Islandshäst träns

Niela

Trådstartare
Ja nu när jag är ute efter ett islänskt träns förvånas jag över dessa höga priserna..
Det är mindre läder än "vanliga" träns där oftast tyglarna också ingår.
Ett sidostycke kan ju kosta uppemot 1000:- och det är inte ens märkesträns utan egensydda som butiken säljer:crazy:

Men ska du ha nosgrimma och sidostycke och ett par tyglar kommer du inte under 1000 lappen.

Hur kan detta komma sig att islänska träns är så dyra mot "vanliga" träns??

Finns billiga från bö*jes och*h**ks men nu menar jag de affärer som endast säljer isis saker=)


Vill ha ett brunt träns med antingen flätade nos och pannband i mässing spännen.
Eller brunt med tenntråd flätat på nos och pannband med mässingsspännen
Men har ingen lust å betela 1000-1500 för detta!

Är de kört att hitta ett sån träns för min del eller??

Vad betalade ni för era träns ni har??

Själv har jag ett från h**ks för 159 kronor
Samt ett från lan*m*nnen för 120 kronor(rea nypris 400)

Tycker väl att max 600-700 för träns å tyglar är oki pris!
 
Sv: Islandshäst träns

Mitt första islandsträns köpte jag för 600 på Scandinavium. Då ingick tyglar och sidostycken med pannband. Fick lite rabatt för att jag inte ville ha pannbandet egentligen. Då visste jag inte hur mycket träns skulle kosta så jag trodde det var ganska normalt pris.
Var ett svart träns med smala släta "remmar" och flätade tyglar. Håller bra än.

Sen har jag ett ljusbrunt rundsytt från Gr*nng*rden, som kostade en 200 nånting och ett svart med stenar på nosgrimma och pannband från H**ks, som kostade runt 300 tror jag.

Jag tycker att träns med flätad nosgrimma och pannband brukar vara billigare, men jag kanske minns fel. Ag*rsta har en del fina träns. Blir jag rik nån dag så ska jag köpa ett därifrån:D! Men de har billiga också. Fast du kanske har kollat där redan?
 
Sv: Islandshäst träns

Jag har både billiga hela kittet träns som kostat runt 300 och sen har jag hand gjorda speciellt till mina hästar efter egen design precis som jag vill ha dom och dom betalade jag ca 1500-1700kr för, kvalitet kostar:P nä men man kan hitta fina billigt men jag behöver kanske inte säga vilka jag anväder:) dom handsydda:love:
 
Sv: Islandshäst träns

Haha, jag tipsade ju dig om ett brunt träns med flätat pannband,
flätad nosrem o flätade tyglar som jag aldrig ens använt, med mässingspännen som dessutom var av ett bra märke.
Men du hörde ju aldrig av dig :p

Jag tror tjejen som vann auktionen av mig betalade runt 200kr med frakt.
Och det var som sagt sprill-nytt och jättefint! ;)

Man får söka runt ordentligt, jag brukar köpa träns i 600 kr klassen och då brukar tyglar ingå ofta om jag haft tur. :)
 
Sv: Islandshäst träns

Egentligen så när jag tänker efter så är det nog bara de senaste tränsen som kostat 600:-

Jag har nog runt 20 träns till tre hästar :o
De hänger i stallet, nerpackade i lådor i stallet, nerpackade i garaget här hemma, nerpackade hos min mamma o de lär jag iofs inte vilja ha eftersom de hamnat hos henne, och ändå har jag precis sålt bort massor..

fattar inte hur jag kan ha köpt på mig så många :o

Men det är kul att ha handgjorda, med tenntråd, med strass osv.
 
Sv: Islandshäst träns

TopReiters hela huvudlag ligger på runt 800-1000 kr men om du bara ska ha nackstycke så kostar det 295kr och sen kan man själv kombinera med vilken nosgrimma man vill ha.
Titta på www.isbiten.com så har hon en del att välja mellan.
 
Sv: Islandshäst träns

Varför det är dyrare, därför att man använder läder av kvalitet i dessa träns till skillnad mot budget tränsen där det handlar om indiskt läder (papper). Ofta är många dessa läderjobb handarbeten rakt igenom, och det kostar men håller å andra sidan 3-4 budget träns. Min erfarenhet är att dessa träns bara blir vackrare i lädret för varje år som går, om man sköter den rätt vill säga.
 
Sv: Islandshäst träns

Jag håller med boj, smakar det så kostar det. :) Jag är nästan allergisk mot dålig läderkvalitet, och brukar lägga runt 1500-2500kr på ett träns. Men då har jag bara ett träns per häst, jag är inte så mkt för bling och variation vad gäller tränsen...
 
Sv: Islandshäst träns

Ja nu när jag är ute efter ett islänskt träns förvånas jag över dessa höga priserna..
Det är mindre läder än "vanliga" träns där oftast tyglarna också ingår.
Ett sidostycke kan ju kosta uppemot 1000:- och det är inte ens märkesträns utan egensydda som butiken säljer:crazy:

Men ska du ha nosgrimma och sidostycke och ett par tyglar kommer du inte under 1000 lappen.

Hur kan detta komma sig att islänska träns är så dyra mot "vanliga" träns??

Finns billiga från bö*jes och*h**ks men nu menar jag de affärer som endast säljer isis saker=)


Vill ha ett brunt träns med antingen flätade nos och pannband i mässing spännen.
Eller brunt med tenntråd flätat på nos och pannband med mässingsspännen
Men har ingen lust å betela 1000-1500 för detta!

Är de kört att hitta ett sån träns för min del eller??

Vad betalade ni för era träns ni har??

Själv har jag ett från h**ks för 159 kronor
Samt ett från lan*m*nnen för 120 kronor(rea nypris 400)

Tycker väl att max 600-700 för träns å tyglar är oki pris!

Emmishopen har mycket fina grejer, www.emmi.se (:
Mitt träns kommer ifrån hööks och kostade väl 4-5 hundra
 
Sv: Islandshäst träns

Nja här håller jag inte med dig( iof är de inge ovanligt att jag inte gör de:D)
¨
Har ett träns nu för 159 kronor och där är då inge papper till läder utan om jag skall vara ärlig betydligt finare läder än många dyra träns (märkes) Supermjukt läder verkligen

De tränser jag har som kostat 400 är av sämre kvalité än de tränset för 159:-
Till min förra häst köpte jag ett träns för 200 kronor som höll utan att gå sönder och var mjukt och fint i hela 10 år! Sålde de när jag gjorde av mig med hästen så de tränset sitter på en ny häst nu å håller nog många år till!

Visst hade jaguar, cobra, stubben gjort islandshäst träns så kan jag mkt väl tänka mig att det kan kostar 1000-1700 för en vanligt träns att köpa.
För då betalar man dels för kvalitén och sedan skall själva märket ha en slant.. dvs att de nu står jaguar på tränset istället för ingenting.

Men när en privatperson köper fint läder och knåprar ihop ett träns så är iallafall inte jag villig att betala 1700:-eftersom det är märkeslöst!
Sen om andra är villiga att betala detta får stå för dom!

Utan jag kan köpa de läder jag vill ha själv och så kan personen få pengar för själva arbetet som den lägger ner istället på att göra tränset.. om man nu vill ha handsytt vilket inte alls spelar någon roll för min del!

Så nu har jag bestämt mig för att göra mitt egna träns till Jorunn så får jag de som jag vill ha till betydligt lägre pris:laugh:


Till alla!
Någon som vet vart man kan köpa läder remsor?
 
Sv: Islandshäst träns

Just då hade jag inga pengar helt enkelt:) därför jag inte kunde köpa ditt träns..
 
Sv: Islandshäst träns

Ja jag funderar på att köpa h**ks svarta träns med stenar och sedan lämna in de och byta ut silverspännerna till mässing istället..
 
Sv: Islandshäst träns

Hööks, Börjes m fl kör just indiskt läder i sina billigare träns. Nej det märks inte till en början, men om man har oturen som en bekant hade så släpper tygeln mitt i en galopp och då gick det :devil: undan. De brister pga lädret är av mycket undermålig kvalitet, sen får du naturligtvis tycka vad du vill men så är det.

Man får helt enkelt vad man betalar för, därom råder ingen tvekan. Man ser snabbt vilka träns om är av billigare kvalitet, lädret har ett torrare utseende och blir aldrig så där vackert som riktigt läder faktiskt kan bli rätt skött.

Att sy ett träns tar sin lilla tid, de är oftast handsydda vilket tar längre tid i anspråk än vad det tar för tex ett Stubben träns att bli färdig i en maskin. Kvalitetsmässigt vad gäller läder är det nog samma sak tror jag, oftast används engelskt läder men när det kommer till sömmar etc så är handsytt tro det eller ej faktiskt mer hållbart än maskinsytt. Det beror på att man får använda tunnare tråd i maskin medan handsytt går att använda en kraftigare tråd.

Vad det kostar att köpa färdiggarvat läder hänger på vilken kvalitet man köper, svensk garvat läder är allt annat än billigt men så håller lädret också i regel ett människoliv och lite till om det sköts på rätt sätt.
 
Sv: Islandshäst träns

Jag vet en kompis som köpte ett märkes träns för 2000 kronor och tygeln gick sönder under en galopp..Så där spelar det ingen roll tyglar accenrem kan gå sönder lika mkt endå!

Som sagt mitt 159 kronors träns är sååå mjukt och fint och inte en söm har gått upp.
Jag smörjer de knappt och endå bibehåller lädret sin mjukhet.. så enligt dig skitträns är enligt mig det bästa träns jag haft.



Och 10 års användning är lång tid för ett träns för under 200 kronor så de där köper jag inte solly solly;)

Tid har jag gott om så de gör inget för mig att de tar tid:)

Alla är vi olika du betalar tydligen gladligen 2000 för ett handsytt omärkes träns.. och jag gör det inte... TUR att vi bor i ett fritt land där man får köpa vilket träns man vill till vilket pris man nu vill;)
 
Sv: Islandshäst träns

Jag har flera billiga träns. Skulle aldrig ha råd med de summor du nämner. Men att du klagar på priset på träns med tenntrådsdekor finner jag knepigt, det är trots allt någon som suttit där o flätat för hand o det är både pilligt o tidsödande! Det är en lyxvara, de kostar.

Det här är ett Jacson
nyttrans.jpg

Kostade 400:- nosgrimma+nackstycke. Köpte från Karin Åbergs firma på euro horsemässan.

Har ytterligare ett jacson jag köpte på svensk ridsport för 200:-

Nu senast hittade jag ett jättesnyggt på ullared inkl tyglar t.o.m. för 149:- Lädret är sådär men snyggt!
blingbling.jpg
 
Sv: Islandshäst träns

Klart ett billigt träns från dom stora ridsportkedjorna i sverige kan ha ett mjukt och fint läder med sömmar som håller. Men det kommer aldrig i närheten av ett tillverkat av en sadelmakare med svenskt/engelskt läder!

Anledningen till att dessa träns kan säljas för så billiga summor är att dom sys av indiskt läder, ofta kromgarvat som går snabbt och är billigt att framställa. Det sys antagligen upp i Indien också där arbetskraften är billig.

Köper du ett träns utav en sadelmakare som är handsytt så får man självklart betala mer. Då ska ju det betalas en timpenning för allt arbete som läggs ner. Att sy ett träns för hand är inte gjort på en timme direkt. Sen används det läder som har mycket högra kvalitét, då blir även materialkostnaden större.

Smakar det så kostar det som sagt...


/Madde
 
Sv: Islandshäst träns

Hittade denna gamla tråden! Kul :) Tiderna förändras....

Som ni ser ovan skrev jag att jag aldrig skulle ha råd med tenntrådsträns eftersom de är så dyra...

Nu har jag lärt mig varför de är så dyra, för de tar en hel evighet att tillverka!!! Men jag har nu hela två handsydda tenntrådsträns och hur? Jag har sytt dom själv! Har även sytt och gett bort i present och sålt till en vän, men tiden räcker inte till och man tjänar inte en krona på att göra och sälja dom om man räknar sin arbetstid kan jag lova! Iaf inte om man är så långsam som jag :angel:

Tyvärr har jag märkt att det är jättesvårt att få sålt handsydda tenntrådsträns just eftersom de är så dyra... Men jag har kommit på en ny idé, köpa ett "billigt" maskinsytt träns med rätt förutsättningar och sy på en tenntrådsfläta :) Jag sparar typ 20h arbete men får ändå ett originellt och snyggt träns!


Mina egna-
anditrans.jpg


kvtrans.jpg

Och det är en enorm skillnad i läderkvalitet mot köpeträns, de här är så mjuka o härliga! Men bra läder är dyrt, tenntråd är dyrt, verktygen man använder är dyra- ytterligare en anledning till att de handsydda tränsen kostar vad de gör!

Här är ett begagnat jacsonträns jag pyntade med tenntråd...
jacsontenn.jpg


Två andra jag sytt själv, det svarta sålde jag till kompispris 600kr, det täckte nog knappt materialåtgången ens! Det andra gav jag bort i present.
islandnosgrimma.jpg


nosgrimma.jpg



Jag måste dock fortfarande erkänna att jag hade inte köpt ett handsytt tenntrådsträns i dagsläget heller, de är för dyra helt enkelt.
 
Sv: Islandshäst träns

Åh, jag älskar verkligen de där tunna och smidiga remontnosgrimmorna som du har. Riktigt snygga, och passar våra små islandshuvuden. Och med ditt flätande är det extra snyggt! :)
 
Sv: Islandshäst träns

Åhh vad fina... vart har du köpt lädret och tenntråden?? du kan PM:a om man inte får skriva det här.

Funderar på att sy själv vad syr du med? för hand eller köper du en ladersymaskin??
 

Liknande trådar

L
Utrustning halvt Stübbenträns ? ? ? Måste bara få skriva av mej min "ledsenhet" över en internetaffär som gick helt åt pipsvängen :devil...
2
Svar
23
· Visningar
2 863
Senast: Wembley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp