Bukefalos 28 år!

Isfri vattenkopp

Amk

Trådstartare
Vi har planer på att gräva ny vattenledningar till hagen, och vill då ha en vattenkopp som inte fryser på vintern. Ni som har sådana, hur funkar de? Och var kan man få tag på dem?
 
Sv: Isfri vattenkopp

Jag undrar samma sak!
Jag behöver också få vatten som sköter sig självt s.a.s, i vintras släpade jag runt på en 1 tums 30m vattenslang och fyllde tunnor som jag sedan fick slå hål på stup i kvarten :(
 
Sv: Isfri vattenkopp

Ja, det är grymt tröttsamt. Och jag har sett en utomhusvattenkopp som var frostfri, men jag har ingen aning om var man kan hitta en sådan.
 
Sv: Isfri vattenkopp

Hej !
det är bäst med bara ett vanligt badkar eller en tunna att ha vattnet i , Med en boll som dom puttar omkring på, så att det inte blir is.
För ur en kopp dricker dom bara hälften av vatten som dom dricker ur en vanlig hink/badkar.
 
Sv: Isfri vattenkopp

En sån dära thermobar då?
Lr jag såg på en ridskola i norr där dom hade en stor tunna (till många hästar) och sen var det alltid cirkulation på vattnet.
 
Sv: Isfri vattenkopp

Vi har en thermobar nu, men problemet är att vi måste köra vattnet med bil/kärra till hagen (är en km från närmsta vattenkran). Och eftersom vi har 6 hästar blir det måånga dunkar på en vinter, så därför tänkte vi gräva om så att ledningen till hagen blir frostfri.
 
Sv: Isfri vattenkopp

Googla frostvakt, så får du flera alternativ på ledning som kan stoppas i vatten slang som håller vattnet frostfritt. Sen får du helt enkelt köpa antingen en thermobar eller en uppvärmd vattenkopp.
 
Sv: Isfri vattenkopp

Ahaaa...

Ja med 6 hästar så är det ju en del vatten och det skulle ju helt klart vara smidigast med rinnande vatten ända fram.

Jag har visserligen bara 3 hästar men jag brukar ta en sån där magasinskärra("pirra") och ta antingen 2st 25 liters dunkar eller en sån dära fodertunna med lock och fylla vatten i och köra ut. Det funkar riktigt bra, har dock itne fullt så långt som 1km till hagen.

Tkr du att thermobaren funkar bra? Håller den isfritt oavsett temperatur? Eller bara ner till en viss grad?
 
Sv: Isfri vattenkopp

Tack för tipset. Men hur fungerar det att ha isfri slang, fryser det inte längst ut i den?
 
Sv: Isfri vattenkopp

Vi har faktiskt snickrat ihop en egen "thermobar" som består av en låda av plywood, isolerad med frigolit. I lådan har vi ett 90-literskar som har en värmeslang lindad runt sig. Den har fungerat fantastiskt bra ned till -10, men kallare än så har det knappt varit de senaste två åren.
 
Sv: Isfri vattenkopp

Ha, du får fråga mer om du har funderingar på hur vi gjorde. Billigt blev det i vart fall, om man jämför med original.
 
Sv: Isfri vattenkopp

Precis, problemet är att jag inte hittat någon återförsäljare för dessa eluppvärmda vattenkoppar, eller företag som tillverkar dem. Känner du till någon?

Thermobar är ju också ett alternativ :)
 
Sv: Isfri vattenkopp

Vi bor i norra norrland och har elupvärmd vattenkopp i hagen samt "uppvärmd" vattenledning. Fungerar hur bra som helst!

Jag tror att stallägaren köpte flottörkoppen på Nordpost. Vattenledningen borde du kunna köpa på vanlig byggfirma.

Vi gör dessutom så att vi öppnar upp från sommarhagarna till vinterhagen så att hästarna kan gå in och dricka där på sommaren alt. använda vindskyddet om det är väldigt varmt. Kanske inte det bästa ur masksynpunkt men de spenderar knappt någon tid alls i vinterhagen förutom för att dricka.
 
Sv: Isfri vattenkopp

Vad bra, kul att höra att det fungerar. har ni vattenkopp med flottör, eller en sådan där hästarna trycker ned en platta?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
624
Senast: animalasia
·
Anläggning Behöver lite hjälp med aggregat då det jag har slutat funka. Behöver en matarkabel som är typ 7 meter mellan staketet och jordspättet...
Svar
0
· Visningar
261
Senast: aglaonema
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 758
Senast: CaisaCax
·
Fritid Någon som är vän med goprokamera? Filmade en längre ridtur i olika sekvenser och när jag bytte till nytt batteri så hänger sig/ fryser...
Svar
2
· Visningar
218
Senast: Gramse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken ras passar mig?
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp