Isländska bävrar!

B

Balderum

Plötsligt har stoet o valacken gnagt av större delen av träet i boxarna, det ser inte klokt ut, träflisor där de gått fram!! Stallet är gammalt, liggande timmer och trä överallt, linoljat.

De har stått här i sitt stall under tre år, valacken har eksem o måste stå inne o det har han accepterat. Stoet går ute o betar till 21 ungefär. Aldrig förut har de gjort så här :confused:

Brist på mineraler kan vara orsaken, hörde jag. Vill höra med er här på Buke, om någon har någon erfarenhet av liknande.

Skall ta hit veterinärn, ta blodprov för analys o se, vad som kan brista.

Båda får Pasture Mix, ishavsalger (fodetillskott från Alg-Börjes), korralalgkalk, kiselgur, örter -maskros, åkerfräken, vitlök- fodervinäger. Stoet får Fibergi bas kombinerat med Pasture Mix. Ängshö. Valacken går på magert bete med hö som tillägg, stoet får beta kraftigare bete "utanför" hagen morgon o kväll.

Det finns träd i hagen, äppelträd, men de rör dem inte?? Bara inne i boxen, på det linoljade träet. Klart det blir tråkigt stå inne för valacken, men han har accepterat sin situation under alla år, så varför plötsligt :confused: Detsamma för stoet, som har bra bete o ändå går fram till stallet o gnager litepå det emellanåt, på det tjärade o linoljade träet. :confused: :confused:

Lena
 
Om dom inte har någe träd att gnaga på i hagen kanske du kan röja litte sly att ge dom, då borde dom låta träet,
 
Får de ordentligt med grovfoder?
Såväl träätning som coprofagi beror oftast på för lite grovfoder i foderstaten och inte på mineralbrist (vilket många tror).
Att de inte rör träden ute låter som om det kan tyda på att det finns att äta ute men inte tillräckligt inne.

Säger detta i all välmening, det verkar som du är väldigt mån om hästarnas utfodring!
 
Har gjort! Hjälpte inte så jättebra att de lät bli träet helt o hållet, men ngt bättre.

Lena
 
Oja, med tanke på att jag har en eksemhäst, så vet jag att utfodringen är mycket viktig. :)

Eftersom jag ger dem så mycket, att de lämnar hö om morronen, så har jag svårt tänka mej att de får för litet. Då borde de ha gnagt under vintern, då jag hade ett väldigt kraftigt hö o fick hålla det i lämpliga mängder, 2 kg till valacken till natthö och 2 till stoet, hon orkade inte äta mer men skulle haft ett halvkg mera.

Ängshöet är mer lämpligt för eksemhästen o nu får han så han har att tugga på större delen av tiden inne i stallet, med små mellanrum emellan maten.

Så jag är ju litet :confused: när det dyker upp efter 3 år av samma sätt att behandla o utfodra....

Lena
 
min häst e åsså en gnagare.... sätt på antignagmedel vettja...
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 622
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har sedan några veckor tillbaka en ny hyresgäst i stallet. Stallet är litet och det är totalt 4 boxar, varav 3 just nu används...
Svar
16
· Visningar
2 136
Senast: Kim_N
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp