Bukefalos 28 år!

island !!! kunde man tro....

T

Tezzan_83

jag vet inte hur många som vet om de eller hur stort de e!!!
Men om ni går in på www.neverneverland.se och i spalten till vänster så tar ni o läser om deras arbete med hästar o vad dom gör. de finns oxå om hundar o katter.
De kallas blods-ston som tappas på 4,5liter blod varje vecka :( o deras föl går till slakt. Men dom på neverneverland försöker ändra på de hela o sälja så många föl dom kan till sverige.
Läs de o svara på vad ni tycker. :confused:
 
Sv: island !!! kunde man tro....

Spontant tycker jag inte att det är nåt att hetsa upp sig över. Jag ser inget fel i att tappa stona på blod för att tillverka humanmedicin. Jag antar att de lever ett fullgott hästliv med bete osv.
Sen antar jag att fölen, och även stona, inte är av nån högre klass, man betäcker väl knappast med topphingstar när man ska slakta fölen?
Bättre att de får gå till slakt än att folk "spontanköper" flera föl bara för att de tycker synd om dom.
Risken är väl att de får ett tråkigt liv om de inte har gångarter.
Dessutom lider inte de som är slaktade.
 
Sv: island !!! kunde man tro....

Men är det inte så att man lika gärna kan tillverka den här medicinen på kemisk väg? Vad är det för medicin, insulinpreparat, hormonpreparat?
 
Sv: island !!! kunde man tro....

Skulle det vara billigare och bättre med att tillverka det konstgjort så skulle de knappast hållas med böket att ha en massa ston och hålla på och kladda med att tappa blod varje vecka.
 
Sv: island !!! kunde man tro....

Förr tillverkades insulin bla med hjälp av grisar. Nu antar jag att man övervägande har övergått till kemiska metoder. Eller har jag fel?
 
Sv: island !!! kunde man tro....

Jag ser ingen skillnad i om det är föl eller kalvar som går till slakt, köttdjur som köttdjur liksom?:confused:
Det är ju som någon sa knappast förstaklass hingstar och ston som används till detta. Fölen lever ju ett bra liv på lösdrift och sedan slaktas? Ser inget fel i det. Bättre det än att folk i Sverige panikköper de stackars små fölen, och sedan kanske inte ens har kunskaper att hålla och uppfostra ett föl. :mad:
Dessutom, eftersom dessa hästar knappast är avlade på hållbarhet och gångarter kanske de inte är särskilt lämpliga och hållbara ridhästar heller.
Men det är bara min åsikt.
 
Sv: island !!! kunde man tro....

vet du ens vad för medicin dom tillverkar?
PREMARIN
det är enbart till för att lätta upp de symptom man får i klimakteriet.. symptom som kan AVHJÄLPAS med MOTION, RÄTT MAT och andra SUNDA VANOR..

dvs det är samma avsikter som "PREgnanat MARe urINe".. där ston är uppstallade och tappas på urin, fölen bara kastas bort..

men det är ju enklare att stoppa i sig ett piller och sitta på arslet och vänta bort klimakteriesymptomen än att motionera och äta sund mat..

UUUSSSSCCCHHHHH
 
Sv: island !!! kunde man tro....

När inte hästarna lider ser jag inga problem med att framställa medicin, som sagt.
Till skillnad från "urin-stona" så verkar ju dessa hästar ha ett fullgott liv.
Man ska inte fördömma folk som vill leva ett friskt liv, och tar medicin mot det.
 
Sv: island !!! kunde man tro....

läser du inte? det är ingen medicin mot något dödligt.. det är medicin mot hormonrubbningar som blir när man når klimakteriet, symptom som kan avhjälpas bara man lyfter på arslet och sätter ena foten framför den andra och går till affären och köper bra mat istället för hemkörning av pizza..

tycker du att det är bra med lata, feta människor som tar av djuren när dom kan göra något åt det själva?

det finns alltså val

1, ta den där medicinen
2, motionera + ät rätt

båda valen ger samma effekt = lindring av klimakteriebesvären

vilket är etiskt rätt?
 
Sv: island !!! kunde man tro....

vet du ens vad för medicin dom tillverkar?
PREMARIN
Vad heter den i Sverige i så fall, för vare sig produkt- eller substansnamn ger svar på fass.se?

Frågan i övrigt ... Jag förmodar att det faktiskt vore enklare och billigare att framställa blodet eller ämnet i detta syntetiskt - om man i dag hade den kunskapen?

Gällande etik så är det nog inte bara Islands handlande i denna fråga man kan fundera över; hur är det med trav- och galopphästar som "inte håller" för träning? Hur konsumerar vi i västvärlden, och vad kostar det våra medmänniskor i u-världen?
Listan kan göras långt mycket längre ...
 
Sv: island !!! kunde man tro....

läser du inte? det är ingen medicin mot något dödligt.. det är medicin mot hormonrubbningar som blir när man når klimakteriet, symptom som kan avhjälpas bara man lyfter på arslet och sätter ena foten framför den andra och går till affären och köper bra mat istället för hemkörning av pizza..

tycker du att det är bra med lata, feta människor som tar av djuren när dom kan göra något åt det själva?

det finns alltså val

1, ta den där medicinen
2, motionera + ät rätt

båda valen ger samma effekt = lindring av klimakteriebesvären

vilket är etiskt rätt?

Jodå, jag läser...
Däremot är jag inte lika övertygad som du att livsstilsförändring och medicinering har samma effekt.:cool:
 
Sv: island !!! kunde man tro....

ja, om det nu är billigare och enklare, varför inte göra det på daglig basis för ALLA fölston, och dessutom spara fölen? varför ska det till farmer för sånt här där hästarna enbart hålls för premarinet..

tror att substansen kallas premarin, iallafall när det kommer från urinet.. vet ej vad det heter när det kommer från blodet, premarin finns inte i sverige iallafall..

jag har inget emot att man testar och utvinner viktiga mediciner med djurtester.. (skulle lätt offra alla skolhästar på de 2 ridskolor jag rider på bara min mamma kunde få en spruta och bli frisk från sin MS :cry: )
men testa och utvinns ämnen ur djur för människors bekvämlighet.. näe tack.. det är precis som kosmetiska tester.. onödigt..
 
Sv: island !!! kunde man tro....

livsstilsförändring? motionera och äta rätt är inte samma sak som att fly landet och kamouflera sig i en by med infödingar i sydöstra afrika..

enligt det jag läst (läste en hel del om det när premarinfarmar uppdagades) så ger motion och rätt mat lika bra lindring som premarintabletter..
 
Sv: island !!! kunde man tro....

Fast jag känner då folk som både äter rätt och har ett rörligt liv, men ändå inte är besvärsfria.
De sitter inte "på sina feta arsel" som du så snyggt skriver.
Om du läst så mycket om preparatet kan du väl klämma fram vad det svenska läkemedlet heter?
 
Sv: island !!! kunde man tro....

Men premarin finns öht inte, och om vi inte vet vad substansen utvunnen ur blod heter så kan man ju inte med säkerhet säga vad den ska lindra eller bota?
 
Sv: island !!! kunde man tro....

På Island slaktas även hästar som inte uppfyller deras höga krav.
Hästarna ska visa tydliga gångarter så tidigt som möjligt samt ha ett bra psyke och temperament för att bli bra ridhästar.

På så sätt gallras ju de dåliga bort!

Förr i tiden ordnade man hingsthetsningar, där var det bara de uthålligaste och starkaste hingstarna som överlevde.
Dessa hingstar avlade man sen på.

Är säker på att dessa föl inte är efter några topphingstar, och att
de har ett gott liv innan.
 
Sv: island !!! kunde man tro....

Fast jag känner då folk som både äter rätt och har ett rörligt liv, men ändå inte är besvärsfria.
De sitter inte "på sina feta arsel" som du så snyggt skriver.
Om du läst så mycket om preparatet kan du väl klämma fram vad det svenska läkemedlet heter?
premarin finns inte i något svenskt läkemedel såvitt jag vet, har sökt och sökt men inte hittat något i sverige.. så tydligen finns det andra preparat som fungerar för svenska kvinnor..
 
Sv: island !!! kunde man tro....

Men premarin finns öht inte, och om vi inte vet vad substansen utvunnen ur blod heter så kan man ju inte med säkerhet säga vad den ska lindra eller bota?
näehe, det finns alltså inte.. då avslutar vi allt detta, PREgnant MARe urINe finns INTE på denna planet..

tack och hej!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 596
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 695
Senast: IngelaH
·
L
  • Artikel
Dagbok Det kanske inte är så många som vill läsa om mig men ifall nån vill veta vad som händer så tänkte jag bara skriva lite om några o lika...
2
Svar
26
· Visningar
2 425
Senast: svea
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 842
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp