Islandshäst till hoppning?

hanny

Trådstartare
Hej!
Efter lång tid är det bara till att inse att min nuvarande häst inte hämtar sig efter en långvarig skada. Jag har haft islandshäst de senaste 20 åren och också ridit de jag haft som just islandshästar. Nu har jag en hästtokig tjej på tolv år som så gärna vill ha en hopp-ponny.. Jag vill ha en islandshäst med hyfsade gångarter.. Går det att kombinera? 🤔 Jag har ju sett islandshästar hoppa, men oftast enstaka skutt utan vidare höjd. Finns det islandshästens hyfsad gång som kan hoppa en hel bana? Mamman här hade blivit jätteglad, då jag bara har ekonomi till en häst och inte supertaggad på att rida d-ponny 🙄
 
Vilken nivå vill dottern tävla?
Finns flera islandshästar som tävlar hoppning till typ LB, men högre än så är det nog svårare. Men en islandshäst med bra grundgångarter osv, och som gillar att hoppa och har tekniken (det är ju inte vad de är avlade för så alla är inte så duktiga) kan absolut tävla lättare klasser både islandshästtävlingar och hoppning (och dressyr, fälttävlan, we...) :)
 
Vilken nivå vill dottern tävla?
Finns flera islandshästar som tävlar hoppning till typ LB, men högre än så är det nog svårare. Men en islandshäst med bra grundgångarter osv, och som gillar att hoppa och har tekniken (det är ju inte vad de är avlade för så alla är inte så duktiga) kan absolut tävla lättare klasser både islandshästtävlingar och hoppning (och dressyr, fälttävlan, we...) :)

Det är lite oklart än, hon hoppar inte mer än 40 cm just nu men vill högre. LB är det typ 80-90 cm? Det tror jag hon kan nöja sig med..
 
Det finns de som hoppar bra, jag gissar att det är få som kommer lill LA eller längre och många som inte begriper vad det ska vara bra för. Jag hade en som hoppade bra och gärna och som kunnat fungera som hoppning, tror hon hoppade ca LD bana utan direkt träning och borde klara en bra bit till . Hon funkade ok på islandstävlingar men långt ifrån toppklass och dressyr tränaren var imponerad.
 
Min kompis har en islandshäst som hoppar väldigt fint, är inget proffs på sånthär. Men om gångarterna är hyfsade så borde det gå :)
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 217
Senast: zarmino
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 263
Senast: TinyWiny
·
Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 814
Senast: tuaphua
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 121
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp