Islänning hoppa?

Miranda.123

Trådstartare
Jo jag har nyss köpt en islandshäst, hon är ganska gammal och inte så fin i formen eller med musklerna, men det jag skulle komma till är om jag kan hoppa på henne, inga höga hinder men några språng då och då? Hon är inte inriden i tölt eller pass, endast tre gångarter. Och hur ska jag bygga upp hennes muskler hyfsat igen, nu kan hon bli andfådd av att galoppera ungefär halva ridbanan, alla tips välkomna. Tränare är på G så det tipset vet vi redan :)
 
Jag hade nog i första hand byggt upp hästen kondis och basic muskler innan jag ens började fundera på låga språng, möjligen lite upphöjda cavaleitti/galoppbommar på sin höjd.
Hade nog också ridit ut mycket och klättrat då det stärker musklerna också.
 
Jag hade nog i första hand byggt upp hästen kondis och basic muskler innan jag ens började fundera på låga språng, möjligen lite upphöjda cavaleitti/galoppbommar på sin höjd.
Hade nog också ridit ut mycket och klättrat då det stärker musklerna också.
Tack för tipset, vi har ridit ut hela sommaren och kommer fortsätta med det när det blir lite ljusare :)
 
Om hästen ridits ut sedan i somras så borde den vara i hyfsat god kondition nu. Det är ju ett halvår sedan det var sommar. Låter väldigt konstigt att den blir andfådd av att galoppera en halv ridbana. Det är ju inte många meter det rör sig öm.
Om den är oklippt kan den vara varm.
 
Om hästen ridits ut sedan i somras så borde den vara i hyfsat god kondition nu. Det är ju ett halvår sedan det var sommar. Låter väldigt konstigt att den blir andfådd av att galoppera en halv ridbana. Det är ju inte många meter det rör sig öm.
Nej, hon har alltid haft svårt med galoppen och bla VÄLDIGT svårt med höger galopp och byter alltid till vänster i höger varv
 
Nej, hon har alltid haft svårt med galoppen och bla VÄLDIGT svårt med höger galopp och byter alltid till vänster i höger varv

Det låter ju lite mystiskt. Hur är det med liksidigheten? Har du tränare som kan hjälpa dig att träna henne mjuk i båda sidor?

En frisk islandshäst kan skutta lite små hinder utan problem. Men är du säker på att hon är helt fräsch om hon inte klarar att hålla båda galopperna?
 
Hur gammal är gammal?
Jag kan tycka att en häst på dryga 20 år som inte är i form från början kanske inte ska hoppning som mål.

Under 20 år så går det nog att träna upp för små skutt.
 
Min kompis tränade (minns ej om hon tävlade, men i alla fall tränade alla grenar) fälttävlan med sin islänning, dock reds den in som ”vanlig” ponny redan som ung. Var omöjlig när den reds in, om den inte fick hoppa några språng först. När den väl hoppat två tre språng var det lugnt.
Men jag är tveksam om jag skulle hoppa in en gammal häst, oavsett ras. Kanske nåt litet skutt över ett dike i skogen eller så.
 
Det låter ju lite mystiskt. Hur är det med liksidigheten? Har du tränare som kan hjälpa dig att träna henne mjuk i båda sidor?

En frisk islandshäst kan skutta lite små hinder utan problem. Men är du säker på att hon är helt fräsch om hon inte klarar att hålla båda galopperna?
Ja, vad jag vet! Vi har iallafall kontakt med tränare som troligen kommer kunna hjälpa :)
 
Alla islandshästar som jag har haft har kunnat hoppa, vissa bra och andra inte så bra. Klart bäst var en femgångare som också tävlat upp till SM-nivå på islandstävlingar, så gångarterna behöver inte alls utesluta hoppning. Dock avlas ju inte islandshästar alls på hoppförmåga, så det blir ju lite slumpmässigt vilka som blir bra och mindre bra, även om en del går att påverka med träning såklart. Jag tycker också att övningar med bommar, cavaletti och små hinder kan vara bra hjälpmedel för att träna gångarterna, inte minst galoppen!
 
Hur gammal är hästen, är den besiktigad ordentligt av veterinär med spattröntgen om den är äldre än ca 10 år. Är tänderna kollade nyligen. Utifrån hästens hälsostatus kan man se vilken typ av träning hästen mår bäst av . Bara 3 gångarter kan vara skaderelaterat. Jag hade inte hoppat en islänning eller någon ras för den delen om den inte har grundkondtion och musklad. Löshoppning några skutt på låg höjd. För mig låter det som om du inte har så stor erfarenhet, inget fel i det alla måste börja nånstans. Köp eller låna lite böcker. Se till att hästen har passande utrustning och lämplig foderstat. Rid ut och lär känna hästen. anpassa ridningen efter vinterpälsen, dom blir väldigt varma snabbt med tjock päls i +väder.
 
Hur gammal är hästen, är den besiktigad ordentligt av veterinär med spattröntgen om den är äldre än ca 10 år. Är tänderna kollade nyligen. Utifrån hästens hälsostatus kan man se vilken typ av träning hästen mår bäst av . Bara 3 gångarter kan vara skaderelaterat. Jag hade inte hoppat en islänning eller någon ras för den delen om den inte har grundkondtion och musklad. Löshoppning några skutt på låg höjd. För mig låter det som om du inte har så stor erfarenhet, inget fel i det alla måste börja nånstans. Köp eller låna lite böcker. Se till att hästen har passande utrustning och lämplig foderstat. Rid ut och lär känna hästen. anpassa ridningen efter vinterpälsen, dom blir väldigt varma snabbt med tjock päls i +väder.
Tack, nej jag är inte ett proffs än! Men jag känner mig verkligen trygg på denna häst och tror jag kommer lära mig mycket av henne. Eftersom vi står kvar i samma stall som där jag köpt henne så kan jag prata med hennes förra ägare om vad hon kan och inte göra/klara av och inte klara av :)
 
Alla islandshästar som jag har haft har kunnat hoppa, vissa bra och andra inte så bra. Klart bäst var en femgångare som också tävlat upp till SM-nivå på islandstävlingar, så gångarterna behöver inte alls utesluta hoppning. Dock avlas ju inte islandshästar alls på hoppförmåga, så det blir ju lite slumpmässigt vilka som blir bra och mindre bra, även om en del går att påverka med träning såklart. Jag tycker också att övningar med bommar, cavaletti och små hinder kan vara bra hjälpmedel för att träna gångarterna, inte minst galoppen!
Tack, igår tog jag lite bommar och sen en liten sax på bara typ 10-20 cm, det tyckte hon var väldigt roligt och ville galoppera så fort hon kunde in på hindret, dock några språng innan så blev hon väldigt osäker och nästan stannade/snävde av/sprang rakt igenom. vet inte om det var för det var mörkt och hon inte såg eller om hon tyckte det var läskigt? Är det tecken på att jag ska öva mer med bommar? Hur kan man öva upp det? :)
 
@Miranda.123 jag säger igen det jag skrev i en av dina andra trådar : Ta hjälp av en kunnig tränare. Ffa innan du börjar hoppa en häst i den ålder, kondition och balansstatus du beskrivit och frågat om.
Att en häst springer fram över/igenom hinder betyder tex inte att den tycker det är roligt. Många snälla individer gör så pga stress. Det är inte så att alla stannar och tydligt säger ifrån på sätt människan fattar.

Ta hjälp så det blir schysst och rätt med din häst !
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har en kallblodstravare, D ponny. Hon är inriden sen 4/5 år tillbaka men har dock stått i 3 år, har ridit henne i ungefär två...
Svar
10
· Visningar
1 086
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 268
Ridning Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand...
Svar
14
· Visningar
2 037
Senast: Buck
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 928
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Hat
  • Hyra ut rum i lgh?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp