Islandshäst coh böjprov

peperoni2

Trådstartare
HAr en islandshäst som hittills varit fullt frisk, hon visar ingen form av hälta i hagen eller vid ridning. Framåtbjudningen är det inget som helst fel på heller. Men på böjprov markerar hon på bägge frambenen och vid endast nedre böjprov visar hon 2 grader hälta???? Vad kan det vara??? Ska visserligen till veterinärkliniken om 2 veckor men kunde vara intressant att få några tips och tankar om vad det kan vara. Böjande vet sa kotledsinflammation bägge frambenen men det känns konstigt eftersom hon springer helt som vanligt i hagen

// Linda
 
Är din häst "gångartsskodd" på frambenen?? Alltså med långa tår o låga trakter??
Felaktig verkning kan ge hältskador.

Lena
 
Tyvärr är det ju så att även om de inte visar nått i ridning eller i hagen kan de ha tex en början till kotledsinfammation elle förslitningar i kotlederna :(
Hästen känner förmodligen ingen smärta förrän leden provoceras, som vid ett böjprov.

Hoppas du får någon klarhet när du kommer till kliniken!

/Malin
 
Hade ett halvblod innan.
Hon var helt ren när jag red och i hagen.
Men när jag vetrinärbesiktigade henne inför besiktning så visade hon hälta på böjprov.
Fick henne röntgad och det visade på kotledsinflammation.
Så det din veterinär säger kan mycket väl stämma.
Vet många hästar som gått länge med kotledsinflammation innan man kommit på det.
Hoppas för din del att så itne är fallet.
 
Om hästen haft en annan ägare tidigare o skotts på ett annat vis kan skadan visa sej nu, vid böjprov. I bästa fall läker det efter vila. Hoppas på det bästa för er del!!

Lena
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 016
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 966
Hästvård Hej, för ungefär en månad sedan åkte jag in till klinik med min häst då hon ställde sig när jag satt upp. Hon har definitivt stegrat...
2
Svar
33
· Visningar
2 786
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 468
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp