Ishotellet i Jukkasjärvi

Jo, de ska finnas kvar, men är inte lika "flashiga" som de på hemsidan.
Så maila dem eller ring. :)
(Eller så är alla fullbokade av japaner i flera år framöver! ;)
Det är nämligen en japansk skröna att barn som avlats under norrsken blir extra framgångsrika.)
 
Jag fyller 40 i januari nästa år och vill göra något speciellt. Har nu fått idén att åka till ishotellet två eller tre nätter. Suttit och tittat på aktiviteter och rum, men vill gärna höra från någon som varit där.

Är det värt det att bo en natt i ett kallt rum? Jag är tveksam.
Vilka aktiviteter är värda att prova? Rida islandshäst på älg- och norrskenssafari vill jag göra, men i övrigt? Hundsläde? Rensläde? Skotersafari?
Annat som är bra att veta?
Hur långt i förväg bör man boka?

Kommer troligen åka själv.
Åk! Vi var där för ett par år sedan och bara väntar på att avkomman ska bli stor nog så att hon har vett att uppskatta det också. Vi bodde en natt isrum och en natt i varmt rum. Förutom jobbigt uppehåll utan rum mellan utcheck från isrum och incheck i varmt så var det en toppenlösning. Mysigt att sova i isrum på en fäll i en varm sovsäck (som blev för varm för oss två varmblodingar så sambon öppnade och stoppade ut fötterna :D ) och att väckas på morgonen med varm saft och sedan vandra upp i knarrande snö till en fantastisk frukost.

Varning dock för att allt är DYRT. De vet att ta betalt för precis allting i princip och mat/dryck är lite väl dyrt för vad man får (förutom avsmakningsmenyn med vinpaket som stod sig mkt väl både kvalitets- och prismässigt mot liknande upplägg jag ätit runtom i Europa).

Vi åkte längdskidor på älven och bara njöt av allt det vackra, tog oss också upp och åkte längd i skogen. Strosade runt och tittade på allt det fina, drack goda drinkar i isbaren, tog en god kaffedrink framför brasan och spelade spel/läste bok och så åkte vi på norrskensskotertur. Så häftigt! Kul att köra skoter och magiskt vackert. Men svinkallt...
 
Hm, de kanske inte finns kvar längre, det är länge sedan jag var där nu...
Det står inget om dem under "varma rum", men jag ska kolla med kompisar som bor där - återkommer!

Jo, de ska finnas kvar, men är inte lika "flashiga" som de på hemsidan.
Så maila dem eller ring. :)
(Eller så är alla fullbokade av japaner i flera år framöver! ;)
Det är nämligen en japansk skröna att barn som avlats under norrsken blir extra framgångsrika.)

Så de har funnits på Ishotellet? Hittar inget om det på deras hemsida nu, det var därför jag googlade efter andra ställen.
 
Nu är jag här!

Blir ingen natt i kallt rum, tycker inte upplevelsen är värd priset. Har i går varit på vildmarksmiddag och ätit svampsoppa med röding, renstek med lingonsås och sedan hjortron till efterrätt. Tittat på fin stjärnhimmel men tyvärr inget norrsken. Det är lite lågsäsong så det var bara jag och ett äldre amerikanskt par. Intressanta att prata med och vi pratade om många olika saker utan att gå in på djupare diskussioner kring något, bl a klimatförändringar (som mannen forskade på), samernas situation, svensk sjukvård, olika resor vi varit på m m.

Idag har jag hälsat på och matat renar samt åkt rensläde och ätit rökt ren med lingonsylt i bröd till lunch. Dit och tillbaka åkte jag i skotersläde på Torne älv. Blev en lyxutflykt då det bara var jag som bokat. Blåser en del i dag och troligen i morgon, men bara några minusgrader så helt ok ändå. Ska nu till restaurang för att äta middag. Tror jag ska ta något annat än renkött och lingon.
 
Riktig kyla är ju en upplevelse det med! Jag brukar försöka beskriva -43 (som är det kallaste vi hade i Skellefteå) och även -30; då näsan fryser ihop när man drar in luften hårt. När ljud förstärks - bilar som kommer långt borta låter mycket närmre. När mina glasögon sprack av temperaturskillnaden luften/mitt ansikte..... Och bara känslan - norrsken en gnistrande midvinterkväll..... Man åker ju inte till Jukkasjärvi om vintern för att njuta av värme direkt utan för att just uppleva riktig köld!
En riktig köldknäpp kan vara en upplevelse det också.
När vi hade -40 så lämnade jag cykeln och promenerade drygt 20 min till jobbet. Jag var rejält klädd och det kändes rätt häftigt.
Luften är mycket torrare här uppe också så det spelar in.

Att se norrsken ute en kall kväll är såå häftigt :)
 
Nu är jag här!

Blir ingen natt i kallt rum, tycker inte upplevelsen är värd priset. Har i går varit på vildmarksmiddag och ätit svampsoppa med röding, renstek med lingonsås och sedan hjortron till efterrätt. Tittat på fin stjärnhimmel men tyvärr inget norrsken. Det är lite lågsäsong så det var bara jag och ett äldre amerikanskt par. Intressanta att prata med och vi pratade om många olika saker utan att gå in på djupare diskussioner kring något, bl a klimatförändringar (som mannen forskade på), samernas situation, svensk sjukvård, olika resor vi varit på m m.

Idag har jag hälsat på och matat renar samt åkt rensläde och ätit rökt ren med lingonsylt i bröd till lunch. Dit och tillbaka åkte jag i skotersläde på Torne älv. Blev en lyxutflykt då det bara var jag som bokat. Blåser en del i dag och troligen i morgon, men bara några minusgrader så helt ok ändå. Ska nu till restaurang för att äta middag. Tror jag ska ta något annat än renkött och lingon.
Välkommen till Lappland och Kiruna! Vad härligt du verkar ha haft det!
Du har riktigt otur med vädret dock, den här blåsten är inte så vanlig här och det spiller ner en hel del från fjällen.
Den här vintern har det varit ovanligt varmt och ovanligt lite snö!
Jag hoppas du får i dig nån god mat. Du får hojta till om du vill äta något på någon restaurang inne i Kiruna under din vistelse här. Jag ställer upp med skjuts om du vill spara någon krona!
På lördag hoppas vi på finare väder och lite norrsken!
 
Välkommen till Lappland och Kiruna! Vad härligt du verkar ha haft det!
Du har riktigt otur med vädret dock, den här blåsten är inte så vanlig här och det spiller ner en hel del från fjällen.
Den här vintern har det varit ovanligt varmt och ovanligt lite snö!
Jag hoppas du får i dig nån god mat. Du får hojta till om du vill äta något på någon restaurang inne i Kiruna under din vistelse här. Jag ställer upp med skjuts om du vill spara någon krona!
På lördag hoppas vi på finare väder och lite norrsken!
Tack för erbjudandet men de två dagar jag har kvar är redan bokade. Håller tummarna för norrsken på lördag!
 
Kört hundspann idag. Vågade inte ta kort förrän vi var nästan tillbaka ifall jag skulle tappa telefonen, så det hann bli mörkt
20190111_150450.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Pappa fyller jämnt i år och han är en sån person som antingen redan har allt eller så köper han det han vill ha, alltså sliter jag mitt...
2
Svar
20
· Visningar
2 633
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp