Isbit i ändtarm

Zetronis

Trådstartare
Var in på tidningen ridsport och föll över en låst artikel gällande en arg och sorgsen chefsveterinär. Lite kort stod det om tävlingar och företeelsen att stoppa isbitar i hästens ändtarm och använda kontaktlinser på hästarna ..
Jag är ingen tävlingsmänniska så det här var både nytt och ofattbart för mig.
Vad är tanken. Jag kan väl tänka mig att hästen får mer sprutt i baken av is, men kontaktlinser finns det ens i häststorlek? Är de långsynta eller närsynta hästarna?
Nä dra mig baklänges på grusgången!
Någon med insikt som vill förklara eller som kan återberätta nämnda artikel för mig?

🥰😵🤯
 
Var in på tidningen ridsport och föll över en låst artikel gällande en arg och sorgsen chefsveterinär. Lite kort stod det om tävlingar och företeelsen att stoppa isbitar i hästens ändtarm och använda kontaktlinser på hästarna ..
Jag är ingen tävlingsmänniska så det här var både nytt och ofattbart för mig.
Vad är tanken. Jag kan väl tänka mig att hästen får mer sprutt i baken av is, men kontaktlinser finns det ens i häststorlek? Är de långsynta eller närsynta hästarna?
Nä dra mig baklänges på grusgången!
Någon med insikt som vill förklara eller som kan återberätta nämnda artikel för mig?

🥰😵🤯

Isen var för att kyla ner och dölja överhettning vid tempning. Och det var alltså så mycket isbitar som kunde petas in som användes.

Vidrigt, ohyggligt vidrigt... 👎🏻👎🏻👎🏻
 
Ja isen har tydligen förekommit på distanstävlingar.
Kontaktlinserna stod det att de hade fått frågan om, men oklart vad det skulle ge för effekt.
 
Fattar inte heller det där med kontaktlinser 🤔 Kanske ett översättningsfel från någonstans?
 
FEI har ju gått ut och förbjudit kontaktlinser på hästar om det inte godkänts på förhand. Så det är nog inget översättningsfel.

Fast jag förstår inte heller riktigt varför man vill använda det bara sådär. Jag har bara hört talas om kontaktlinser för hästar utomlands där de använts för att hjälpa skydda hornhinnan från damm/uttorkning vid sjukdom/skada. Kan inte vara något sådant? Att folk velat starta hästar som har problem med ögonen eller lätt får under ritten?
 
FEI har ju gått ut och förbjudit kontaktlinser på hästar om det inte godkänts på förhand. Så det är nog inget översättningsfel.

Fast jag förstår inte heller riktigt varför man vill använda det bara sådär. Jag har bara hört talas om kontaktlinser för hästar utomlands där de använts för att hjälpa skydda hornhinnan från damm/uttorkning vid sjukdom/skada. Kan inte vara något sådant? Att folk velat starta hästar som har problem med ögonen eller lätt får under ritten?
Kan det handla om sporter där blinkers eller skygglappar är förbjudna och man vill minska hästens synfält? (Texten i Ridsport är bakom betalvägg)
 
Var det inte en travhäst på 90 talet som hade glasögon under löp.

Jo men den var ju folkilsk tills dom kom på att han var arg för att han såg så dåligt. Så han hade ju regelrätta glasögon dygnet runt mer eller mindre. (om vi tänker på samma) Men trav eller galopp var det :)
 
Jo men den var ju folkilsk tills dom kom på att han var arg för att han såg så dåligt. Så han hade ju regelrätta glasögon dygnet runt mer eller mindre. (om vi tänker på samma) Men trav eller galopp var det :)
Inte helt rätt dock. :) Home Alone var inte folkilsk. Saken var att han galopperade oförklarligt i lopp, det var då någon sa att han körde med huvudet och betedde sig som om han hade dålig syn. Och han hade inte glasögonen dygnet runt. Bara när han tränades och tävlades.
 
Inte helt rätt dock. :) Home Alone var inte folkilsk. Saken var att han galopperade oförklarligt i lopp, det var då någon sa att han körde med huvudet och betedde sig som om han hade dålig syn. Och han hade inte glasögonen dygnet runt. Bara när han tränades och tävlades.

Då tänker jag på någon annan också då kanske.
 
Från ridsports artikel:

Enligt de nya reglerna är det förbjudet att införa isbit eller kallvatten i hästens ändtarm. Vad handlar det om?
– Veterinärer rapporterade att is kan ha använts rektalt på distanshästar i syfte att kyla ner och att minska hästens hjärtfrekvens. FEI:s Veterinary Committee ansåg att metoden var oetisk och att den saknar vetenskapligt stöd.

Det finns ett helt nytt avsnitt som säger att alla distanshästar ska undersökas för att kontrollera att de har känsel i benen (Hyposensitivity Control System Examination). Vad är bakgrunden?
– Det här är något som gör mig både sorgsen och arg. FEI har bevis för att distanshästar har fått nervblockader nedanför carpus under pågående tävling. Nedsatt nervfunktion i nedre delen av benet ökar risken för frakturer. Med vårt nya kontrollsystem kan vi identifiera hästar med nedsatt känsel, hindra dem från att fortsätta tävlingen och på så sätt skydda dem från skador. Upptäckta fall tas vidare i rättsväsendet som djurplågeri.

Det är inte heller tillåtet med kontaktlinser på häst. Har det alltså förekommit?
– FEI:s veterinäravdelning fick förfrågningar om kontaktlinser för hästar under tävling. Den veterinära kommittén gjorde bedömningen att linser dels kan försvåra avståndsbedömningen, dels riskera att begränsa synfältet på ett sätt som kan vara farligt.
 
Isbiter och nervblockader låter vidrigt, men kontaktlinser ger inte mening tycker jag... Man skulle väl inte vilja använda dem om de leder till att hästen ser dåligare med än utan?? Altså, det känns som om det vore farligare att tävla en häst med dåligt syn utan kontaktlinser, än med. 🤔
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp