Islandshäst som inte galopperar.

Pyttestor

Trådstartare
Hur ska jag stärka galoppen på min häst? Hon springer iväg och/eller lägger sig i pass direkt. Har aldrig kunnat galoppera någon annanstans än i uppförsbacke. Vid longering utan ryttare kan hon dock hålla galoppen hyfsat, men lägger ändå in pass-steg, speciellt med bakbenen. Med ryttare på bana får man vara glad om hon galopperar ett språng innan hon lägger sig i pass.
Känns som vi hamnat i en ond cirkel, hon bryter galoppen och jag tappar balansen och så får vi börja om hela tiden, känns ganska hopplöst. Har även haft välrenommerad tränare med diplom och tävlingsmeriter som skulle prova att galoppera men hen kunde inte heller.
Tips? Håll god ton, hon är kollad av både veterinär och andra yrkeskunniga, ingen smärta eller liknande förekommer.
 
Hur ska jag stärka galoppen på min häst? Hon springer iväg och/eller lägger sig i pass direkt. Har aldrig kunnat galoppera någon annanstans än i uppförsbacke. Vid longering utan ryttare kan hon dock hålla galoppen hyfsat, men lägger ändå in pass-steg, speciellt med bakbenen. Med ryttare på bana får man vara glad om hon galopperar ett språng innan hon lägger sig i pass.
Känns som vi hamnat i en ond cirkel, hon bryter galoppen och jag tappar balansen och så får vi börja om hela tiden, känns ganska hopplöst. Har även haft välrenommerad tränare med diplom och tävlingsmeriter som skulle prova att galoppera men hen kunde inte heller.
Tips? Håll god ton, hon är kollad av både veterinär och andra yrkeskunniga, ingen smärta eller liknande förekommer.
Går det att rida hästen i balans och i korrekt, lösgjord form i skritt och trav?

Det blir ju lätt pass och framvikt när lösgjordhet och balans saknas. Det är ju en ras som har en annan förmåga än övriga raser att låsa ryggen och frikoppla benen lite så att säga om de inte är lösgjorda. Och då får passinslag och svårt att galoppera.

Jag börjar alltid med att kunna bibehålla form och lösgjordhet på sådana hästar. Och ser till att jag kan få dem att sänka huvud/hals och slappna av/släppa ut halsen ur manken.
När det funkar i skritt och trav brukar det vara väldigt mkt lättare med galoppen.

Sen är ju skolorna suveräna för att hjälpa en sådan häst samla sig och förbättra galoppen. Just sluta är ju framtaget för att förbättra galoppkvaliteten.
Med vissa hästar skiter jag i att försöka galoppera under en lång period för att befästa form, lösgjordhet och stärka upp dem med skolorna först.
 
Går det att rida hästen i balans och i korrekt, lösgjord form i skritt och trav?

Det blir ju lätt pass och framvikt när lösgjordhet och balans saknas. Det är ju en ras som har en annan förmåga än övriga raser att låsa ryggen och frikoppla benen lite så att säga om de inte är lösgjorda. Och då får passinslag och svårt att galoppera.

Jag börjar alltid med att kunna bibehålla form och lösgjordhet på sådana hästar. Och ser till att jag kan få dem att sänka huvud/hals och slappna av/släppa ut halsen ur manken.
När det funkar i skritt och trav brukar det vara väldigt mkt lättare med galoppen.

Sen är ju skolorna suveräna för att hjälpa en sådan häst samla sig och förbättra galoppen. Just sluta är ju framtaget för att förbättra galoppkvaliteten.
Med vissa hästar skiter jag i att försöka galoppera under en lång period för att befästa form, lösgjordhet och stärka upp dem med skolorna först.
Ja skritt, trav och tölt är väldigt lätt att rida i både hög och låg form, lätt att ändra tempo utan att förlora takten r etc. Rider väldigt mycket skolor för min tränare, skänkelvikning, öppna, sluta, öka/minska volt etc och det är inga problem.
 
Hur ska jag stärka galoppen på min häst? Hon springer iväg och/eller lägger sig i pass direkt. Har aldrig kunnat galoppera någon annanstans än i uppförsbacke. Vid longering utan ryttare kan hon dock hålla galoppen hyfsat, men lägger ändå in pass-steg, speciellt med bakbenen. Med ryttare på bana får man vara glad om hon galopperar ett språng innan hon lägger sig i pass.
Känns som vi hamnat i en ond cirkel, hon bryter galoppen och jag tappar balansen och så får vi börja om hela tiden, känns ganska hopplöst. Har även haft välrenommerad tränare med diplom och tävlingsmeriter som skulle prova att galoppera men hen kunde inte heller.
Tips? Håll god ton, hon är kollad av både veterinär och andra yrkeskunniga, ingen smärta eller liknande förekommer.
Går det inte att använda uppförsbackar för att stärka och öva på galoppen?
 
Jag skulle skippa att tänka galoppera och enbart fokusera på fattningar som stärkande. Enbart fattning - och bryt av (i balans) och upprepa. När hästen är stark i det kan du utöka med ett galoppsprång (eller ett halvt, om det är vad hästen klarar av) innan du tar ned. Och fortsätt att långsamt utöka tills det fungerar att galoppera en längre sträcka utan att förlora balansen.

Det tar tid och är tålamodskrävande, men brukar vara effektivt.

Alternativt skiter man i galoppen och tränar upp passen istället - för att det är roligare. :angel:
 
Ja skritt, trav och tölt är väldigt lätt att rida i både hög och låg form, lätt att ändra tempo utan att förlora takten r etc. Rider väldigt mycket skolor för min tränare, skänkelvikning, öppna, sluta, öka/minska volt etc och det är inga problem.
Rider ni sluta i galopp?
Har du testat rygga en längre sträcka, alltså flera meter, med lååånga och ej överilade steg för att sedan fatta galopp ur ryggningen?
Bara att ens rygga sådana längre sträckor med långa kliv på tygeln kan hjälpa hästen att sätta sig mer, i traven också.

När hon lägger sig i pass: hur ändras formen då?
Ändrar hon formen ngt vid fattning?
 
@Pyttestor jag hade helt skippat galoppen på bana tills hästen blir starkare och klarar av att galoppera längre sträcka. Rid ut och gör massor av övergångar till galopp och galoppera några steg åt gången bara. Islandshästar har ju oftast en gångart som är svagare och de har svårare för. Det låter ju som du redan jobbar bra i dressyren med din häst så det handlar nog om att stärka galoppen långsamt med några steg i taget.
 
Balans och styrka, så mer sidförande, serpentiner och små volter i skritt och trav framför allt.

Och så galopp ute i uppförsbackar, gör som @Hedinn sa och satsa på fattningarna i balans och bryt av och så fram igen.

Men glöm inte att ha kul också, de flesta hästar behöver ha dagar när man bara slappar på lång tygel på en skogsstig också. Och dagar där man fräser runt i full fart och busar också så klart.

Tålamod är nog nyckelordet du får jobba med hos dig skälv :)
 
Hur ska jag stärka galoppen på min häst? Hon springer iväg och/eller lägger sig i pass direkt. Har aldrig kunnat galoppera någon annanstans än i uppförsbacke. Vid longering utan ryttare kan hon dock hålla galoppen hyfsat, men lägger ändå in pass-steg, speciellt med bakbenen. Med ryttare på bana får man vara glad om hon galopperar ett språng innan hon lägger sig i pass.
Känns som vi hamnat i en ond cirkel, hon bryter galoppen och jag tappar balansen och så får vi börja om hela tiden, känns ganska hopplöst. Har även haft välrenommerad tränare med diplom och tävlingsmeriter som skulle prova att galoppera men hen kunde inte heller.
Tips? Håll god ton, hon är kollad av både veterinär och andra yrkeskunniga, ingen smärta eller liknande förekommer.
Hur är tölten? Styv och passtaktig eller ren, mjuk och lösgjord med fria rörelser? Bär sig själv eller kräver mycket stöd i handen? Eventuellt skulle du ju kunna "komma åt" galoppen via tölten om hästen har en bra, bärig och lösgjord tölt. Om hästen kan skolorna så testa att fatta galopp ur en sluta i tölt, rid fram i mellantempo galopp och sedan tillbaka till tölt (inte pass!). Eller gör samma övning från sluta i skritt. Inte längre sträckor än att hästen klarar att hålla galoppen, om det så bara är ett galoppsprång. Efter ett tag kanske hon klarar två galoppsprång osv. Fattningen, om den görs korrekt, är ofta mer stärkande än galoppen i sig.

En annan sak som fungerade bra för mig med min förra häst (femgångare med pass som favoritgångart) var att träna galoppen på stoooor volt (kanske 30-40 meter i diameter) på ett snötäckt fält. Den svaga, jämna böjningen är lättare för hästen att klara än att skifta mellan böjning och rakställd som på ett fyrkantsspår eller en ovalbana (min häst tenderade att rusa när det blev "rakt fram" och sedan inte klara kurvan). Och snön får hästen att "lyfta sig" lite mer framtill och därmed lägga lite mer vikt på bakbenen vilket vi vill. Tänk bara på att det är riktigt jobbig styrketräning, så man får vara restriktiv med tiden till en början.

Eller så är din häst helt enkelt en passracer-modell? Det finns ju såna, och att rida pass riktigt, riktigt fort är bland det roligaste som finns! Och jag tänker att man ska använda hästen till det den är bra på - det kan inte vara helt kul för hästen att få känna att den gångart som är lättast och roligast alltid är "fel" och icke önskvärd. Har mött och ridit flera hästar som "behöver" få springa i pass på riktigt då och då, det blir liksom som en urladdning för dem och när de fått göra det är de mer lyhörda och ridbara i övriga gångarter. Så parallellt med att du tränar galoppen - rid pass och belöna pass!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 438
Ridning Jag har ganska nyligen börjat rida en (medryttar)häst som har "en räv bakom varje öra". Han är helt enkelt opålitlig vid ridning, både...
Svar
13
· Visningar
2 429
Senast: Roheryn
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 010
Senast: pews1972
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 775
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp