islandshäst med ponny

N

nyfikenjag

Är det någon av er som har en ensam islandshäst går med liten ponny, typ shettis/russ? Hur går det isåfall? Är det dumt att flytta hem min islandshäst från islandshästflocken den går i och ha honom tillsammans med en ponny? Skulle vara skönt ha min pålle hemma och jag vill inte ha två islandshästar.
 
Sv: islandshäst med ponny

Nu är inte jag ngn islandshäst expert, men jag kan inte tänka mig att det inte skulle gå?
Islandshästar är väl som de allra flesta andra hästar: de trivs om de har en flock, men det brukar också gå utmärkt att ha dem två och två.
Bara de trivs ihop så brukar det ju inte bli några problem.

Jag hade tagit hem min häst. Du får du ju mer tid som du kan ägna till din häst. Och du har koll på den på ett helt annat sätt.

Lycka till!
 
Sv: islandshäst med ponny

Hej. Jag tog hem min islandshäst från flocken när han var två år.Sen dess har han gått med en shettis och dom är bästa kompisar. Islänningen är nu fem år. Så det går nog bara bra. Huvudsaken är att dom har nån kompis.
Lycka till !
 
Sv: islandshäst med ponny

Beroende på hur gammal hästen är skulle jag agera på olika sätt: en ung häst som inte är inriden skulle jag helst ha i en bra flock tills det är dags att rida in. Sen hem för acklimatisering/ vila och ev därefter en kort träningssejour hos en duktig person igen.

Flocken har en stor betydelse för hästens utveckling; både socialt och fysiskt blir det liksom "mera" ... mera uppfostran/ rang och samspel vilket gagnar kontakt och samarbete med människan framöver. Flera lekkamrater ger mera bus och spring, vilket hjälper till att utveckla hästen fyskiskt för sitt framtida liv som ridhäst. Grunden rätt från början är så mycket bättre än att försöka reparera tidigare misstag vid senare tillfällen.

Är det en äldre, redan inriden häst skulle jag ta hem den om bara hagar och stall räcker. Den vill man ju ha hemma för att kunna rida på osv.
 
Sv: islandshäst med ponny

Min killes kusin har 3 isläningar + 1 travare och jag tror inte det är nån stor betydelse om din isläning går med en ponny en häst är ju alltid en häst oavsett vad det är för ras....så det är nog inga problem....
 
Sv: islandshäst med ponny

Har dock bara redogjort för min ståndpunkt. Och just om det är en unghäst så tror jag det är bra om det är flera än en hästkompis. En bra flock fungerar 24/7, ett tidsspann vi människor aldrig kan lägga att fostra en unghäst på.
 
Sv: islandshäst med ponny

Diba skrev:
Min killes kusin har 3 isläningar + 1 travare och jag tror inte det är nån stor betydelse om din isläning går med en ponny en häst är ju alltid en häst oavsett vad det är för ras....så det är nog inga problem....

Jag skulle inte sätta min hatt på det, efter att ha beskådat ett insläpp av 2 islandshästar till tre ponny av annan ras.
Direkt hamnade dessa i konflikt med de övriga hästarna, idag sker inga våldsamheter men islänningarna går för sig själv och försöker någon tränga sig på får de omedelbart stryk.

Har även sett ett insläpp av en ponny till islänningar, den hästen höll på att bli lynchad och man blev helt enkelt tvungen att gå mellan för att inga skador av allvarlig natur skulle uppstå.

Många islandshästar har ett enormt flockbehov, och med flock menas gärna flera individer än 2 i samma hage. Även om det utåt kan verka te sig ok, är det inte ovanligt med sinnesförändringar som senare har visat sig relatera till en flocklöshet.

När jag köpte mina hästar stod de från början tillsamans med olika raser, det verkade ok. Efter en tid flyttade jag hästarna till ett stall med bara islänningar, då märktes skillnaden direkt då det återigen blev de glada positiva hästarna som jag uppfattat dom innan köpet. Det försvann när de hamnade på första stallet, men återkom när de fick en stor flock med likasinnade. Så jag håller inte med, baserat på min egen erfarenhet.
 

Liknande trådar

Ridning hej! jag har ett litet problem. min maxade c ponny från irland tycker typ inte om att hoppa. typ 2020 hoppade han jätte bra med sin...
Svar
13
· Visningar
1 263
Senast: Nikan
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Ridning Hej! Har precis fått hem en ponny som mest varit riden av små barn och alltså inte så komplicerat. Nu är hon hos mig och jag har börjat...
Svar
2
· Visningar
853
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp