isländskt stångbett

fia0

Trådstartare
Vad gäller för regler vid användande av isländskt stångbett på tävling. Då tänker jag på hur hårt kedjan ska vara spänd oh så.... Och inte bara på tävling förstås

Hej Svejs :bump:

En domare sa till mig att man skulle kunna ha 2 fingrar under kedjan när den är lös... :) Men brukar inte själv rida på stång så...

Det där med två fingrar låter lagom, tycker jag. Självklart kan man spänna lösare också, men då verkar ju bettet mer som ett vanligt tränsbett. Sedan måste man ju tänka på hur man rider också - jag har mer än en gång sett ryttare på tävling som fått tillsägelse (med rätta!!!) för att de ridit med för hård hand med stångbett.

I lätt klass är stångbett inte tillåtet.

Du skall kunna föra skänkeln på stångbettet till nästan vågrät position, inte före det får kedjan börja ta.

Prova genom att sätta ett finger mellan kedja och häst, den andra handen för du skänkeln bakåt när du känner att kedjan börjar ta i titta hur skänkeln ligger då. Om hästan inte är jätteskäggig, kan du klara det genom att bara titta utan fingarar. :D

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
697
Senast: Freazer
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
1 497
Senast: Lycan
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en liten skada vid gaffelbandsfästet högt på VF. Vi var hos veterinär idag som stötvågsbehandlade, vilket vi ska...
Svar
12
· Visningar
753
Kläder & Bli fin Hej! Jag ska på en möhippa där vi ska klä oss till någonting på vår bokstav. Jag behöver därför hitta en maskeradutklädnad på bokstaven...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 888
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar