Islandshäst-lösdrift-unghäst-hovböld?

honung

Trådstartare
Jag umgås med mina pållar varje dag ute i hagen. Utfodrar med grov oh kraftfoder och kollar igenom så inga skador eller hältor finns. Lyfter hovar, men kratsar inte varje dag. Ska det vara nödvändigt att kratsa ur varje dag på unghästar som går i lösdrift? Jag börjar nästan tro att det är så, då den ena hovbölden efter den andra uppstår. Hagen är en naturhage, med mycket mjukt gräsunderlag och berg. Lerigt och geggigt på vissa men FÅ ställen, inget grus, bara vad jag ser som BRA underlag.

Är vissa individer mer benägna än andra att få hovböld, eller är det miljön som påverkar? Ibland hör man hästfolk som har många års hästerfarenhet, men som aldrig råkat ut för hovböld, medan jag på bara ett de senaste fyra-fem åren kan summera ihop sex-sju tillfällen med akut hälta ga hovböld. Och jag tycker att jag har bra koll på mina hästar, är noga med att hovarna verkas ofta och noga. Jag har använt olika hovslagare under dessa år, men har en stadig nu, som är duktig och noggrann.

Var ligger felet? Är det daglig hovvård som gäller även för unghästar på lösdrift? Hagarnas konstitution? Är det min hovslagare? Hur gör ni andra med era islandshästar?
 
Om jag förstått saken rätt, kan hovböld uppkomma på lite olika sätt. Dels genom sk gallstick med en blödning i sulan, och sen hovböld.

Men det finns även typer av bölder som har baktriell orsak, kan det vara något sådan som ni går igenom.
 
Endel hästar ÄR mer känsliga om "tassarna" än andra. Min häst kan gå oskodd en hel sommar på samma underlag som en stallkompis till honom får hovböld på efter en dag oskodd... den stackaren har haft 6 hovbölder på ett år :(

Är det alltid samma hästar som får hovböld? Vad säger veterinären? finns det mycket småsten (som kan orsaka hovböld) i hagen?

/Malin
 
Men det finns även typer av bölder som har baktriell orsak, kan det vara något sådan som ni går igenom.

Bakteriell? Alltså, att det finns en bakterieflora bland hästarna eller typ i hagen som ger upphov till hovbölderna? Hur kommer man fram till att man har sånt?
 
Är det alltid samma hästar som får hovböld? Vad säger veterinären? finns det mycket småsten (som kan orsaka hovböld) i hagen?

Nej, det är inte samma pålle som får dem, det har varit flera individer som haft det, någon mer sällan, någon oftare liksom, och några individer har aldrig haft det.
Smågrus och stenar förekommer ju överallt, det är som sagt naturhagar med blandad kompott, men det finns inget direkt grus i hagen, inget som är utlagt liksom..

Veterinären/erna har i princip ryckt på axlarna och tyckt att det liksom hör till hästägandet...Min hovslagare (som inte är någon fena på just islänningar ska tilläggas) har nog åsikten att det enda sättet att bli av med återkommande hovbölder är daglig (traditionell=uppstallad) hovvård...
 
Hur man kommer fram till det, ofta genom att hovbölden inte har någon benägenhet till att försvinna trots att man åtgärdat den. Vi hade en häst som kom till oss från ett annat ställe, han hade hovböld på hovböld som aldrig gav med sig. Efter antibiotika kur och miljöbyte, försvann hans problem
 

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 747
Senast: skuggi
·
Hästvård Blir inte klok på hältan som min häst har haft i snart 3 veckor. Det började med att min häst för tre veckor sedan trampade på en sten...
Svar
5
· Visningar
3 431
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 527
Senast: __sofia__
·
P
Hästvård Har en gammal häst som går barfota, för några veckor sedan när han skulle tas in från hagen var han halt på ena frambenet, en sten...
Svar
3
· Visningar
1 388
Senast: peligrozzo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp