islandshäst med exem, hjälp!

Sv: islandshäst med exem, hjälp!

Nej nej, det håller jag med om helt och hållet. Socatilen används inte varenda dag utan mer som nödfall.

Nödfall? Vad är det ? Den dagen du har resistens och verkligen har nödfall och behöver så hjälper det inte. Tvätta och håll rent i eksemet räcker mycket lång väg. Socatil är ingen eksemmedicin.
 
Sv: islandshäst med exem, hjälp!

Nödfall? Vad är det ? Den dagen du har resistens och verkligen har nödfall och behöver så hjälper det inte. Tvätta och håll rent i eksemet räcker mycket lång väg. Socatil är ingen eksemmedicin.

Tack för din åsikt men jag behöver ingen föreläsning. Jag förstår biverkningarna men när man står där med en sönderskrubbad häst så har jag inte hjärta att låta henne gå med öppna sår.
Jag har inte sett att detta gjort någon skada, tvärtom så ser eksemen mycket bättre ut dagen efter att socatilen användts. Meningen är ju att ha en häst som mår så bra som möjligt. Allt jag gör är för att hjälpa hästen. Det är bisarrt att tro något annat.
 
Sv: islandshäst med exem, hjälp!

Min förra häst var en eksemhäst. Jag hade haft honom i tre år när han fick eksem.

Till en början köpte jag dyra salvor och preparat som varken hjälpte eller lindrade. Så jag började med att tvätta dom utsatta ställen med vanlig grönsåpa och sedan smorde jag in honom med kylbalsam och så på med täcket.

Började täcka honom tidigt beronde på vädret så klart! Ibland var det snö i mars och ibland barmark. Men jag försökte hålla utkik efter eksemen och började INNAN att smörja in honom och täcka.

Ibland fick han gå med täcke tills i november. Men han blev märkbart bättre av denna behandling. :bow:
 
Sv: islandshäst med exem, hjälp!

Jag är också helt ny på det här med eksem! Jag kommer ha eksemtäcke på hela tiden, och har även hört att Nylandshästkräm ska vara bra, har ni provat den? MEN, det jag undrar mest över är om en eksemhäst kan stå i utebox? Eller blir det för jobbigt med knotten? Tacksam för svar!!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
714
Senast: cassiopeja
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 492
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ I våras fick äldsta barnet ett par kliande prickar som sedan försvann. Under sommaren har det varit nån mer prick men inget jag har...
Svar
17
· Visningar
4 258
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 340
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp