Bukefalos 28 år!

Isafold Safir?

Marlan

Trådstartare
Någon som känner igen det?
Har man suttit i en glömmer man det aldrig! :love: :love:
Vill ha all info från folk som har en sådan, gärna bilder på sadeln på häst, utan häst, i olika gångarter osv.
Hur går man tillväga när man beställer?
Vill veta allt! allt alltihopa :d
 
Sv: Isafold Safir?

Marlan skrev:
Någon som känner igen det?
Har man suttit i en glömmer man det aldrig! :love: :love:
Vill ha all info från folk som har en sådan, gärna bilder på sadeln på häst, utan häst, i olika gångarter osv.
Hur går man tillväga när man beställer?
Vill veta allt! allt alltihopa :d

Jag har en, den är underbar. När jag köpte min häst visste jag att ANn-Marie hade en halvfärdig som inte var beställd. Jag hade varit hos henne och köpt ett träns, då berättade hon om sadeln. Så när jag köpte hästen ringde jag till Ann-Marie och frågade om den fanns kvar. Det gjorde den, hon kom ut och mätte Hrekkur. Så fick jag vänta några veckor. Under tiden fick jag låna en annan sadel.

OA
 
Sv: Isafold Safir?

det låter bra...funderar på att beställa en nu så man är säker på att man får en.:P
Men hon får god tid på sig att göra den så ja kan skrapa ihop pengarna....
inte så lätt att trolla fram dom pengarna när man har en 1-årslärlingslön :)

Har du nån fin bild på din som ja får se?
 
Sv: Isafold Safir?

Har fått rida i en 1 gång. Fattade aldrig varför den var så bra. Tyckte först att den var helt värdelös och sedan att den var OK men alldeles på tok för bred. Gillade inte alls den sadeln, tycker att min egen sadel (Stubben Tristans XS Island) är bäst och att AlliUnn är klar 2:a bland sadlarna jag provar hittills. Ska definitivt prova Diddi-dynan och Top Reiters bomlösa framöver!
 
Sv: Isafold Safir?

Äger en och säger bara :love: :banana: :bump: :love:
Har haft den i snart tre år nu och jag är jättenöjd.

Den ligger bra på dom flesta av mina hästar och min rumpa trivs utmärkt i den!

Enklast är det att ringa A-M och beställa, du kan PM:a mig för telefonnummer.
Hon skickar då ut mätgrunkor till dig som du får mäta hästen med. Sen får du ha önskemål om färg m m.
OCH det tar tid att göra dom,så beställ du!
Annars om du skall på VM kan du säkert prata direkt med henne där, tror hon skulle dit och sälja grejer!
 
Sv: Isafold Safir?

Marlan skrev:
det låter bra...funderar på att beställa en nu så man är säker på att man får en.:P
Men hon får god tid på sig att göra den så ja kan skrapa ihop pengarna....
inte så lätt att trolla fram dom pengarna när man har en 1-årslärlingslön :)

Har du nån fin bild på din som ja får se?

Jag har bara en kass bild. Har för mig att det var Silverkedjan som lade ut en mycket bättre bild i en tråd för några månader sedan. Kolla sadeltrådarna eller sök på Safir.

OlleAtlas

HrekkurSadel2.jpg
 
Sv: Isafold Safir?

Båbbe skrev:
Har fått rida i en 1 gång. Fattade aldrig varför den var så bra. Tyckte först att den var helt värdelös och sedan att den var OK men alldeles på tok för bred. Gillade inte alls den sadeln, tycker att min egen sadel (Stubben Tristans XS Island) är bäst och att AlliUnn är klar 2:a bland sadlarna jag provar hittills. Ska definitivt prova Diddi-dynan och Top Reiters bomlösa framöver!

Jag växlar mellan Safiren och en Branderupsadel. Båda är uppbyggda på en Ultra-Flexbom, tror jag. Jag gillar att de rör sig med hästen. Branderupsadeln är ju lite smalare i sätet, men båda är härligt sköna och liksom häller ner en i sadeln, med en relativt korrekt placering av benen. Jag upplever inte Safiren som bred.

Jag har testat Stübben, fast den senare modellen av Bennis Harmony. Jag tycker att det möjligen är Bennis harmoni, men aldrig Beninas, får skavsår. Tycker att sadeln är hård och puttar en framåt. Men det beror nog på hur man är byggd.
När jag red stora Bruna på ridskolan hade alla hästarna Stübben Tristan, fast för stor häst. För hårda och stela för min smak.

Sadlar är nog verkligen en smaksak.

OlleAtlas
 
Sv: Isafold Safir?

Båbbe skrev:
Har fått rida i en 1 gång. Fattade aldrig varför den var så bra. Tyckte först att den var helt värdelös och sedan att den var OK men alldeles på tok för bred. Gillade inte alls den sadeln, tycker att min egen sadel (Stubben Tristans XS Island) är bäst och att AlliUnn är klar 2:a bland sadlarna jag provar hittills. Ska definitivt prova Diddi-dynan och Top Reiters bomlösa framöver!

Vitsen med Safiern är att den är väldigt anpassningsbar till många hästar. Det är inte de sadlar du nämner ovanför bortsett från de bomlösa då.

Har en bomlös, men vill helst ha en Safir o ska prata lite med A-M på VM.
 
Sv: Isafold Safir?

Har en och äskar den. Det enda jag saknar nu är en bred häst att lägga den på......//Linda med ruskig ridabstinens vad gäller raggsockor :-(
 
Sv: Isafold Safir?

Det är verkligen en härlig sadel! Önskar mig en sådan till jul... drömma går ju... ;-)
 
Sv: Isafold Safir?

Djurjouren skrev:
Har en och äskar den. Det enda jag saknar nu är en bred häst att lägga den på......//Linda med ruskig ridabstinens vad gäller raggsockor :-(

Varför har du ingen pålle att rida? Du tränade och red ju jätte mycket innan....om jag inte minns helt fel.
 
Sv: Isafold Safir?

Oj, oj, den kräver att man gräver långt ner i plånboken. Tjugofemtusen pix. Men den är ju ett hantverk, Ann-Marie syr varenda en, så hennes timpris är nog inget att hänga i julgranen.

OlleAtlas
 
Sv: Isafold Safir?

Har också testat den en gång och jag gillade den inte. Helt för bred, det gick liksom inte att sitta om hästen i den! Tyckte inte att den var bra när jag ridit en stund i den heller.
Den verkade inte ligga så bra på hästen heller då den gled fram trots en hel uppsjö med gjordar.
Men men, det kan ju inte passa alla!
Väldigt snygg var den dock tyckte jag!
 
Sv: Isafold Safir?

Båbbe och emci - sadlarna måttsys efter varje häst. Och de blir lika breda som hästen ;)

Vill man inte sitta så brett har man två alternativ.

Byt häst till en med vassare rygg.

Eller bygg upp sadeln i en kil så den blir smalare på bekostnad av att du kommer längre ovanför hästens rygg. Det kan du få även på Safirsadeln.

Min Safir är 115 grader och det blir ju lika brett som att sitta bomlöst på en så bred häst.

Men att sitta i en smal sits på en bred häst kostar antingen tryck på hästen eller avstånd från rörelserna.

Tur man har brett bäcken som passar hästarna :D
 
Sv: Isafold Safir?

Åh, vill också ha en sån :bump: Det är den skönaste sadel min rumpa någonsin suttit i....
Har hon ingen hemsida? Det trodde jag alla hade nuförtiden :angel:
 
Sv: Isafold Safir?

Hon kommer att vara på VM ifall du planerar att fara dit.

OA
 
Sv: Isafold Safir?

hej

blev det något sadelköp under VM?
jag var till A-M och hon ska åka förbi hemma här om ett år och så är ju väntetiden just nu 1år så ...hmmm ett 2 års projekt, då borde man ju kunna hitta pengarna till drömsadeln...får väl lattja runt barbacka så länge!

madde
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
516
Senast: tessan.g
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 252
Senast: nullo-modo
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 824
Senast: Valle
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
722
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp