Isisar på lösdrift, hur gör ni?

Is

Trådstartare
Hej hej jag vet att det fins några liknande trådar någonstans men hittar dom inte just nu.
Är bara lite nyfiken på hur ni gör med era hästar som går på lösdrift när det är dåligt väder?
Nu ett pardagar har det varit extremt ojämnt väder här, i förrgår var det 20 grader kallt igår var det 0 gradigt och blöt snö inatt har det väl varit ca -5 men ändå har det kommit ungefär 1 dm med blötsnö som sedan har frusit i hästarnas pälsar. Så nu står hästarna där ute i blåsten och snöyran med stora istappar i pälsen, hela pälsen är helt ihop frusen. Så inatt ska dom får gå in och få en varsin filt på sig så att dom kan få en chans att tina av. Jag har visserligen bara ett kallstall men det blir iaf lite skydd mot vädret och det brukar nog va någon plusgrad i stallet när hästarna står där.

Men hur gör ni? Tar ni också in era hästar om dom är så ihopfrusen som mina just nu är? om ni inte har någonstans att ta in dom hur gör ni då? bara lägger på ett täcke eller låter ni dom bara sköta sig själva utan värken värme eller täcken?
Om ni har täcken på dom, vadförslags tecken använder ni?
Glöm inte att skriva om hästen/hästarna är rakade eller inte.
 
Sv: Isisar på lösdrift, hur gör ni?

Jag har en häst som står på lösdrift! Det funkar jätte bra, i stallet som också är rätt kallt får de stå när det behövs. Den här vintern har vi inte haft mycket snö och inte så värst kallt heller så efter ridning har hon fått på sej ett fleecefodrat regntäcke utan hals.Hon är klippt på bogen och lite på halsen och under magen..
Visst kan man ta in dem och låta dem torka upp men pälsen är ju bara som ett skyddande lager och innerst inne är dem varma.
Har du ligghallar till dem?
 
Sv: Isisar på lösdrift, hur gör ni?

Jag har aldrig tagit in min för att det varit för dåligt väder. Nån gång när han var konvalecent fick han ha ett vintertäcke för han stod utan vindskydd , när det var lagligt. mest för min skull.
Nu sen vindskydden kommit till går dom där dom vill, dvs lika mycket utanför trots att det snöar o regnar. Är det kallt får dom bara mera mat.
När pälsen är isig och isen inte tinar tyder det på att ingen värme går ut utan det är isolerat. Ingen åtgärd förrän man ska rida.
Vi har inga helklippta hästar men jag tror att dom lägger på nåt täcke ibland på dom halvklippta. Säkert nåt fodrat täcke.
Den här "vintern" har ju varit som höst så vi har tom sänkt hö-givan för vi hade räknat med vinterkyla när vi gjorde foderstaten.
 
Sv: Isisar på lösdrift, hur gör ni?

Nu har vi det ju aldrig - 20 på gotland. Men storm har vi så att det räcker och blir över:devil:
Men min pojke verkar inte lida, dom har en stor och relativt tät skog och ett bra vindskydd. :)
 
Sv: Isisar på lösdrift, hur gör ni?

hej

jag har tre islänningar på lösdrift och tar aldrig in dom, det spelar ingen roll vad det är för väder :) jag bor i norra jämtland och det kan bli ganska kallt men dom får en fluffig varm päls istället :)

blir de som du säjer med en massa is brukar jag försöka borsta bort de med en piggborste. brukar också lägga på en fleecetäcke och försöka smälta den. annars rider jag (tar självklart bort isen där sadeln ska ligga) och sen är de tinade genom ridning :) dom blir varm och isen smälter, perfekt! dom klarar betydligt mer än vad man tror. jag har ett vindskydd med halmbädd och skog som skydd mot rusk väder.

har aldrig täcke på dom om dom inte har ridits svettiga då stoppar jag på fleecen :)
 
Sv: Isisar på lösdrift, hur gör ni?

Nu har vi inte så hemska väderväxlingar här i halland, men jag har lyckats pricka in det rätt bra med tillfällig täckning med regntäcke den senaste tiden. Jag har varit med om hemskt regnande/blåsande i flera dagar så hästarna var dyblöta och därpå föll sedan snö och minusgrader. DÅ frös den ena pållen så han skakade. Ställde då in dem i stallet/garaget hela dagen med ullfiltar o massa hö, men det är enda gången jag fick ta till så drastiska åtgärder.

Stänger in dem i ligghallen (kallstall/"skjul") gör jag regelbundet när jag tycker det är dags att de får torka upp från regnet- här regnar ju konstant nästan! Ger bara lite extra hö eller halm så de är sysselsatta.

Jag lägger gärna på ofodrat regntäcke för att hjälpa dem hålla torrt om jag vet att det skall regna länge. Men kanske mycket av det beror på min egoism... De verkar må bra iaf :)
 
Sv: Isisar på lösdrift, hur gör ni?

Tack för alla svar det är alltid bra att få höra lite hur andra gör.

Jag har ett ganska litet vidskydd ute i hagen men jag ser dom där väldigt sällan så jag tror att dom knappast är där inne alls.

Kvandi värkar ha en liknande hästhållning som mig alltså hästarna står ute mest jämt men jag tar in dom någon gång ibland för att dom ska få tina av ordentligt.

Jag är ganska säker på att hästarna skulle klara sig bra ändå, jag menar dom har juh väldigt mycket vinterpäls. Men jag är nog lite för blödig egentligen för att ha mina hästar på lösdrift, är alltid så rädd att det ska bli något på natten. Men eftersom jag är av den åsikten att hästarna mår bäst ute så kniper jag igen och låter dom vara ute mest hela tiden somsagt.
 
Sv: Isisar på lösdrift, hur gör ni?

Jag ser knappt mina i ligghallen vintertid heller, men en o annan mocka avslöjar enstaka visiter. Sommartid står de där mycket å andra sidan så den känns inte helt bortkastad.

Täcker en stund medfleace efter ridning för att de ska torka snabbare, annars har jag hitills inte tagit fram vintertäckena en enda gång.
 
Sv: Isisar på lösdrift, hur gör ni?

Vi har ju en lösdrift som vi är säkra på att hästarna gillar.
Trots detta står de ofta ute i gräsligt väder.

De kan välja själva, och väljer de isstormar så gillar de väl det. Jag ser till att det har extra mat att äta på samt att jag får vänta med ridningen tills de tinat fram lite :angel:
 
Sv: Isisar på lösdrift, hur gör ni?

hästar är smarta till en viss gräns.man skall inte förmänskiliga hästar
det är inte alla som fattar att dom skall gå in för att komma undan dåligt väder.
vi har 6 hästar på något som kan kallas lösdrift, de har tillgång till 2 stora boxar i stallet.
det är 2 fölston som inte rids, den ena går in när det är dåligt väder.
den andra står aldrig i boxen om dörren inte är stängd, hon kan inte slappna av med öppen dörr.
dom hästar som rids får stå inne över natten i egen box.

alla får inte tillgång till boxarna som dom själva vill , ibland får de flesta tillgång det beror på vilken häst som är inne.
en del vill ha boxen för sig själv och det kan variera från dag till dag vilka som får gå in.
det var likadant när vi hade en stor ligghall i hagen, det är olika dag från dag hur och när din häst får tillgång.
det är oftast endast den elakaste eller ledaren som har fri tillgång.
är det riktigt dåligt väder tar vi in alla hästar, dom som behöver har täcke.
 
Sv: Isisar på lösdrift, hur gör ni?

Jag har haft mina hästar på lösdrift några vintrar. Ligghallen använder hästarna jätte lite, nästan inte alls på vintern. I ur och skur står dom med baken mot blåsten istället :smirk: Värst är nog när det är blötsnö som gör hästarna genomvåta för att sedan (till natten) bli flera minus grader kallt. Jag brukar försöka "torka" mina hästar genom att använda ett fleece fodrat regntäcke, inte får man hästarna torra men ialla fall torrare... När det blir riktigt kallt -20 grader eller ännu kallare brukar jag försöka lägga på ylle + fleece filt. Det uppskattas inte alls av hästarna - senaste vinter när det var ca -25 grader så hade vallacken lyckats riva ett stort hål i fleece täcket + att den jätte tjocka yllefilten var riven i små små bitar :D sååå så länge hästarna är torra så ökar jag hö ransonen i stället och tack o lov är det ju aldrig -20 grader och blötsnö...
 
Sv: Isisar på lösdrift, hur gör ni?

Det går inte att släppa ut dom med fleece/ylletäcke. det ryker direkt, en rullning så är det kört.
 
Sv: Isisar på lösdrift, hur gör ni?

Mina unghästar älskar ligghallen, de sover ofta där så den behöver mockas flera dagar i veckan...
picture.aspx


Denna vintern har varit extremt konstig så våra hästar får täcke på när det ska bli regn längre perioder. Sämsta tänkbara hästväder är som jag upplever det när det är någon enstaka plusgrad och ösregnar eller blir blötsnö. Då blir hästarna blöta ända in i skinnet...
picture.aspx


De hästar som rids är klippta på halsen så man kan släppa ut dem med täcke efter ridpasset. De har inte lösdrift utan står uppstallade på nätterna.
picture.aspx


Normala norrlandsvintrar har vi inte de problemen med blöt nederbörd. Då har de aldrig täcke i lösdriften utan har fri tillgång på hösilage och halm. Ridhästar går även då klippta med täcke.
 
Sv: Isisar på lösdrift, hur gör ni?

hästar är smarta till en viss gräns.man skall inte förmänskiliga hästar
det är inte alla som fattar att dom skall gå in för att komma undan dåligt väder.

Det är knappast att förmänskliga hästarna om man antar att de söker skydd om de behöver det. Om de inte gör det skulle jag vilja påstå att de har fått en av sina mest grundläggande instinkter sabbade...

Däremot händer det ofta som du säger, att människorna inte gjort iordning skyddet så att det kan användas av alla hästar samtidigt om de vill.
Man måste ta hänsyn till flockens sammansättning och utifrån det se till att det finns skydd åt alla samtidigt, som de vågar använda.

Hur vet du att det är pga att dina hästar är osmarta som de står ute, och att det inte är pga att det står en ranghögre och vaktar skyddet?
 
Hej hej jag vet att det fins några liknande trådar någonstans men hittar dom inte just nu.
Är bara lite nyfiken på hur ni gör med era hästar som går på lösdrift när det är dåligt väder?
Nu ett pardagar har det varit extremt ojämnt väder här, i förrgår var det 20 grader kallt igår var det 0 gradigt och blöt snö inatt har det väl varit ca -5 men ändå har det kommit ungefär 1 dm med blötsnö som sedan har frusit i hästarnas pälsar. Så nu står hästarna där ute i blåsten och snöyran med stora istappar i pälsen, hela pälsen är helt ihop frusen. Så inatt ska dom får gå in och få en varsin filt på sig så att dom kan få en chans att tina av. Jag har visserligen bara ett kallstall men det blir iaf lite skydd mot vädret och det brukar nog va någon plusgrad i stallet när hästarna står där.

Men hur gör ni? Tar ni också in era hästar om dom är så ihopfrusen som mina just nu är? om ni inte har någonstans att ta in dom hur gör ni då? bara lägger på ett täcke eller låter ni dom bara sköta sig själva utan värken värme eller täcken?
Om ni har täcken på dom, vadförslags tecken använder ni?
Glöm inte att skriva om hästen/hästarna är rakade eller inte.
 
Hej! Jag har 2 Islandshästar på lösdrift, men även tillgång till ej uppvärmt stall. Mina hästar är inte klippta. Vi har haft mycket regn & blåst & då tar jag in dem om de är mycket blöta. Nu är det kallt, men mina hästar väljer att stanna ute. Om de har is i pälsen skulle jag ta in dem & kanske skrapa bort med gummiskrapa. Jag skulle låta dem torka utan täcke. Hade jag fortfarande bott på egen gård så skulle jag lagt på ett fleecetäcke eller ulltäcke som drar åt sig väta bra, för då kan jag enkelt kolla när filtarna måste av. Har man fler täcken & hästarna fortfarande är mycket blöta, skulle jag byta en gång. Kan de stå inne tills de är helt torra så skulle jag låta dem gå ut med vatten & vindavvisnde täcke (ev fodrat beroende hur kallt det är). Vid 20 minusgrader skulle jag definitivt lägga på täcke men, som sagt, på TORRA hästar.
Tror att det är bättre med ett stall som inte är uppvärmt, för hästar som normalt går på
lösdrift, eftersom temperaturskillnaden då inte blir så stor att de börjar svettas när de är inne. Att släppa ut en svettig häst, utan täcke, i minus 20 grader skulle jag INTE göra/rekommendera! Det är mycket värre om de är blöta p g a svett än om de är blöta av regn/snö utifrån. Då är de inte blöta ända in på skinnet eftersom deras päls skyddar. Har men ridit sin häst svettig bör den också få torka inne, men ännu viktigare att den är helt torr innan den släpps ut när det är många minusgrader.
Vi har just nu minus 11 grader men det känns som minus 16. De ville inte komma in igår. De är inte blöta eller isiga.
Viktigt att de har tillräckligt med grovfoder (hö/hösilage) så de kan hålla sig varma & givetvis tillgång till vatten som inte fryser. Vi har en stor balja med el, under tak, som gör att det aldrig fryser.
 
Hej! Jag har 2 Islandshästar på lösdrift, men även tillgång till ej uppvärmt stall. Mina hästar är inte klippta. Vi har haft mycket regn & blåst & då tar jag in dem om de är mycket blöta. Nu är det kallt, men mina hästar väljer att stanna ute. Om de har is i pälsen skulle jag ta in dem & kanske skrapa bort med gummiskrapa. Jag skulle låta dem torka utan täcke. Hade jag fortfarande bott på egen gård så skulle jag lagt på ett fleecetäcke eller ulltäcke som drar åt sig väta bra, för då kan jag enkelt kolla när filtarna måste av. Har man fler täcken & hästarna fortfarande är mycket blöta, skulle jag byta en gång. Kan de stå inne tills de är helt torra så skulle jag låta dem gå ut med vatten & vindavvisnde täcke (ev fodrat beroende hur kallt det är). Vid 20 minusgrader skulle jag definitivt lägga på täcke men, som sagt, på TORRA hästar.
Tror att det är bättre med ett stall som inte är uppvärmt, för hästar som normalt går på
lösdrift, eftersom temperaturskillnaden då inte blir så stor att de börjar svettas när de är inne. Att släppa ut en svettig häst, utan täcke, i minus 20 grader skulle jag INTE göra/rekommendera! Det är mycket värre om de är blöta p g a svett än om de är blöta av regn/snö utifrån. Då är de inte blöta ända in på skinnet eftersom deras päls skyddar. Har men ridit sin häst svettig bör den också få torka inne, men ännu viktigare att den är helt torr innan den släpps ut när det är många minusgrader.
Vi har just nu minus 11 grader men det känns som minus 16. De ville inte komma in igår. De är inte blöta eller isiga.
Viktigt att de har tillräckligt med grovfoder (hö/hösilage) så de kan hålla sig varma & givetvis tillgång till vatten som inte fryser. Vi har en stor balja med el, under tak, som gör att det aldrig fryser.
Du vet om att tråden är tretton år gammal?

Jag hade inte sett någon mening med att täcka min islänning vid -20 om det inte väldigt dåligt väder, hans päls är tjockare än något täcke.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 079
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 967
Senast: Fiorano
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 135
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod...
2
Svar
29
· Visningar
2 998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp