när det gäller väldigt lättfödda hästar så skulle jag inte låta dem gå utan grovfoder nu, om inte annat så i alla fall halm. De blir hungriga annars, och äter i rator och sådant som de kanske inte borde äta. Rymningsrisken är också betydligt större om gräset faktiskt är grönare på andra sidan.

Bor i södra delen av landet, gräset växer men jag har utfodrat med hö sedan september. Inte mycket till att börja med, men ökar på efterhand som jag märker att vartenda höstrå äts upp. Och nu är de i full vinterranson med hö och luzern, trots stora naturhagar.
 
Jag funderar över hur det påverkar hästens mag- tarmsystem att äta enbart det gräs som finns nu? Jag menar, djuren i skogen strövar runt och letar foder över stora ytor, och äter det som passar dem. Men hästar är instängda i hagar (även om det är skogshagar så är ytan begränsad) och de är hänvisade till det här vattniga näringsfattiga gräset....
Även när det gäller väldigt lättfödda hästar så skulle jag inte låta dem gå utan grovfoder nu, om inte annat så i alla fall halm. De blir hungriga annars, och äter i rator och sådant som de kanske inte borde äta. Rymningsrisken är också betydligt större om gräset faktiskt är grönare på andra sidan.

Bor i södra delen av landet, gräset växer men jag har utfodrat med hö sedan september. Inte mycket till att börja med, men ökar på efterhand som jag märker att vartenda höstrå äts upp. Och nu är de i full vinterranson med hö och luzern, trots stora naturhagar.

Magen vill ha strå. Mitt gräs är mest "ved". Min maghäst är förstås lös men det är hon alltid innan snön lägger sig, oavsett silage eller ej.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 850
Senast: Roheryn
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
9 587
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 036
Senast: MayGrace
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 734
Senast: Magica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp