Islandshäst - Stam/Anlag?

Yolo

Trådstartare
Hej.



Hur vet man att hästen vi funderar på att köpa har fin stam? Ligger många ute på hästnet men vissa hittar man ingen info på om man inte är medlem på de sidor de finns på. Hjälp här?



Sen ser man varningar om eksem och att det är ärftligt. Hur vet man att den inte har anlag för det?



Tacksam för hjälp snart!

// Yolo
 
Du får fråga vad hästen har i blup. Har hästen 1 klass föräldrar. Sen ska den ha den stam samt exteriör du vill ha. Islands födda får oftare eksem än svenskfödda, beror även på var du bor. En islandsfödd som kommer till Sverige skall skötas som om den har eksem för att förebygga att det bryter ut. Bor du knottfritt vid havet minskar risken. Det tar ett par år i Sverige innan det bryter ut. Flyttar hästen till annan del av Sverige finns det risk att det bryter ut.
 
Hej.



Hur vet man att hästen vi funderar på att köpa har fin stam? Ligger många ute på hästnet men vissa hittar man ingen info på om man inte är medlem på de sidor de finns på. Hjälp här?



Sen ser man varningar om eksem och att det är ärftligt. Hur vet man att den inte har anlag för det?



Tacksam för hjälp snart!

Ä

Om du är medlem i SIF kan du få inloggningsuppgifter till databasen World Fengur. Om du inte är medlem så finns även appen Anitar. Du måste dock stava hästens namn helt rätt, inklusive apostrofer åt rätt håll.

"Fin stam" är ju subjektivt. I både Worldfengur och Anitar ser du bedömningar om du går in och tittar på hästens släktingar, det är en hjälp.

Man kan inte veta om en häst har anlag för exem eller inte. Vill man göra vad man kan för att undvika att köpa en exemhäst så är det att köpa svenskfött efter exemfria föräldrar, och så köpa under exemsäsong och då inte acceptera utsagor som "kliar sig lite men inget exem".

Lycka till!
 
Om du är medlem i en förening ansluten till SIF kan du begära inlogg till Worldfengur där du kan kolla upp BLUP och eventuella bedömningar. Bedömda föräldrar är bra att titta på. Vad har de fått på de olika gångarterna, passar det för dina ändamål? För avelsbedömningen är skalan mellan 5-10. Alltså är 7,5 medel, kan man säga i enkla drag. Så en totalpoäng på 7,5 är en medelbra häst. En totalpoäng över 8 är klass 1, och är alltså en häst med avelsvärdering "över medel".

Hästens egen BLUP kan också ge ett hum om dess gångarter mm. Där är 100 också "medel". Det är siffror baserade på bland annat föräldrarnas egenskaper, och ger en indikation på hur avkommans egenskaper bör bli.

Just stam och hästar att hålla utkik efter är jag superdålig på, så där yttrar jag mig inte :D

Tänk på att om hästen har silveranlag kan det medföra ögonproblem, särskilt vid högre ålder. Men inte nödvändigtvis.
 
Vad gäller BLUP bör man ju också kolla på säkerheten. Den säger väldigt lite om få hästar i släkten är bedömda.

Sen är det ju olika saker att titta efter beroende på vad man ska ha hästen till. En bra stam är ju subjektivt om man har ett specifikt ändamål för hästen. Ska man köpa unghäst eller avelshäst är det nog en fördel att läsa in sig på olika stammar och se vad man själv uppskattar/föredrar. Finns många högt bedömda, objektivt ”jättefina” hästar som jag verkligen vill undvika i stammen, t.ex.

Letar man en färdig rid-/tävlingshäst är ju stammen av mindre betydelse.

Vad gäller eksem är det som föregående sagt, säkrast med svenskfött efter eksemfria föräldrar. Miljö har större påverkan än arv på den fronten.
 
Hej.



Hur vet man att hästen vi funderar på att köpa har fin stam? Ligger många ute på hästnet men vissa hittar man ingen info på om man inte är medlem på de sidor de finns på. Hjälp här?
"Fin stam" är ju subjektivt och beror på vad man ska ha hästen till. En häst som ska användas till avel kanske man vill ha en specifik stam på, eller så vill man undvika släktskap med vissa individer beroende på dels vad man eftersträvar i avelsarbetet och dels vad man själv har för avelsmaterial redan. Visst kan man gå på BLUP och föräldrars/syskons bedömningar men det finns ju en massa annat som också avgör vad som är "fin stam" för mig.

För en inriden häst som är riden i några år tycker jag att stammen är ganska oviktig (om man inte köper med baktanke att avla senare). Då är ju individen du har framför dig och kan provrida så mycket viktigare - du får det du ser, liksom!

Köper du en oinriden eller väldigt lite riden unghäst kan möjligtvis stammen säga någonting om hur hästen kommer utvecklas, men även här har du ju en individ framför dig - titta på den!

Som andra sagt kan du hitta info om hästens stam i World Fengur eller appen Anitar.

Sen ser man varningar om eksem och att det är ärftligt. Hur vet man att den inte har anlag för det?
Det vet man inte säkert. Men köper du en svenskfödd häst efter eksemfria föräldrar eller en importerad häst som varit länge i Sverige minskar risken att den plötsligt får eksem. Men som sagt - helt säker kan man aldrig vara.

Tacksam för hjälp snart!

// Yolo
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
734
Senast: Fazeem
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 341
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 329
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 572
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp