Islandshästen, ett kallblod?

Sv: Islandshästen, ett kallblod?

Jag tycker nog inte att alla kallblod kan sägas ha ett lugnt temperament, det är inte det man avser med kallblod utan typen.

Många av våra bruksnordsvenskar har ett ganska livligt temperament, likaså islandshästen som är ett kallblod.

Dessutom har indelningen i ponynklasserna kommit till genom hoppningen och höjden på hindren, alla är dom hästar. Ponny är i mina ögon också mer av en typ, det finns hästar i ponnygruppen som defenitivt har storhästproportioner och i mina ögon borde vara hästar.

Marita
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Islandshästen, ett kallblod?

Det är väl graden inblandat blod från fullblod som förflyttar ett kallblod till varmblod? Ponny är inte en egen blodstyp utan tex är shettis ett kallblod. Våra halvblod har sitt ursprung i kallbloden och efter att de lättats upp av fullblods-blod har de blivit varmblod.
 
Sv: Islandshästen, ett kallblod?

Jag är djupt imponerad, tråden är nästan fem år gammal :bow: (Eller ja, starten är ju sex år gammal).
 
Sv: Islandshästen, ett kallblod?

Jag vet att tråden är gammal, men jag kunde inte låta bli :D

Oj! Jag tycker inte islandshästen riktigt passar där. Med den "eldighet" den besitter. :)
Och det tror du inte andra kallblod gör?
Isåfall är du fullpackad av trångsynta fördomar.
Min bruksnordsvensk har mer eldighet än många fullblod och islandshästar jag träffat. :grin: Kallblod är också individer! Det finns mer eller mindre "eldiga" hästar inom alla raser. Det finns "slöa" fullblod också ;)

Jag tycker nog inte att alla kallblod kan sägas ha ett lugnt temperament, det är inte det man avser med kallblod utan typen.

Många av våra bruksnordsvenskar har ett ganska livligt temperament, likaså islandshästen som är ett kallblod.
Håller med.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: WBanna
·
Utrustning Försöker hitta rätt sadelgjord till min lite känsliga ardenner, hade en ELT som satt bra, men tyvärr tyckte han att det rörde sig för...
2
Svar
20
· Visningar
1 129
Senast: kem
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 791
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp