Islandshästen, ett kallblod?

Skuggfaxe12

Trådstartare
Fick höra av ngn att islandshästen är ett kallblod. Stämmer det? :confused:

jag tycker det låter lite märkligt, men har ingen aning. :)
 
Jag vet i ärlighetens namn inte heller vart islandshästen hör.
Men eftersom man delar in hästraserna i varmblod, kallblod och ponnyer så tycker jag nog att kallblod är det som stämmer bäst.

Immer
 
Oj! Jag tycker inte islandshästen riktigt passar där. Med den "eldighet" den besitter. :)

Det var roligt att få veta, alltid roligt att lära sig ngt nytt!
 
Kallblodsgruppen är mycket heterogen och egentligen är hela denna gruppindelning något man kanske borde ifrågasätta. Skulle man diskutera detta, d.v.s. islandshästens grupptillhörighet, med amerikaner är jag övertygad om att många skulle vilja föra islandshästen, och även fjordhästen, till ponnygruppen då båda rasernas kroppsproportioner bättre stämmer in i denna grupp. Ponny är ju egentligen INTE liktydigt med "ridhäst för barn" vilket vi tolkar det som.

Några exempel på konstigheter med gruppindelningen:

OM frieserhästen är ett varmblod, varför är de svenska och norska kallblodstravarna kallblod? Min kallblodstravare är t.ex. mycket lättare än en frieser, hon är het och har inte en massa hovskägg?

OM haflinger är en ponny, varför är islandshäst och fjordhäst kallblod? Dessa raser känns väl lite som de "hör ihop". Hästar av mindre format för vuxna. Inte så grova, men kraftiga, inte mängder av hovskägg. Man kan i sammanhanget även föra in dales- fell- och highlandponnyer.

Så hela denna gruppindelning flyter omkring lite grann tycker jag allt.

Anneli
 
Men, Frieser är väl kallblod?! Eller var det kanske det du menade...
 
:confused: Det hade jag ingen aaaning om! Verkar onekligen något märkligt...
 
Trodde att det bara var jag som tyckte att det var konstigt :cool:

En annan sak jag är förvånad är över varför alla "kallblodsrasers" anhängare absolut vill att deras hästar skall vara varmblod. Är det finare med varmblod?

Många jag känner som har Haflinger, Frieser, islänningar osv. vill inte ens lyssna när jag förklarar att de är kallblod i mina ögon.
Om dessa raser inte är kallblod, varför är då fjordingar och kallblodstravare det då?
 
Det där med vart friesern hör hemma varierar mellan olika källor. Jag har sett dem beskrivas som både varm- och kallblod. Nog skulle jag själv definiera friesern som ett kallblod, bl a med tanke på det (oftast) långa hovskägget.

Jag är stolt över att ha ett kallblod - min travare LaTexa Best. :D

Immer
 
Denna idelning är väldigt förvirrande och ingen säger samma svar när man frågar runt.

Själv gör jag den indelningen att allt under 148 cm är ponny oavsett ras och allt över är ridhäst, oavsett ras.
Som sagt har jag den indelningen och ser min egna "ponny" som ponny och inte kallblod (han är haflinger).
 
fast jag har för mig att jag läste nånstans att i de flesta länder så räknas inte fjordingarna till kallblod, vilket var konstigt för mig.. :confused: :p

har för mig det var någon med en fjording som skulle iväg o tävla kallblods-NM eller nåt, men i landet där tävlingen gick (om det inte tom var i norge?) så räknades inte fjordingarna som kallblod, men eftersom de gjorde det i sverige så fick hon vara med...

eller om det var tvärtom...
 
Jag har minst tre olika "källor" här hemma, som säger att den är kallblod:
Bonniers Stora Hästlexikon
Hästen som hobby
Bonniers multimedialexikon

Immer
 
Ja, förut sa de att det var ett kallblod, men nu är det ändrat till varmblod.
Det står kallblod även i Bonniers Stora Bok om hästar (jag har lexikonet också). Men som sagt, det är ändrat till varmblod
 
Hej Immer!

Har kollat upp detta eftersom Friesern fyller alla "krav" som är på kallblod.

Förr ansågs dom vara kallblod eftersom de användes till tex jordbruket. Sen pga deras utseende.

Men de senaste åren (50 eller så) så har man börjat göra om frieser till en "sportigare" häst! Nu för tiden så "brukar" vi Friesern presic som andra varmblod.

Min källa är två frieserdommare som var här i stockholm i september i år. På premieringen passade jag på att fråga dom. Dom borde ju rimligast veta bäst! Bad då en av visarna fråga eftersom jag inte pratar holländska.

Enligt dom så räknas Frieser till dagens varmblod.
 
Om användningsområdet angav varmblod respektive kalllblod skulle vi knappt ha några kallblod kvar...
Om frieser är varmblod då bör kallblodstravare och fjording definitivt vara det.
 
Hej!

Islandshästen är definitivt ett kallblod....tror jag ;) Nåja det råder en stor oklarhet var gränsen går och så vidare. Du kan hitta mycket på nätet om det, du kan ju börja här Kallblod .

Hälsar
Rolle på Österlen
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Utrustning Försöker hitta rätt sadelgjord till min lite känsliga ardenner, hade en ELT som satt bra, men tyvärr tyckte han att det rörde sig för...
2
Svar
20
· Visningar
1 059
Senast: kem
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 599
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
877

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp