Ishotellet i Jukkasjärvi

Silver Girl

Trådstartare
Jag fyller 40 i januari nästa år och vill göra något speciellt. Har nu fått idén att åka till ishotellet två eller tre nätter. Suttit och tittat på aktiviteter och rum, men vill gärna höra från någon som varit där.

Är det värt det att bo en natt i ett kallt rum? Jag är tveksam.
Vilka aktiviteter är värda att prova? Rida islandshäst på älg- och norrskenssafari vill jag göra, men i övrigt? Hundsläde? Rensläde? Skotersafari?
Annat som är bra att veta?
Hur långt i förväg bör man boka?

Kommer troligen åka själv.
 
Jag fyller 40 i januari nästa år och vill göra något speciellt. Har nu fått idén att åka till ishotellet två eller tre nätter. Suttit och tittat på aktiviteter och rum, men vill gärna höra från någon som varit där.

Är det värt det att bo en natt i ett kallt rum? Jag är tveksam.
Vilka aktiviteter är värda att prova? Rida islandshäst på älg- och norrskenssafari vill jag göra, men i övrigt? Hundsläde? Rensläde? Skotersafari?
Annat som är bra att veta?
Hur långt i förväg bör man boka?

Kommer troligen åka själv.
Försök komma upp till fjällen. Se om det går någon dagstur (med tåg?) till Narvik. Om du ändå är så nära fjällen tänkte jag :)

Se om besöksgruvan är öppen (LKAB)
 
Jag har inget att bidra med i sak eftersom jag inte har varit där, men det låter som ett helt fantastiskt och minnesvärt upplägg, precis som man ska få lov att unna sig på en jubileumsfödelsedag!

Har dock sett väldigt fina foton därifrån och JAG tror det är värt det, men att du måste boka långt i förväg för att få rum på själva ishotellet. (Exakt hur långt vet jag ju då inte heller.) Annars lär det även funka att bo i närheten och bara gå dit och kolla på rummen. Mycket konstnärliga och sevärda skapelser. Islandshästritt i norrsken låter ju bara magiskt det också. :love:
 
Försök komma upp till fjällen. Se om det går någon dagstur (med tåg?) till Narvik. Om du ändå är så nära fjällen tänkte jag :)

Se om besöksgruvan är öppen (LKAB)
Ser ut som man kan åka fram och tillbaka över dagen och då får ca 3 timmar i Narvik. Ska vara en väldigt fin utsikt på sommaren, men i januari med mörker dygnet runt? Ser man något alls?

Gruvan är nog inte min grej, är lite lätt klaustrofobisk.
 
Jag har inget att bidra med i sak eftersom jag inte har varit där, men det låter som ett helt fantastiskt och minnesvärt upplägg, precis som man ska få lov att unna sig på en jubileumsfödelsedag!

Har dock sett väldigt fina foton därifrån och JAG tror det är värt det, men att du måste boka långt i förväg för att få rum på själva ishotellet. (Exakt hur långt vet jag ju då inte heller.) Annars lär det även funka att bo i närheten och bara gå dit och kolla på rummen. Mycket konstnärliga och sevärda skapelser. Islandshästritt i norrsken låter ju bara magiskt det också. :love:
Det finns rum lediga nu i alla fall, så frågan är när man ska bestämma sig. Och om man måste boka allt på en gång eller kan boka rum först och lägga till aktiviteter senare. (Ska så klart maila och fråga om jag bestämmer mig för detta).
 
Jag fyller 40 i januari nästa år och vill göra något speciellt. Har nu fått idén att åka till ishotellet två eller tre nätter. Suttit och tittat på aktiviteter och rum, men vill gärna höra från någon som varit där.

Är det värt det att bo en natt i ett kallt rum? Jag är tveksam.
Vilka aktiviteter är värda att prova? Rida islandshäst på älg- och norrskenssafari vill jag göra, men i övrigt? Hundsläde? Rensläde? Skotersafari?
Annat som är bra att veta?
Hur långt i förväg bör man boka?

Kommer troligen åka själv.
Det svåra med att planera långt i förväg är att det kan vara ruskigt kallt så långt norrut i januari. Jag hade en gång bokat biljetter och allting men när det var temperaturer neråt -50 så avstod jag.
 
Välkommen till Kiruna! Jag är rätt nyinflyttad här och har inte jättebra koll på ishotellet. Jag tror att oavsett vilka aktiviteter du väljer, kommer du få fantastiska upplevelser!

Besöksgruvan på LKAB kan nog gå - om du är intresserad, även om du är klaustrofobisk. Vägen ner till den nivån är bred och man åker buss ner. Besöksgruvan ligger på 500 meters nivå.
 
Ser ut som man kan åka fram och tillbaka över dagen och då får ca 3 timmar i Narvik. Ska vara en väldigt fin utsikt på sommaren, men i januari med mörker dygnet runt? Ser man något alls?

Gruvan är nog inte min grej, är lite lätt klaustrofobisk.
Det är sant. Sen beror det på när i januari. :) Men det är som Anders skriver att det kan vara kallt och då är det inte roligt att åka iväg alls.

Jag tycker bara synd så om alla som är så nära fjällen utan att se dem :D Det kanske bara blir enda tur till Kiruna i hela livet för en del!
 
@Silver Girl Kan inte svara på dina frågor men vill säga: vilken fin grej att unna sig på sin födelsedag! Hoppas du får en jättefin vistelse där :).
 
Jag fyller 40 i januari nästa år och vill göra något speciellt. Har nu fått idén att åka till ishotellet två eller tre nätter. Suttit och tittat på aktiviteter och rum, men vill gärna höra från någon som varit där.

Är det värt det att bo en natt i ett kallt rum? Jag är tveksam.
Vilka aktiviteter är värda att prova? Rida islandshäst på älg- och norrskenssafari vill jag göra, men i övrigt? Hundsläde? Rensläde? Skotersafari?
Annat som är bra att veta?
Hur långt i förväg bör man boka?

Kommer troligen åka själv.
Det är fantastiskt fint på ishotellet, jag skulle nog rekommendera att man bor på ett vanligt hotell och besöker ishotellet på dagen men det är min personliga åsikt då jag inte ser tjusningen i att sova i kylan under en fäll.
Varma kläder är det som gäller och om man tror att man är nog varmt klädd så kan man ta på lite mer :D
Aktiviteter har jag ingen koll på men passa på att njuta av tystnaden, kylan och snön.
Och angående mörker så gör ju snön att det blir bra mycket ljusare än man tror. Snö plus fullmåne tex är fantastiskt.
 
Jag har varit på dagsbesök på ishotellet ganska många gånger (både under sommaren och vintern) och skulle gärna sova över nån gång!

Red också ut på älgsafarin under en jul för några år sedan - väldigt trevligt, god mat och garanterad älggaranti!

Jag skulle nog skippa Narviksresan under vintern (däremot under vårvintern, men då är det väl tveksamt om vinterversionen av ishotellet fortfarande är öppet).
Norrskenscentret i Abisko kanske kan vara nåt? Då får ni se en del av fjällvärden också och förhoppningsvis fint norrsken.
Och Kiruna kyrka är också ett måste!

Under vissa perioder är flygen till Kiruna väldigt fullbokade (nästan bara turister), så ha lite koll på flygpriser.
 
Det svåra med att planera långt i förväg är att det kan vara ruskigt kallt så långt norrut i januari. Jag hade en gång bokat biljetter och allting men när det var temperaturer neråt -50 så avstod jag.
Nämen neråt -50 var väl ändå att ta i???
Under de 37 år jag bodde i Kiruna var det inte under -40 i Jukkasjärvi någon gång.
Såg MacBeth i the Ice Globe Theatre i -27, funkade fint med gott om kläder på mig. :)

Till TS: Klart du ska åka!
Att sova i ishotellet kanske är en grej "för att ha gjort det", det håller sig alltid kring -5 där inne, så du kommer inte att frysa, man får låna rejäla sovsäckar och även skoteroveraller osv. för den vakna tiden. Det finns "vanliga" stugor med takfönster i Jukkasjärvi, så att man kan se norrskenet inifrån, eller så väljer du något hotell inne i Kiruna. :)
 
Kylan i norr är dessutom inte jämförbar med den i söder. Det känns annorlunda. Så stirra dig inte blind på siffrorna.
Jag har drömt om ishotellet sen jag hörde talas om det men jag har helt enkelt inte haft råd med en sån resa.
Så du får säkert en fantastisk upplevelse!
 
Nämen neråt -50 var väl ändå att ta i???
Under de 37 år jag bodde i Kiruna var det inte under -40 i Jukkasjärvi någon gång.
Såg MacBeth i the Ice Globe Theatre i -27, funkade fint med gott om kläder på mig. :)

Till TS: Klart du ska åka!
Att sova i ishotellet kanske är en grej "för att ha gjort det", det håller sig alltid kring -5 där inne, så du kommer inte att frysa, man får låna rejäla sovsäckar och även skoteroveraller osv. för den vakna tiden. Det finns "vanliga" stugor med takfönster i Jukkasjärvi, så att man kan se norrskenet inifrån, eller så väljer du något hotell inne i Kiruna. :)
Officiellt uppmätte SMHI -49° precis den veckan jag skulle åkt. Jag har trott att det inte är ovanligt med -35° -40° under januari och att de flesta aktiviteter då ligger nere men om du som bott länge i Kiruna inte ser något problem kanske jag skall tänka om :)
 
Nämen neråt -50 var väl ändå att ta i???
Under de 37 år jag bodde i Kiruna var det inte under -40 i Jukkasjärvi någon gång.
Såg MacBeth i the Ice Globe Theatre i -27, funkade fint med gott om kläder på mig. :)
Du har nog rätt, jag har tittat på SMHI:s statistik och det är normalt inte så kallt som jag trott. Dessutom så lär slädhiundar och renar klara det utan större problem även om det skulle bli köldrekord så något går alltid att hitta på :)
----------------
Själv hade jag åkt till Abisko.
 
Riktig kyla är ju en upplevelse det med! Jag brukar försöka beskriva -43 (som är det kallaste vi hade i Skellefteå) och även -30; då näsan fryser ihop när man drar in luften hårt. När ljud förstärks - bilar som kommer långt borta låter mycket närmre. När mina glasögon sprack av temperaturskillnaden luften/mitt ansikte..... Och bara känslan - norrsken en gnistrande midvinterkväll..... Man åker ju inte till Jukkasjärvi om vintern för att njuta av värme direkt utan för att just uppleva riktig köld!
 
Riktig kyla är ju en upplevelse det med! Jag brukar försöka beskriva -43 (som är det kallaste vi hade i Skellefteå) och även -30; då näsan fryser ihop när man drar in luften hårt. När ljud förstärks - bilar som kommer långt borta låter mycket närmre. När mina glasögon sprack av temperaturskillnaden luften/mitt ansikte..... Och bara känslan - norrsken en gnistrande midvinterkväll..... Man åker ju inte till Jukkasjärvi om vintern för att njuta av värme direkt utan för att just uppleva riktig köld!
-25 har vi haft här i Skåne för inte så länge sedan men då var det torr luft och svag vind och ingenting mot när det var några grader under noll och blåste halv storm direkt från havet, det var den värsta kyla jag någonsin upplevt och inte ens min dunparka stod pall.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Pappa fyller jämnt i år och han är en sån person som antingen redan har allt eller så köper han det han vill ha, alltså sliter jag mitt...
2
Svar
20
· Visningar
2 633
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp