Islandshäst hopp/dressyr tävl

kaninälskare

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet att tävla hoppning och/eller "vanlig" dressyr på islhäst? Alltså inte islandshästdressyr.

Jag rider min islandshäst i princip som en "vanlig" häst eller vad man ska säga. Dressyrtränar, hopptränar lite smått (duktig är han dock, men vill ej slita på han) och tränar även tölten men dras ej till gångartsridning.

Tävla dressyr på isl, har ni upplevt att det kanske blivit "orättvist" bedömt nån gång pga rasen? Upp till vilka klasser har ni tävlat, kanske har ni t.om blivit placerade?

Hoppning. Hur högt hoppar ni med era isl? Väldigt individuellt jag vet, med min hoppar jag c 80-90cm bana och enstaka hinder på 1m. Han är c145cm hög. Hoppar c1gång/v, men använder bommar 1-2ggr/v också. Hur tränar ni era isl när det kommer till hoppning?
 
Det finns/har funnits några islandshästar i mina krokar som tävlat dressyr och hoppning.
Ett par tror jag som tävlat dressyr (som häst), LC och kanske LB "bara", men det har vad jag sett gått bra. De brukar placera sig i mitten nånstans och ligga på "medelpoäng", men jag har inte sett dem in action så jag kan inte säga något om hur de blivit bedömda. De lär ju inte behöva skämmas iallafall.
Sen vet jag också ett par som tävlat hoppning (som ponny), den ena till LC tror jag och den andra LB eller möjligen LA, men det var några år sedan. De är/var c-ponnyer så LC är 80 cm, LB 90.
Vad det gäller träning så skulle jag gissa på att man vill ha stabil och reglerbar galopp, det kan vissa islandshästar ha svårt med. Förutom det så bör man väl rimligtvis träna som vilken annan ponny som helst inom det man vill tävla? :)

Måste bara lägga till att jag kollade upp de som tävlat dressyr, den ena har några placeringar också på runt 65% i LC :)
 
Vet flera islänningar som går stadiga LC-LB på 60-65%, och åtminstone upp till LC hoppning.

Åtminstone för mig som "utomstående" icke islandsmänniska tänker jag bara att islänningar har två extra gångarter, inte att de på något sätt skulle vara begränsade när det kommer till L-klass dressyr och hoppning, dvs. jag ser/gör ingen skillnad på de jämfört med "vanliga ridhästraser" när det kommer till typ ovan nämnda nivåer.
 
Vet flera islänningar som går stadiga LC-LB på 60-65%, och åtminstone upp till LC hoppning.

Åtminstone för mig som "utomstående" icke islandsmänniska tänker jag bara att islänningar har två extra gångarter, inte att de på något sätt skulle vara begränsade när det kommer till L-klass dressyr och hoppning, dvs. jag ser/gör ingen skillnad på de jämfört med "vanliga ridhästraser" när det kommer till typ ovan nämnda nivåer.

Jag håller delvis med.
Och en del islandshästar har ju väldigt stora steg och rör sig flott även i grundgångarterna.
Dock innebär de extra gångarterna ofta svårigheter för hästen, och det är därför många gånger svårare att träna islandshästen i dressyr jämfört med tregångaren. Det kan vara svårt för en femgångare att jobba korrekt i galopp på volt, till exempel. 20metersvolt går väl oftast an, även om mina tre femgångare kan ha problem med det (men de är inte så upptränade än, kanske).
Serpentinerna i trav kan också vara en liten utmaning på en femgångare, och ibland kan hästen lägga in något töltsteg i övergångar. Så det kan som sagt vara en större utmaning att träna islandshästen, särskilt en femgångare, till engelsk dressyr.
 
Islandshästen jag hade som ungdom utbildade jag till LB / LB.

Jag tävlade i lätt tölt, lätt fyrgång och i hoppning, började tävla LC - nivå för C - ponny och avancerade till LB - nivå för C - ponny.

Vi kvalade upp till tölt och fyrgång men slutade med gångart tävlandet och fortsatte med hoppningen och var framgångsrika.

Hästen var en riktigt rosettplockare och hävdade sig och konkurrerade ut riktigt många ponny av raser som Welsh, New Forest och Svensk ridponny.

Finns många riktigt bra islandshästar som är välutbildade inom både dressyr och hoppning som tävlar framgångsrikt bland vanliga ridponny.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan. Vill påbörja med att säga att jag vet att har man ambitioner inom hoppning/dressyr så är väl inte islandshästen den första rasen...
Svar
12
· Visningar
2 146
Senast: Ridinglady
·
Träning Hej! Har ett litet dilemma just nu som jag skulle vilja dela med er här för att förhoppningsvis få bra råd. Det är så att jag har...
2
Svar
25
· Visningar
4 408
Senast: Feffeleff
·
Ridning Jag är lite fundersam över det här med att tävla i dressyr med ponny. Jag är 18 år, och ägare till en islandshäst, under 148 cm så...
Svar
1
· Visningar
897
Senast: svea
·
E
Hästvård Har haft min häst i lite mer än 2 år och allt har funkat ganska bra. Han var 8 när jag köpte honom och nu är han 10. Vi har mest varit...
Svar
4
· Visningar
972
Senast: eloon__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp