isländskt stångbett

fia0

Trådstartare
Vad gäller för regler vid användande av isländskt stångbett på tävling. Då tänker jag på hur hårt kedjan ska vara spänd oh så.... Och inte bara på tävling förstås

Hej Svejs :bump:
 
En domare sa till mig att man skulle kunna ha 2 fingrar under kedjan när den är lös... :) Men brukar inte själv rida på stång så...
 
Det där med två fingrar låter lagom, tycker jag. Självklart kan man spänna lösare också, men då verkar ju bettet mer som ett vanligt tränsbett. Sedan måste man ju tänka på hur man rider också - jag har mer än en gång sett ryttare på tävling som fått tillsägelse (med rätta!!!) för att de ridit med för hård hand med stångbett.

I lätt klass är stångbett inte tillåtet.
 
Du skall kunna föra skänkeln på stångbettet till nästan vågrät position, inte före det får kedjan börja ta.

Prova genom att sätta ett finger mellan kedja och häst, den andra handen för du skänkeln bakåt när du känner att kedjan börjar ta i titta hur skänkeln ligger då. Om hästan inte är jätteskäggig, kan du klara det genom att bara titta utan fingarar. :D
 

Liknande trådar

Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 107
Senast: ginnies
·
Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
832
Senast: Zevzan
·
Träning Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga...
Svar
2
· Visningar
796
Senast: Lager
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp