Isisar på vall

B

**BORTTAGEN**

Grannstallet har masser me isisar. alla går på odlad vall och är hur feta som helst. två av dom är på smällen. varav den ena är halt på alla fyra ben.
fyra islandshästar plus ett hbl ska gå i en icke godkänd lösdrift i vinter..
och de ska ta in fler åxå. den är jätteliten speciellt ingången!
*orolig* hur ska fölen klara det?

vill bara höra eran åsikt om vad ni tycker om detta?

bör man anmäla?
å isåfall vart?

bör tilläggas att hon med dräktiga stona hade ridit i tre månader innan hon skaffade sina pållar och den ena är en unghäst åxå..
hon har ingen erfarenhet eller kunskap!

hjälp
 
Kanske du skulle kunna prata med henne och erbjuda dig att hjälpa till eller ge henne råd om det är så att hon inte har tillräckligt kunskap. Ibland är folk så snabba att vilja anmäla för både det ena och det andra.
 
Hästar kan väl vara halta fast dom går i hagen.
Om hästarna inte är ordinerade boxvila, så kan
dom ju gå ute.

"icke godkänd lösdrift" :confused:
Vad menar du med det?

Jag tror nog fölen klarar av att gå ute och dom tar sig nog också igenom ingången.

Att man bara ridit i 3 månader är ju inget "kvitto" på
vilken hästkunskap och hästerfarenhet man har.
Jag har träffat "ryttare" som har ridit över 6 år och
har noll hästkunskap.
Jag har även träffat hästägare som aldrig har ridit,
men som kan det mesta om häster.

Du får nog förklara lite mera om vi ska kunna ge dig råd.
 
Det jag menar med att lösdriften inte är godkänd då syftar jag på måtten. Den är alldeles för liten för antalet hästar som går där. Meningen är ju att alla ska få plats. Just nu går det 4 islänningar + ett hbl där. (2st kommande föl i vår). Dessutom är det flera som ska komma då hon har sattit ut en annons om lösdriftstall.
Personen i fråga går inte att prata med som med en vanlig vuxen människa. Hon är otroligt omogen och barnslig!

Hoppas ni förstår bättre nu. :crazy:
 
Att ha islandshästar på odlad vall behöver inte vara ett problem - vi har haft det så i vårt stall de senaste 6-7 åren utan några större problem med feta hästar.

Att hästar som inte arbetar alls blir feta på bete är knappast önskvärt, men det är nog heller inte att klassa som djurplågeri.

Halta hästar får också gå i hage! Ibland ordineras de förstås boxvila, men generellt sett är det bättre att de får vara ute och få lite mental stimulans samt röra sig det de orkar.

Beträffande lösdriften, så är jag 100% övertygad om att islandshästar skulle klara sig (och klara sig bra) på lösdrift även utan vind-/regnskydd. Jag vet att det inte är tillåtet i Sverige, men jag tror alltså inte att det är någon fara för hästarna. De behöver dock massor att äta när de går ute dygnet runt på vintern, och det är ingen nackdel om de är lite feta när vintern börjar!!!

Beträffande fölen, så kommer de ju inte förrän till våren, och då brukar det ju vara sådant klimat att de klarar sig fint helt utan någonstans att gå in. De allra flesta islandsföl föds faktiskt ute i flock.

Jag tror alltså inte att du behöver oroa dig för de här hästarna, och jag tror inte att du skulle kunna få ägaren fälld för djurplågeri.
 
Förstår bättre?

Nja, jag vet inte det. :confused:
Fölen kommer ju knappast att använda lösdriftskyddet.
Jag antar att du har mätt upp skyddet?

Dom som väljer att svara på hennes annons och ställa dit sina hästar får väl själva avgöra om det fungerar med skyddet.

Går inte att prata med?
Det beror väl på vad du har sagt och hur du har sagt det.

Om någon skulle anklaga mig för t.ex. hästmisshandel för att mina hästar är feta efter sommarbetet eller står i hagvila för hälta, så skulle nog jag ochså bli "omogen och barnslig."

Inte för att jag tror att du sagt så.
Det här är bara ett exempel. :)
 
Sv: Isisar på vall

GÅ FÖR HELVETE Å ANMÄL!!!!!!!!!! :mad: :bow: :mad: :( :eek: :cry:
 
Sv: Isisar på vall

Tåden skapades för ungefär två år sedan :smirk:
 

Liknande trådar

Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 874

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp