Islandshästsadel från Börjes

S

Sesselja

Någon som har en islandshästsadel som heter Iceland Super från Börjes? Är den bra? Hur länge har ni haft den? Hur är lädret? Hur ser hästen som ni använder den till ut? Hur ser ni ut, långa, korta, tjocka smala?
 
Usch och fy :mad:. Är du rädd om din hästs rygg så köp inte denna sadel. Vet en del som köpt den till sina hästar och där hästen sen har fått ryggproblem. Det finns andra bättre lågprissadlar att köpa!
 
Usch och fy :mad:. Är du rädd om din hästs rygg så köp inte denna sadel. Vet en del som köpt den till sina hästar och där hästen sen har fått ryggproblem. Det finns andra bättre lågprissadlar att köpa!

Har just hört det från en annan person också, så jag tror att jag hoppar över den sadeln.
 
Det är den billigste ni menar eller...? För isf har jag som sagt en kompis som haft den o det var ingen rolig historia alls... :crazy:
 
Det beror ju på om den passar hästen eller inte.

Jag skulle inte ha några problem med att ta med mig hästen till Börjes och prova sadlar.

De här lågprissadlarna är nämligen ofta individer med olika storlek och kvalitet beroende på sändning, och de brukar ha mycket begagnat också.

Jag har fyra gamla lågprissadlar från Börjes från 80-talet. Alla är helt olika fast det då var samma bild i katalogen :p Jag har plockat ut de flesta på plats i Tingsryd. Det var en enorm skillnad på kvalitet och passform..

Den vidaste är 125 grader, och svankryggig, en riktig klippa att ta till när inget annat passar. Den är outslitlig i sitt tjocka läder och ovärderlig som tursadel med fast monterat handtag till de bredaste hästarna.

Den smalaste är 90 grader och passar bara en av mina hästar, fast inte så här års :eek:


Hur den senaste versionen ser ut i verkligheten vet jag inte, men skulle inte förvånas om det också varierar beroende på var de kan köpa upp liknande sadlar billigast.

Men beställa en sadel på postorder kan man ju aldrig göra.
 
Jag har en kompis som har en sådan till sin häst och den sadeln har jag provat på min häst. Den passade jättebra och jag tyckte att den var jätteskän. Men nu har jag hört så många som har sagt att den inte alls är bra, att deras hästar fått ryggproblem etc, så nu är jag inte lika säker längre :crazy: :confused:. Har fått tips om att köpa en Ulan istället och ska kolla upp den!
 
Ingen sadel passar alla hästar :o

Du måste prova in den sadel du ska köpa på din egen häst och inte lita på att alla lågprissadlar är likadana bara för att de har samma "märke".

En sadel för 30000 kan också ge ryggproblem, om den inte passar hästen.

Nackdelen med de här billigaste sadlarna är att de har styv träbom och inte fjädrar. På så vis tycker jag de billigaste syntetsadlarna (Horsesaver, Sigma) är bättre för de flexar lite mer.
 
Ingen sadel passar alla hästar :o

Du måste prova in den sadel du ska köpa på din egen häst och inte lita på att alla lågprissadlar är likadana bara för att de har samma "märke".

Jo, det är klart, men eftersom nästan alla jag har kollat med har sagt att deras hästar har fått ont i ryggen av dem blir man ju lite tveksam....
 

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
846
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: MimmiNO
·
Skola & Jobb Ok. Efter en cancerresa har jag, såklart, börjat klura på vad jag Verkligen vill göra med resten av livet (hur kort/långt det nu blir)...
2
Svar
24
· Visningar
1 577
Hemmet Min ytterdörr är kall och dragig hur man än gör, men det hjälper om man hänger textil innanför. Just nu har jag en filt där, men den är...
Svar
14
· Visningar
732
Senast: bettysmatte
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp