Islänning hoppa?

Tack, igår tog jag lite bommar och sen en liten sax på bara typ 10-20 cm, det tyckte hon var väldigt roligt och ville galoppera så fort hon kunde in på hindret, dock några språng innan så blev hon väldigt osäker och nästan stannade/snävde av/sprang rakt igenom. vet inte om det var för det var mörkt och hon inte såg eller om hon tyckte det var läskigt? Är det tecken på att jag ska öva mer med bommar? Hur kan man öva upp det? :)
Det kan betyda att hon inte fattar vad hon ska göra, att hon är av typen som plöjer genom hinder eller så kanske hon behöver högre skutt för att hoppa.

Det spelar ingen roll hur mycket du tränar på bommar på marken ur aspekten att få hästen att hoppa. Det är inte så att hästen inte skulle kunna hoppa om hon fattade/ville.
 
Det kan betyda att hon inte fattar vad hon ska göra, att hon är av typen som plöjer genom hinder eller så kanske hon behöver högre skutt för att hoppa.

Det spelar ingen roll hur mycket du tränar på bommar på marken ur aspekten att få hästen att hoppa. Det är inte så att hästen inte skulle kunna hoppa om hon fattade/ville.
Okej, tack för tipset! :) En annan fråga, hur ofta ska hon hoppas? Jag vill ju inte köra slut på henne eller göra något dumt.
 
Okej, tack för tipset! :) En annan fråga, hur ofta ska hon hoppas? Jag vill ju inte köra slut på henne eller göra något dumt.

NÄR hon har stärkts upp och du VET att hon är fräsch i kroppen, kanske hoppning en gång i veckan är lagom som max. Men det är NÄR hon är starkare, mer balanserad och du vet att allt är grönt. INTE nu. I nuläget bör du, för hästens skull, INTE hoppa alls utan att konsultera med en tränare först. Eller gärna med två tränare - en som kan islandshästar och deras gångarter, och en som kan hoppning och markarbete.
 
NÄR hon har stärkts upp och du VET att hon är fräsch i kroppen, kanske hoppning en gång i veckan är lagom som max. Men det är NÄR hon är starkare, mer balanserad och du vet att allt är grönt. INTE nu. I nuläget bör du, för hästens skull, INTE hoppa alls utan att konsultera med en tränare först. Eller gärna med två tränare - en som kan islandshästar och deras gångarter, och en som kan hoppning och markarbete.
Tack, ska följa ditt tips! :)
 
Tack, ska följa ditt tips! :)

Jag har läst några andra trådar du postat, antar att de handlar om samma häst.
Min tanke efter de trådarna + den här är att antingen mår hästen inte riktigt bra i kroppen, eller så har hon "bara" kommit på hur man med minsta möjliga arbete tar sig igenom ett ridpass ;)
Hoppas såklart på det senare, att hon är smart och lite lat bara. Eftersom du är mån om henne och inte vill göra något dumt eller riskera att överanstränga henne, bör du ta hjälp av en tränare så snart som möjligt. Någon som verkligen är kunnig och som du litar på, kanske finns nån på ridskolan du ridit på som kan hjälpa dig?

Veterinärbesiktigades hästen innan du köpte henne? Annars skulle jag verkligen vilja rekommendera att kolla upp henne hos veterinär också, en 20-åring kan ha många små skavanker som var för sig inte gör så mycket men tillsammans kan orsaka problem och obehag för hästen. Och som ofta kan gå att behandla eller åtgärda :)
 
Jag har läst några andra trådar du postat, antar att de handlar om samma häst.
Min tanke efter de trådarna + den här är att antingen mår hästen inte riktigt bra i kroppen, eller så har hon "bara" kommit på hur man med minsta möjliga arbete tar sig igenom ett ridpass ;)
Hoppas såklart på det senare, att hon är smart och lite lat bara. Eftersom du är mån om henne och inte vill göra något dumt eller riskera att överanstränga henne, bör du ta hjälp av en tränare så snart som möjligt. Någon som verkligen är kunnig och som du litar på, kanske finns nån på ridskolan du ridit på som kan hjälpa dig?

Veterinärbesiktigades hästen innan du köpte henne? Annars skulle jag verkligen vilja rekommendera att kolla upp henne hos veterinär också, en 20-åring kan ha många små skavanker som var för sig inte gör så mycket men tillsammans kan orsaka problem och obehag för hästen. Och som ofta kan gå att behandla eller åtgärda :)
Tack :) Jo alla trådar är samma häst. Eftersom vi kunde stå kvar i samma stall så kan Hennes gamla ägare hjälpa till och träna. Dock har hon lite problem hemma så hon har svårt att komma ut i stallet så just nu är det svårt med tränare. Men om det inte löser sig med henne, varmt kan man hitta en annan tränare? :)
 
Tack :) Jo alla trådar är samma häst. Eftersom vi kunde stå kvar i samma stall så kan Hennes gamla ägare hjälpa till och träna. Dock har hon lite problem hemma så hon har svårt att komma ut i stallet så just nu är det svårt med tränare. Men om det inte löser sig med henne, varmt kan man hitta en annan tränare? :)

Inte för att vara sån, men om du ridit hästen sedan i våras och ägaren inte kunnat hjälpa till med de problem och funderingar du har/har haft, så kanske det är en bra idé att leta efter någon annan?

På tränarportalen kan du söka t.ex. hopp- och dressytränare som är utbildade. Islandshästtränare vet jag inte tyvärr.
Sen kan du kolla med t.ex. ridskolor i närheten, kompisar som rider för tränare osv. och fråga efter tips. Ibland kan det finnas de som har lite träningar men inte är utbildade, men de kan hjälpa bra ändå
 
Inte för att vara sån, men om du ridit hästen sedan i våras och ägaren inte kunnat hjälpa till med de problem och funderingar du har/har haft, så kanske det är en bra idé att leta efter någon annan?

På tränarportalen kan du söka t.ex. hopp- och dressytränare som är utbildade. Islandshästtränare vet jag inte tyvärr.
Sen kan du kolla med t.ex. ridskolor i närheten, kompisar som rider för tränare osv. och fråga efter tips. Ibland kan det finnas de som har lite träningar men inte är utbildade, men de kan hjälpa bra ändå
Tack, nej hennes förra ägare har jag snart gett upp på, tror inte heller hon har ridits så mycket av henne utan mest av medryttare, lite där för jag också ville köpa henne så hon får en ”fast” ägare och inte olika som rider nästan varje dag. Jag ska kolla upp sidan och föröka hitta tränare att rida för :)
 
Tack, nej hennes förra ägare har jag snart gett upp på, tror inte heller hon har ridits så mycket av henne utan mest av medryttare, lite där för jag också ville köpa henne så hon får en ”fast” ägare och inte olika som rider nästan varje dag. Jag ska kolla upp sidan och föröka hitta tränare att rida för :)
Jag tror du ska börja med veterinären. Du har en häst som är regelbundet riden i ett halvår som inte orkar galoppera. Innan du fortstter behöver du veta att hästen är frisk.
 
Tack, igår tog jag lite bommar och sen en liten sax på bara typ 10-20 cm, det tyckte hon var väldigt roligt och ville galoppera så fort hon kunde in på hindret, dock några språng innan så blev hon väldigt osäker och nästan stannade/snävde av/sprang rakt igenom. vet inte om det var för det var mörkt och hon inte såg eller om hon tyckte det var läskigt? Är det tecken på att jag ska öva mer med bommar? Hur kan man öva upp det? :)

Hoppade du uppsuttet eller löshoppning?

Du har fått en massa kommentarer angående hälsokoll av hästen och att hitta en tränare - bra kommentarer, så du får lite andra av mig.

Jag hoppar (löshoppar) ju mina islänningar i första hand som gymnastik, smidighetsträning och "lära sig hålla koll på benen". Och då vill jag inte att hästen rusar utan att den gör sina övningar lugnt och koncentrerat - annars tillför det ingenting tycker jag. Jag börjar i rundcorall (man kan göra en sådan med koner o avspärrningsband om man inte har en "riktig") där jag vill kunna få hästen att röra sig i skritt, trav och galopp i sansat tempo och i balans innan jag gör någonting annat. När jag sedan börjar med bommar så leder jag hästen över bommarna i skritt - lugnt och fint, låter hästen se sig för och ha koll på var den sätter sina ben och förstå vad den skall göra. Sedan "skickar" jag hästen över bommarna i lina eller lös (dvs jag går inte före själv) och så småningom (när hästen förstår och gör övningen "själv") ökar vi till trav. Likadant när jag introducerar mindre hinder - leda över i skritt några gånger först, sedan låta hästen hoppa själv.

Men jag skall ju påpeka också att jag tränar inte islänningarna i hoppning för hoppningens egen skull, utan bara som gymnastik och omväxling i markarbetet. Jag hoppar ytterst sällan uppsuttet. Och visst är det så att "en häst är en häst", dvs att man kan och kanske ska göra många olika saker med sin häst oavsett ras, men jag tycker också att man skall låta hästen få göra sånt den är bra på. Vad det är kan jag förstås inte svara på vad gäller din häst, utan det får du lista ut själv. Jag har väldigt tydligt sett på två av mina hästar vad de själva anser att de är bra på. Den ena är ett 13-årigt sto som tycker hon är superduktig på att springa fort - hon tycker det är jättekul och är alltid så stolt och nöjd med sig själv när hon fått springa. Inte helt oväntat tävlas hon i pass. Den andre är en äldre valack, som jag inte äger längre, eftersom han tycker han är duktigast på att lära barn att rida och jag har inga barn längre. Han blir en helt annan häst med barn på ryggen - försiktig, superlydig och en fantastisk läromästare. Man kan verkligen se hur stolt han är över att bära runt på den lilla människan (han är numera en 8-årings ridhäst). Så mitt råd är att leta efter den känslan i hästen - det kanske inte är hoppning, det kanske är något helt annat, men du får garanterat roligast med hästen om den också tycker det ni gör är kul!!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har en kallblodstravare, D ponny. Hon är inriden sen 4/5 år tillbaka men har dock stått i 3 år, har ridit henne i ungefär två...
Svar
10
· Visningar
1 086
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 270
Ridning Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand...
Svar
14
· Visningar
2 037
Senast: Buck
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 929
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp