Islandshäst klippa eller inte?

Miranda.123

Trådstartare
Om ni har läst någon annan av mina trådar så vet ni säkert att jag har köpt en äldre islandshäst, hon har senaste året hos förra ägaren gått på lösdrift. Nu har vi ställt oss i kö till ett stall som ligger närmare hemmet och har bättre förutsättningar (bla spolspilta, egen box, mer hjälp med stalltjänst m.m). Men eftersom hon alltid gått ute dygnet runt och nu antagligen kommer stå inne i box på nätterna kommer hon antagligen svettas med hennes riktigt tjocka päls. Hon kommer också sättas igång mer eftersom jag kan vara där oftare och rida. Men jag tänkte klippa henne då, frågan är bara helraka eller bara klippa en bit på halsen? (Detta kommer inte hända på ett tag utan det blir om vi får plats på det stallet). Och om man ska helraka, kan man raka ner över benen också? Vad finns för nackdelar med att raka islänningar på benen? Från mina erfarenheter finns både för och nackdelar, men i mina ögon ser jag mer fördelar med att raka benen, men kom super gärna med andra åsikter då jag inte vill påstå att mina åsikter är helt rätt då det bara är vad jag tror och tänker. Eller är rakning det rätta över huvud taget? Alla tips och idéer är välkomna!
Tack på förhand :)
 
Om det dröjer ett tag kanske hästen börjar fälla innan? 😊

Du kan klippa precis hur du vill sålänge hästen accepterar det och du sen använder lagom tjockt täcke! Går utmärkt att klippa även benen, kan inte tänka mig att islandshästar skulle vara något undantag där..
 
Vänta och se. Hon kanske inte alls svettas på nätterna och jag ser det som ett mindre problem än om hon överhuvudtaget trivs på box. Alla hästar gör ju inte det. Är det ett varmstall? Dvs. isolerat/uppvärmt? Annars brukar det i ett icke uppvärmt/isolerat stall med bra ventilation inte vara några problem att hästen är fullpälsad alternativt har samma täckestjocklek ute som inne. Temperaturen ligger på ungefär samma ute som inne då och det enda som skiljer är att det inte blåser inne.

Svettas mina hästar så klipper jag där de svettas och jag klipper så lite som möjligt för att sedan klippa mer vid behov. En häst svettas inte på benen (även om en häst som man kyler benen på får sänkt kroppstemperatur vilket är bra att ta till vid feber!) så där ser jag inte så stor anledning att klippa och pälsen skyddar också endel mot gegga och annat elände. Det är först vid en helklippt häst som ändå svettas som jag ens skulle överväga att klippa benen men i det läget hade jag nog först kollat hästen veterinärt och med nyinflyttad häst om hästen verkligen trivs eller om hen svettas av stress på nätterna.
 
Är det varmstall? Annars är risken minimal att hästen svettas på nätterna i box pga päls. Sen ska man komma ihåg att det inte är farligt för en häst att svettas, anledningen till att man klipper är ju oftast snarare för att hästen ska torka snabbt - något som i regel snarare är nödvändigt om hästen behöver gå ut i kyla efter ridning än om den kan stå inne och torka upp.

Om man ändå upplever att hästen behöver klippas så räcker det långt med hals och eventuellt bog, där de oftast svettas som mest. Nästa steg är väl spår-, halv- eller täckesklippning. Helklippning är ytterst sällan nödvändigt för hästens skull, om den inte lever större delen av sitt liv i uppvärmt stall och uppvärmt ridhus, då handlar det snarare om utseende och/eller bekvämlighet för ägaren. Samma sak med benen, ur värmesynpunkt finns det inget som helst syfte att klippa dem.

Som exempel så tävlas många islandshästar på elitnivå under vinterhalvåret utan att vara helklippta (och de som är det har fortfarande alltid päls på benen), så en frisk häst klarar i regel hård träning även med päls. Som sagt, det är inte farligt för en häst att svettas. :)
 
Är det varmstall? Annars är risken minimal att hästen svettas på nätterna i box pga päls. Sen ska man komma ihåg att det inte är farligt för en häst att svettas, anledningen till att man klipper är ju oftast snarare för att hästen ska torka snabbt - något som i regel snarare är nödvändigt om hästen behöver gå ut i kyla efter ridning än om den kan stå inne och torka upp.

Om man ändå upplever att hästen behöver klippas så räcker det långt med hals och eventuellt bog, där de oftast svettas som mest. Nästa steg är väl spår-, halv- eller täckesklippning. Helklippning är ytterst sällan nödvändigt för hästens skull, om den inte lever större delen av sitt liv i uppvärmt stall och uppvärmt ridhus, då handlar det snarare om utseende och/eller bekvämlighet för ägaren. Samma sak med benen, ur värmesynpunkt finns det inget som helst syfte att klippa dem.

Som exempel så tävlas många islandshästar på elitnivå under vinterhalvåret utan att vara helklippta (och de som är det har fortfarande alltid päls på benen), så en frisk häst klarar i regel hård träning även med päls. Som sagt, det är inte farligt för en häst att svettas. :)
Jag håller med dig om att det inte är farligt för en häst att svettas. Det är det inte för oss människor heller. Trots det tycker de flesta att det är ganska obehagligt att gå runt med en dunjacka inomhus eller att löpträna med dunjacka i 20 plusgrader medans svetten rinner. Jag tycker att man ska och bör skilja på svettning och svettning. Att svettas vid träning är inget konstigt och hästen behöver inte klippas för att hen gör det men blir hästen flåsig och påverkad av det så tycker jag att hästen ska klippas. Samma sak i stall. Hästen ska inte behöva stå och svettas hela nätterna och har man ett uppvärmt stall bör man tänka om. Ett uppvärmt stall är för människorna trots att det är hästarna som bor där och trots att man numera vet att det är negativt för hästarna. Det är i mina ögon inte okej. För mig är det som att komma hem till någon annan och ställa krav på att allt ska vara för ens egen skull trots att det är mycket negativt för den som bor där och så gör man inte.
 
Jag håller med dig om att det inte är farligt för en häst att svettas. Det är det inte för oss människor heller. Trots det tycker de flesta att det är ganska obehagligt att gå runt med en dunjacka inomhus eller att löpträna med dunjacka i 20 plusgrader medans svetten rinner. Jag tycker att man ska och bör skilja på svettning och svettning. Att svettas vid träning är inget konstigt och hästen behöver inte klippas för att hen gör det men blir hästen flåsig och påverkad av det så tycker jag att hästen ska klippas. Samma sak i stall. Hästen ska inte behöva stå och svettas hela nätterna och har man ett uppvärmt stall bör man tänka om. Ett uppvärmt stall är för människorna trots att det är hästarna som bor där och trots att man numera vet att det är negativt för hästarna. Det är i mina ögon inte okej. För mig är det som att komma hem till någon annan och ställa krav på att allt ska vara för ens egen skull trots att det är mycket negativt för den som bor där och så gör man inte.
Absolut! Men det är ju sällan stall och ridhus håller 20 grader vintertid, vilket väl för mig är där dina jämförelser är mer relevanta. Lever hästen sitt liv så är ju situationen annorlunda, precis som jag skrev. Men under "normala" vinterförhållanden är det ju inget konstigt alls att hästen svettas vid träning och om hästen går på lösdrift är det ju generellt sett viktigare att den torkar upp snabbt, än om den står inne på box efter ridning. Så just där blir det för mig en liten tankevurpa (om det inte handlar om varmstall, förstås).

Precis som du skriver finns det ju fall där hästen behöver klippas ändå, vilket var vad jag försökte täcka in med mittenstycket. :) Med "ingen fara att svettas" så syftar jag på just vid träning.
 
Absolut! Men det är ju sällan stall och ridhus håller 20 grader vintertid, vilket väl för mig är där dina jämförelser är mer relevanta. Lever hästen sitt liv så är ju situationen annorlunda, precis som jag skrev. Men under "normala" vinterförhållanden är det ju inget konstigt alls att hästen svettas vid träning och om hästen går på lösdrift är det ju generellt sett viktigare att den torkar upp snabbt, än om den står inne på box efter ridning. Så just där blir det för mig en liten tankevurpa (om det inte handlar om varmstall, förstås).

Precis som du skriver finns det ju fall där hästen behöver klippas ändå, vilket var vad jag försökte täcka in med mittenstycket. :) Med "ingen fara att svettas" så syftar jag på just vid träning.
För en häst med full vinterpäls kan det vara riktigt tufft när det är 10 plusgrader och det var det jag jämförde med att som människa ha dunjacka vid 20 plusgrader. Det var just varmstall jag syftade på.

Det jag ville ha fram är att man får gå efter hästens mående. Mår hästen väl och bara svettas utan att fara illa så behöver hen såklart ingen klippning men mår hästen dåligt så behöver hen klippas och personligen klipper jag då så lite som möjligt. Om hästen inte torkar inom rimlig tid så mår hen ju inte så bra precis som hen inte mår bra om hen blir flåsig och påverkad vid träning.
 
Vår ena islandshäst svettas nu i kallstall vid plusgrader om någon stänger dörren, ändå har han inte Björnpäls och fäller dessutom. Men så länge de är god luft och ungefär samma temperatur som ute så fixar han att stå på box utan klippning. Man måste titta på individ. Hans kompis också islandshäst med en rejäl mammut päls svettas sällan förutom vid ridning trots att den andra svettas. Så man ska inte som sagt lura sig på bara pälsen finns en hel del annat som spelar in.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 847
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 403
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 005
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 555
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp