M

mmmyrran

Vi har ett sto som det tvistas om huruvida hon är isabell, ljusfux, isabellskimmel eller ljusfuxskimmel...puh!

För mig spelar det egentligen ingen roll alls men det blir problem på utställningarna. Sist vi ställde ut så sa domaren till oss att vi måste regga om henne till isabell för att det står ljusfux i passet.

Han tyckte att någon hade gjort fel och när jag sa att det inte var så konstigt att hon var reggad som ljusfux för hon var fux när hon föddes så sa han att inga isabeller föds som fuxar...

Hon var sex veckor första gången jag såg henne och hon var helt klart en fux. Lockig fuxröd man, fux på kroppen och både fux och ljust i svansen. Kan hon ha blivit isabell med tiden?

Hennes mamma är isabel. Pappan är brunskimmel och har lämnat efter sig alla möjliga färger såsom fux, rödskimmel, rödblack, brun svartskimmel, brunskimmel och mörkfux.

Hon är två år och visst liknar hon en isabell alltid men jag tycker att hon går mer åt det röda hållet än det gula. Men det är inte så himla lätt att se som man kanske skulle kunna tro..
I manen har hon strimmor av fux som man kan se tydligt om man gräver lite ;) för övrigt är den ljus. Svansen är ljus, grå och lite svart. Hon blir mycket ljusare, nästan vit på vintrarna och sommarpälsen är då antingen ljus, ljus fux eller ljus, ljus isabell..vilket det nu kan vara :crazy:

Jag tycker att hon har ganska mörka ögon och hon har snygg, svart eye-liner runt dom. Visst ska isabeller ha ljusare ögon eller kan det vara vilket som?

Finns det någon duktig här på Buke som kan hjälpa mig att lista ut vad hon kan ha för färg? Kan man dna-analysera och i så fall vart vänder man sig och vad kostar det?

Det vore skönt att slippa tjafs på utställningarna :)

Mycket tacksam för svar:)
 
Sv: Isabell..

oj. Spännande. Vore kul att se någon bild på hästen!

Jag = inte färgkunnig, men jag gillar hästar med lite mer färg eller lite mindre färg kanske man ska säga :confused: :p
 
Sv: Isabell..

mmmyrran skrev:
Vi har ett sto som det tvistas om huruvida hon är isabell, ljusfux, isabellskimmel eller ljusfuxskimmel...puh!

För mig spelar det egentligen ingen roll alls men det blir problem på utställningarna. Sist vi ställde ut så sa domaren till oss att vi måste regga om henne till isabell för att det står ljusfux i passet.

Han tyckte att någon hade gjort fel och när jag sa att det inte var så konstigt att hon var reggad som ljusfux för hon var fux när hon föddes så sa han att inga isabeller föds som fuxar...

Hon var sex veckor första gången jag såg henne och hon var helt klart en fux. Lockig fuxröd man, fux på kroppen och både fux och ljust i svansen. Kan hon ha blivit isabell med tiden?

Hennes mamma är isabel. Pappan är brunskimmel och har lämnat efter sig alla möjliga färger såsom fux, rödskimmel, rödblack, brun svartskimmel, brunskimmel och mörkfux.

Hon är två år och visst liknar hon en isabell alltid men jag tycker att hon går mer åt det röda hållet än det gula. Men det är inte så himla lätt att se som man kanske skulle kunna tro..
I manen har hon strimmor av fux som man kan se tydligt om man gräver lite ;) för övrigt är den ljus. Svansen är ljus, grå och lite svart. Hon blir mycket ljusare, nästan vit på vintrarna och sommarpälsen är då antingen ljus, ljus fux eller ljus, ljus isabell..vilket det nu kan vara :crazy:

Jag tycker att hon har ganska mörka ögon och hon har snygg, svart eye-liner runt dom. Visst ska isabeller ha ljusare ögon eller kan det vara vilket som?

Finns det någon duktig här på Buke som kan hjälpa mig att lista ut vad hon kan ha för färg? Kan man dna-analysera och i så fall vart vänder man sig och vad kostar det?

Det vore skönt att slippa tjafs på utställningarna :)

Mycket tacksam för svar:)


Domaren har helt rätt. Antingen är hästen fux eller isabell, den föds inte som fux och "blir" isabell med tiden. En isabell är en fux med ett gulanlag, och alla färganlag finns naturligtvis på plats när fölet föds. Däremot kan det vara svårt att fastställa färgen ibland. Ögonfärgen ger inte alltid svaret, rent generellt har isabellen ljusare ögon, men ibland kan de faktiskt vara så pass mörka att man inte reflekterar över det.

På din beskrivning låter det som hon är isabell. Det är typiskt för isabellen att den blir väldigt ljus, nästan vit eller gråvit på vintern. Det blir däremot inte fuxen.

Ett konstantanlag på en isabell kan vara mycket svårt att se, men det borde uppfödaren kunna svara på. Om hon föddes med svarta eyeliner runt ögonen är hon konstantskimmel också, men om hon var rosa runt ögonen är hon det inte.

Det finns inga DNA-tester för konstantskimmelanlaget, men däremot finns det en test som visar om hon har ett gulanlag eller ej (om hon har det är hon isabell). Det kallas "creamtest" och görs på UC Davies i USA, och kostar runt 500:- tror jag.

ge
 
Sv: Isabell..

Tack snälla du för svaret!

Fler frågor om du orkar :)

...fast det där med att hon inte kunde vara fux när hon föddes, där hade han väl egentligen fel. Eller menade du att hon får ha fuxfärg när hon föds men ändå måste kallas för isabell redan då?
Hur kan man definiera tidigt om det är en isabell när den är fuxfärgad som liten? Finns det några knep?

Jag har också fått höra, vet inte om det är sant, att isabellfärgade hästare inte får ha fuxfärgade strimmor i manen. Stämmer det?

Finns det någon lista på kriterier som en häst måste uppfylla för att få kallas för isabellfärgad?

Jag har förstått att avblekbar skimmel blir i stort sett helt vit så småningom. Men konstantskimmel är jag inte så hemma på. Har du tid/ork/lust att förklara?
Jag tänker som så att eftersom hon då eventuellt är skimmel kan det då lura ögat att få henne att se ut som en isabell istället för en ljus, ljus fux?
Hennes pappa, som är brunskimmel, byter till en bra mycket ljusare färg varje vinter. Kan hon ha ärvt det?

Problemet blir ju, som du förstår, att jag får problem om någon upptäcker att hon inte är en äkta isabell och samma problem om hon inte är en äkta ljusfux dom gånger som man ställer ut i färgklasser :confused:
Har du någon hemsida till dom som kan göra en dna-analys?
 
Sv: Isabell..

Svarar istället på en del av dina frågor, så kan swebec fortsätta:

mmmyrran skrev:
...fast det där med att hon inte kunde vara fux när hon föddes, där hade han väl egentligen fel. Eller menade du att hon får ha fuxfärg när hon föds men ändå måste kallas för isabell redan då?

Hästen föds med sina gener. Dessa ändras inte. En isabell är genetiskt en fux med gulanlag. Som sådan föds den också. Om den sen SER UT att vara fux vid födseln är en annan sak.

Exempel: en parning mellan gulvit (även kallad cremello) och fux kan BARA bli isabell. Även om hästen SER fuxfärgad ut när den föds är den en isabell.

mmmyrran skrev:
Jag har också fått höra, vet inte om det är sant, att isabellfärgade hästare inte får ha fuxfärgade strimmor i manen. Stämmer det?

Nej, det lysande exemplet är halvblodshingsten
Dragon
Han ser ju ut som en fux (klicka på reports - photos), men var isabell.[/QUOTE]

mmmyrran skrev:
Finns det någon lista på kriterier som en häst måste uppfylla för att få kallas för isabellfärgad?

Genuppsättningen skall vara rätt: två anlag för icke-svart (=fux) och ett gulanlag. Med detta vill jag säga: det är GENETIKEN som gör färgen!

mmmyrran skrev:
Jag har förstått att avblekbar skimmel blir i stort sett helt vit så småningom. Men konstantskimmel är jag inte så hemma på. Har du tid/ork/lust att förklara?

Konstantskimmel är ett helt annat färganlag och en helt annan färg. Konstantskimlar (eng: roan) finns t.ex. här: blueroans

Alla "roans" är konstantskimlar. Färgen har inget gemensamt med avblekbar skimmel förutom det svenska namnet. På engelska heter det grey och roan, så där blir det inte sammanblandat

mmmyrran skrev:
Jag tänker som så att eftersom hon då eventuellt är skimmel kan det då lura ögat att få henne att se ut som en isabell istället för en ljus, ljus fux?

Om du med skimmel här menar avblekbar skimmel eller gråskimmel så kan hon inte vara det. Eftersom en av föräldrarna måste vara avblekbar skimmel för att avkommorna skall bli det.

mmmyrran skrev:
Hennes pappa, som är brunskimmel, byter till en bra mycket ljusare färg varje vinter. Kan hon ha ärvt det?

Det är typiskt för konstantskimlar. Färgen kallas (kallades) t.o.m. färgväxlare på islandshäst.

Lite svar hoppas jag!

Hälsningar Indy
 
Sv: Isabell..

På din beskrivning låter det som hon är isabell. Det är typiskt för isabellen att den blir väldigt ljus, nästan vit eller gråvit på vintern. Det blir däremot inte fuxen
.


Men det stämmer inte helt. Vår 1 åring föddes ljus fux, som en fudgekola med ljus man och svans för att till vintern bli höströd, riktigt varmt röd. Nu under sommaren så är hon tråkigt ljust fuxfärgad. Hon har grå man och svans, tyvärr. Hon kommer till vintern att bli röd igen. Även fuxar kan byta färg efter årstiden.
 
Sv: Isabell..

Utifrån det fotot skulle jag säja att fux är helt korrekt benämning på färgen.
Jag har mycket svårt att tro att en isabell skulle kunna ha så "djupröd" man och svans, även päls, vid födseln...

Titta i ögonen på henne och jämför gärna med mamman och någon annan ickegul. Isabeller brukar ha lite mer ljusbruna ögon än ickegula.
 
Sv: Isabell..

Welsh skrev:
Men det stämmer inte helt. Vår 1 åring föddes ljus fux, som en fudgekola med ljus man och svans för att till vintern bli höströd, riktigt varmt röd. Nu under sommaren så är hon tråkigt ljust fuxfärgad. Hon har grå man och svans, tyvärr. Hon kommer till vintern att bli röd igen. Även fuxar kan byta färg efter årstiden.

Jag skrev inget om att inte fuxar kan ändra färg efter årstiderna, bara att de INTE blir ljusare på vintern som isabellerna. Ordagrant: Det är typiskt för isabellen att den blir väldigt ljus, nästan vit eller gråvit på vintern. Det blir däremot inte fuxen.

Vilket också är exakt som du beskriver din 1-åriga fux. Höströd till vintern och under sommaren ljust fuxfärgad. Raka motsatsen till hur isabellen beter sig alltså....

ge
 
Sv: Isabell..

Tack för alla svar!!! Imponerande kunskap som finns på den här sidan :) Spännande men lite komplicerat det här med färganlag.

Jag fortsätter att undra en del saker. Om man tittar på hur hon såg ut som föl, borde hon redan då ha klassats som isabell? Hur kan man veta det så tidigt? Eller är det bara dna som gäller i sådana här fall?

Att hon blir ljusare kan vara tecken på att hon är isabell men jag undrar också om hon kan ha ärvt den egenskapen av sin far som är brunskimmel men blir nästan vit på vintern?

Hur vanligt kan det vara att en ljusfux felaktigt blir klassad som isabell och vice versa?

Den här Dragon som säkert dom flesta skulle beskriva som fux, vad avslöjade att han är en isabell?

Mitt sto har definitivt mörka ögon. Hur vanligt är det bland isabellerna?
Egentligen är det väl inte så himla viktigt men jag vill verkligen att det ska bli rätt. Finns det någon hemsida till dom som dna-analyserar?
Tack än en gång för att ni delar med er så generöst av er kunskap. Jag suger i mig allt med stort intresse :d
 
Sv: Isabell..

Dragon fick avkommor (med ickegula ston) som blev isabeller, därför visste man att han VAR isabell. Han hade naturligtvis en "gul" förälder också...

Jag har, som sagt, MYCKET svårt att tänka mig att dit sto är en isabell. Kan du inte fixa en ny bild på henne?
 
Sv: Isabell..

Ja, det verkar inte vara helt lätt att avgöra med blotta ögat på min lilla stumpa. Så vad säger ni? Finns det någon absolut expert på isabeller här? Det blir inte särskilt roligt att ställa ut i isabellklassen om hon inte är en äkta isabell "ryser" ;) och inte vice versa heller, för den delen.
 
Sv: Isabell..

Jo, ett tag var vi lite osäkra ;) Väntade hela tiden på ett muuu eller bäää... :rofl:
 
Sv: Isabell..

Ska tilläggas att vi var många som skrattade åt henne den vintern så hon tyckte nog att alla människor var riktigt glada, roliga prickar :) Så har hon blivit riktigt människovänlig också, hälsar mjukt och mysigt som en liten hund :) på alla människor.
 
Sv: Isabell..

Grannen har en islänning som är reggad rödblack och den ser precis ut som din. Nu vet jag inte om det är möjligt med tanke på härstamningen, men de har precis samma färger.
 
Sv: Isabell..

Jo :) gissa om det var härligt att se henne varje dag då. Det gick inte att vara deppig inte :rofl:
 

Liknande trådar

Avel Vi ska uppdatera våran databas, har fått uppgiften att lista hästens färger till rullister och ja jag började och insåg hur sjukt många...
Svar
14
· Visningar
4 816
Senast: Zuzzi
·
Avel Jag har ju en isabell, men det stämmer inte mot beskrivningen av isabell man kan läsa i böcker med mera. En isabell ska ju ha ljusgula...
2
Svar
20
· Visningar
3 141
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp