islandshäst med exem, hjälp!

annahansson

Trådstartare
Hej! Jag har en islandshäst på 11 år och förra sommaren så upptäckte vi att han har fått sommarexem. Vi började behandla så gott vi kunde med täcke, en mjukgörande "salva" (den var väldigt rinnig) som luktade båttjära tror den hette hästsalva, sprejade på med flugsprej som är köpt på h**ks vet inte vad den heter men det är en stor svart flaska, använde även det sista "switch pour on" i man och svans och blötte ner honom med vatten som jag hade pressat brännässlor i, höll på med allt detta hela sommaren ut. Tog självklart in honom på kvällen och ut honom på morgonen innan jag började jobba.
I slutet av sommaren var halva manen borta, svansen hade klarat sig bra och han hade fått en del sår bl.a en rand under magen eftersom han försöker sparka bort flugorna där. Nu på vintern har manen växt ut ordentligt, han kliar sig iprincip inget alls, men jag är redan orolig inför nästa sommar. Det var hemskt att se honom stå och vänta på mig för att han ville in eller de dagarna då han var tvungen att bara gå runt och runt pga av flugor och knott. Hatade det!
Har även upptäckt något mjäll liknande i man, svans och virvel, kan man tvätta med något slags mjällschampoo? Eller är det början på exem?

Så mina frågör är då, vad använder ni till era exemhästar? Har hört om ökozon, någon som vet något om det? En annan grej jag har hört är att inte använda för mycket av flugsprej, varför inte detta? Finns det något som tar bort klådan helt? Jag läst om att torkade brännässlor kan vara bra att ge dom, någon som vet hur det fungerar och när man ska börja ge dom det i så fall? När ska man börja behandla exem överhuvudtaget? Ska man göra det året runt?

Nu låter jag helt dum, men tänker att det är bättre att fråga än att tiga. Har aldrig haft en exemhäst förut och vill verkligen att detta ska bli en bättre sommar än förra för honom då det förmodligen blir min sista sommar med honom och jag vill att den ska bli bäst. Så väldigt tacksam för svar! (:
 
Sv: islandshäst med exem, hjälp!

Oj, jag vet precis hur du känner dig! Har en häst här hemma jag också med sommarexem. Exemet var något jag inte hade en aning om då jag köpte honom, så jag var helt oförberedd då sommaren kom och innan jag hann sätta in behandling, så var det så att säga, försent. Han kliade bort hela manen och hela svansen, svansroten kliade han så att det uppstod ett stort köttsår, randen under magen var rent ut sagt för jävlig och jag stod mest och grät i stallet varje dag då jag försökte behandla honom på alla tänkbara sätt! :cry: Det var den värsta sommaren i mitt liv, och jag har redan ångest för inkommande sommar! :crazy:
Jag provade det mesta, och till sist fann jag ett medel som fungerade på honom: Pharma Summer Relief. Det tog till min förvåning bort/minskade klådan rejält för honom! Trodde inte det då de andra, dyrare medlen, inte hade fungerat särskilt bra, och detta hör till de billigare alternativen. Men det är något man måste prova sig fram till. Alla hästar ä olika, och alla medel osv. fungerar olika på olika hästar.
Jag smorde morgon, middag och kväll med det, rengjorde alla sår, tvättade regelbundet, hade alltid exemtäcke på osv. Installning på kvällen innan knotten hade dykt upp, utsläpp på morgonen efter knotten hade försvunnit. Vissa dagar fick han stå inne hela dagen, för att släppas ut nattetid, och så in igen tidigt på morgonen innan knotten kom.
Linfröolja fick jag tips om att ge, året runt, så det har han nu fått ända sedan förra sommaren, så jag får se om det hjälper något.
Täcke kommer jag att börja med i slutet av mars - början på april redan, men det beror också lite på hur det blir med sommaren: kommer den tidigt, eller tar den lite längre tid på sig. Det får vi se då. Men jag tänker som så, att det är bättre att han går med täcke på sig 2-3 veckor för tidigt än att han får det på sig 2-3 veckor försent.
Men, jag är ingen expert, det är min första exemhäst, så jag vet ju inte allt, jag vet bara det jag har testat på min pålle, och sådant jag har läst och fått veta av andra. Men jag hoppas i alla fall att jag gör något rätt åtminstone ;)

Och nej, du låter inte alls dum! Det är ju bara bra att fråga, om man är osäker själv. Alltid får man något litet tips av någon, som fungerar! Och då det tipset hittas, är man ju bara så överlycklig! :)
 
Senast ändrad:
Sv: islandshäst med exem, hjälp!

oj, låter hemskt! :( Min häst har det inte riktigt lika jobbigt med kliandet.
Känner igen mig, stod också och grät, kändes inte som om jag kunde göra något...

Det här medlet du använde, Pharma Summer Relief, var det starkt? Och vad är det? Är det typ någon salva eller är vad är det? Min häst har väldigt tunn hud eller känslig hud, vet inte riktigt vad man ska kalla det. Tänker bara om det är typ lika starkt som switch pour on, har hört att vissa hästar har fått sår av det.
Tack så JÄTTE mycket för svaret, ska nog också börja med täcke och sånt vid den tiden, det lät riktigt bra! Och hellre för tidigt än för sent som du säger! :)
 
Sv: islandshäst med exem, hjälp!

Det är en flaska från H**ks, typ som salva, lite mer rinnig. Jag upplever den inte alls som stark, utan mer bara som "vilken salva som helst". På min var det det enda som verkligen fungerade av alla medel jag provade, och den tog ner klådan och kliandet rejält för min. Men, som sagt, de fungerar olika på olika hästar.
Det är så hemskt att stå och se när de kliar sig, och man känner sig så totalt maktlös! :cry: Jag hoppas verkligen att denna sommar inte blir lika vedervärdig som det var ifjol! :crazy:
 
Sv: islandshäst med exem, hjälp!

Har sen många år en exemhäst som vissa somrar varit väldigt dålig, har provat det mesta tror jag. Men sista sommaren räckte det med exemtäcke på dygnet runt och smörja med Helosan där hon var skavd, kliade eller hade små sår. Hon var även ute mer denna sommar kanske 8 timmar om dagen, men när det var som mest med knott var gick hon in redan vid lunch.

Tidigare år har jag trott att hon mår bättre av att vara inne så mycket som möjligt och har hållt på med massor av salvor, tvättat som en tok men det har inte hjälpt mycket. Troligtvis har jag försökt för mycket samtidigt och det verkar bara göra huden mer ömtålig.

Om man tar hänsyn till vilka hagar hon gått i under åren, känns det som hon har mått bättre om det inte varit jättemycket gräs så hon fått hö/hösilage som främsta mat och gräset mer som tidsfördriv. Så jag börjar tro mer och mer att det kan variera mycket beroende på hage och vad de äter.

Har också en fundering om exem speciellt på islandsfödda kan bli bättre efter ett antal år i Sverige där de då har vant sig bättre vid vår mat och våra insekter men det är bara en tanke som jag har.
 
Sv: islandshäst med exem, hjälp!

Ju mera och högt gräs desto bättre för knotten att gömma sig i. Vi har en hage med lågt gräs/betesputsas och rätt blåsig så där trivs inte några insekter alls. En stor gran som dom kan står under när solen gassar där inget gräs finns utan bara torr jord.
Kanon för eksemhästar.
 
Sv: islandshäst med exem, hjälp!

den hemsidan innehåller en del matnyttigt blandat med en del konstiga uttalanden. Min eksemhäst luktade aldrig surt tex. Det finns massor med trådar ang eksem. Grunden är ren häst , rent torrt täcke, smörja torra fläckar, mankam, svansrot samt låta hästen slippa knotten. Att låta hästen gå med täcke 24 tim dygn halva året kanske inte alltid är bra. Min kliade sig mer då för att det blev varmt och instängt. Min var efter 12 års noggrann vård eksemfri och gick utan täcke dygnet runt från att från början vara så full av sår att han inte gick att rida. Sista året hade han fång och gick i vinterhage med tillgång till box att gå in i när knotten visade sig. Han kliade sig ingenting ens utan täcke.
 
Sv: islandshäst med exem, hjälp!

Jag tror också att gräs har en negativ inverkan på exemet. Förra sommaren var första sommaren på 15 år som hon inte fick gå i gräshagen utan i sandhage och hästen har aldrig varit så fin i exemet som då. Hon kliade lite i svansen men smorde då med Prob-Oil som lindrade klådan. Använde också uppmjukande salva (typ helosan eller vaselin) på det skorv hon fick.

Annars är mitt bäste tips att sätta på exemtäcket i tid och ha det på varje dag oavsett väder.
 
Sv: islandshäst med exem, hjälp!

Det beror sig på, som sagts tidigare så trivs insekterna i gräs. Jag har själv en häst som egentligen dras med grav eksem sommartid normalt sett men är numera symptomfri. Han går på gräs ute dygnet runt, men förstås täckad och övrig omvårdnad för en eksemhäst. Men den omvårdnaden sträcker sig till året runt, för har man en eksemhäst så är det inte bara sommaren som är viktig utan den övriga tiden av året är minst lika viktigt om inte ännu mer faktiskt.
 
Sv: islandshäst med exem, hjälp!

Det är ett pysslande med eksemhästar. Jag sätter på täcke tidigt och sedan är hon täckad ända fram till oktober. Även i stallet står hon med täcke. Jag använder skillingarydssalva för att mjuka upp där hon blir angripen samt att jag tvättar henne med grönsåpa då och då. Hon går in i skymningen och blir utsläppt på morgonen efter den stora knottinvansionen. Sen går hon i hagar som inte är sanka och där det finns stora fria ytor där knotten blåser bort. Allt detta gör att hon klara somrarna riktigt bra.
 
Sv: islandshäst med exem, hjälp!

Jag börjar också få mild ågest inför sommaren!

Det bästa enligt mig eksemtäcke, det täcker i stort sett hela hästen förutom ansiktet, öronen och benen. Har även fixat en trädfri hage så att hon ej kan klia eller riva sönder täcket. Dumt nog så lade även jag på täcket för sent förra sommaren så hela hästen var redan sönderkliad.
För att kurera detta gjorde jag såhär;
tvätta de drabbade områdena med vanlig parfymfri tvål från apoteket.
-skölja av med vatten.
- torka rent med trasa.
- låta torka och sedan smörja på klådastillade salva på och runt om de drabbade områdena. Kommer inte ihåg vad den heter men den hjälpte mkt bra! Jag använde den speciellt mycket på öron och i ansikte som hon fortsatt kunde klia mot vattenbaljan.
- vissa dagar använde jag mjukgörande salva.
- socatil utskrivet från vet duttar jag på de ställen där det är blodiga sår.
- på med täcke och spraya med citronella utav bara tusan.

Detta var ett framgångsrecept för min islänning men alla är väl olika.
Jag tror att det viktiaste är att få bort jorden ur såren. Jorden kliar och samlar bakterier fick jag förklarat för mig. Det blev faktiskt enorm skillnad för mig när jag började tvätta hästen innan salvor m.m.

Må knotten vara oss nådiga i sommar!
 
Senast ändrad:
Sv: islandshäst med exem, hjälp!

Att gräs påverkar eksemet beror på att knott trivs i högre gräs. Det bästa för hästen är öppna, blåsiga hagar så den ändå kan få gå och beta och vara häst trots eksemet! Det viktigaste är att täcket kommer på i god tid på våren.
 
Sv: islandshäst med exem, hjälp!

Jag har iofs en häst med mycket milt exem, men jag är tveksam till tjärsalvor i de kliande områdena. Det känns som att det bara blir kladdigt, oljigt o kliar mera? Jag försöker hålla mig till rena exemtäcken, tvätta hästen regelbundet med milt schampo och smörja med mjukgörande salva(jag har valt ringblommesalva) där torra kliande områden uppstår. Tjärsalva använder jag på skapet för att hindra bett av både de blodsugande flugorna och knotten. Där fungerar den bra tycker jag.

Jag använder även switch och ultrashield. Dock skulle jag aldrig hälla switch i en mankam full av kliande sår!!!

Att hästen själv kan välja gå in är bra. Min står inne större delen av sommaren självmant. På dagtid för att slippa bromsar o kväll/morgon för att slippa knotten. För att magen skall må bra brukar han få hö inne de dagarna. Han går alltså i lösdrift o bestämmer själv.

Vi har även en knottmaskin som hör o häpna fungerar kanon!!! Vi har haft den sedan 2007 och den tar tusentals knott varje dygn när det är som värst. Det är tusentals knott mindre som förökar sig och tusentals mindre som suger blod av våra hästar. Knott lever lokalt så ställ en sån vid hagen så utrotar den på sikt alla knott inom viss radie. Den heter Mosquito Magnet, den är dyrare än andra maskiner men den FUNGERAR till skillnad från andra... Om den sköts såklart!

Till sommaren blir det även inköp av bromsfälla...
 
Sv: islandshäst med exem, hjälp!

Jag börjar också få mild ågest inför sommaren!

Det bästa enligt mig eksemtäcke, det täcker i stort sett hela hästen förutom ansiktet, öronen och benen. Har även fixat en trädfri hage så att hon ej kan klia eller riva sönder täcket. Dumt nog så lade även jag på täcket för sent förra sommaren så hela hästen var redan sönderkliad.
För att kurera detta gjorde jag såhär;
tvätta de drabbade områdena med vanlig parfymfri tvål från apoteket.
-skölja av med vatten.
- torka rent med trasa.
- låta torka och sedan smörja på klådastillade salva på och runt om de drabbade områdena. Kommer inte ihåg vad den heter men den hjälpte mkt bra! Jag använde den speciellt mycket på öron och i ansikte som hon fortsatt kunde klia mot vattenbaljan.
- vissa dagar använde jag mjukgörande salva.
- socatil utskrivet från vet duttar jag på de ställen där det är blodiga sår.
- på med täcke och spraya med citronella utav bara tusan.

Detta var ett framgångsrecept för min islänning men alla är väl olika.
Jag tror att det viktiaste är att få bort jorden ur såren. Jorden kliar och samlar bakterier fick jag förklarat för mig. Det blev faktiskt enorm skillnad för mig när jag började tvätta hästen innan salvor m.m.

Må knotten vara oss nådiga i sommar!

Det mesta lät bra utom det där med duttandet av socatil :mad:
 
Sv: islandshäst med exem, hjälp!

Tack så hemsk mycket för alla svar! Det har verkligen hjälpt jättemycket, har suttit och gjort en lista med lösningar inför sommaren baserat på alla era svar! Verkligen jättesnällt av er! Tack! :D
undrar bara en grej, det finns en hage som det inte är några träd i men det finns skugga tack vare lite tak, grejen är bara det att det är en grushage, det finns lite gräs i den, men det är inte mycket. Tror ni att det gör något? Jag tänker ifall han typ lägger sig ner och kliar istället, liksom gnuggar sig mot marken, :s
 
Sv: islandshäst med exem, hjälp!

Personligen tycker jag att du ska försöka låta din häst få gräs i första hand, passning kommer du ändå att få genom att hästen ska fodras flera gånger per dag i grushage. Eller välja på att stall in under skymning och gryning, sedan på gräs den ljusa delen av dagen.
 
Sv: islandshäst med exem, hjälp!

Ja, och Socatyl innehåller sulfa alltså en form av penicillin. Att använda det mer regelmässigt är egentligen inget att rekommendera.
 
Sv: islandshäst med exem, hjälp!

Ja, och Socatyl innehåller sulfa alltså en form av penicillin. Att använda det mer regelmässigt är egentligen inget att rekommendera.

Nej nej, det håller jag med om helt och hållet. Socatilen används inte varenda dag utan mer som nödfall.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
714
Senast: cassiopeja
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 503
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ I våras fick äldsta barnet ett par kliande prickar som sedan försvann. Under sommaren har det varit nån mer prick men inget jag har...
Svar
17
· Visningar
4 262
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 350
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp