Islandshästar och behov + bantning

V

Vildvittra

Hej alla ni som har islandshästar och har bra koll på hur mycket ni brukar ge era i MJ och smp, vilka kvoter, varför och så vidare.
Jag har analyserat i några år nu och börjar få hyfsad koll på hur man räknar + vad mina hästar behöver (trodde jag..), åtminstone mitt svårfödda sto som i år är jättefin :)

Däremot har jag en valack som är så fruktansvärt fet (eller är han?) Han höll sig hyfsad på betet men lade på sig nu den senaste månaden och i stort sett rullar fram tycker jag. Han är liten men grov och kompakt (gamla typen). Är lättfödd och utför just nu inget arbete alls förutom att gå i stor hage. Kan jag få tips om vad jag ska sätta honom på för MJ?
Det skrivs ju nämligen så mycket här om hästar som svälter vilket jag absolut inte tror att han gjort på något sätt, men man blir ju ändå lite fundersam och vill inte ge honom för lite. Han har rund rumpa och fin rygg. Revbenen känns om man trycker in fingarna ganska hårt :o nåja har börjat få rätt tjock vinterpäls också.. Sen är det lite daller nedanför och lite bukighet.

Han står nu på 44 MJ och 288 smp, är detta alldeles för mycket mat eller vad tror ni? Då får han fem kg hö och lite proteinkraftfoder + mineraler för att fixa till kvoterna. Skulle kunna ta ner honom till 4 kg hö men vill helst ge samma mängd till alla annars snor han bara de andras hö ändå.
Vad tror ni om kvoten 6,5 är det bra som bantarkvot eller?

Tips och förslag mottages tacksamt!!

Vildvittra
 
Det är väl jag som har räknat? Mitt tips är att du rider honom/går raska promenader..

44 MJ ska inte vara för mkt.. Men det beror på vad hans idealvikt är. Så, om du skriver ner hövärdena igen så ska vi se vad vi kan dra ned på. Han måste ju få nog med strå i sig också så.. Ett alternativ där kan vara att ge 1 kg halm istället för hö, men proteinfoder måste ju till för att fixa kvoten.

MVH Nina
 
Hej alla ni som har islandshästar och har bra koll på hur mycket ni brukar ge era i MJ och smp, vilka kvoter, varför och så vidare
Nope, de går fortfarande på bete och har fortfarande gått om det eftersom det bara blev en skörd i år :-( Analyserar inte betet utan tittar på hästen hur den är i hull, päls, humör, kondition m.m. (nu får jag väl alla morsor på mig ;) )
Nog om detta, vad jag upptäckt är att isisarna här hemma (11st) lägger på vikt samtidigt som vinterpälsen sätts trots att betet inte förändrats i större utsträckning. Tror att det sitter i generna hos islandshästen att det ska läggas på inför vintern. Samtliga hästar har lagt på oavsett hur mycket de jobbas eller vad de får för tilläggsfoder.Eftersom de går ute med utegångstall samt kuperad och till stor del i vindskyddat område hela året, dygnet runt låter vi de ha lite mer hull inför vintern.

Vänligen
Rolle på Österlen
En häst är en häst, är en häst, är en häst........
 
Jag tycker att du borde motionera honom. En häst som bara går och äter har svårt för att hålla vikten. Dessutom får han ju inga muskler, vilket ät nödvändigt för att de ska hålla sig i bra form.
 
Sv: Islandshästar och behov + bantning

Jag har en valack som är och har varit i mycket gott hull sedan han var tvååring. Jag har köpt hö härhemma som innehållit för mycket energi och det har enbart hållit honom i det goda hullet.

Ett sent skördat hö har enbart gett mage o inga muskler. Nu har jag börjat ge ett fint hösilage med mindre energi i o bra med protein. Har inte siffrorna här, men sedan jag började med hösilaget i maj och så gett betfor samt mineraler har han gått ner 30 kg, fått fina muskler och ser mycket bättre ut. Ett bra hö/silage med "rätt" innehåll är ovärdeligt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 381
Senast: Shixle
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 044
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 491
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp