Islandshästtävling

KlaraR

Trådstartare
Hej!
Nu är det snart dags för tävlingsdebut för mig och min herre, och trots att jag läst på mycket finns det vissa grejer som känns aningens oklart. Hur brukar eran packlista se ut inför tävling? Vad är viktigt att tänka på på första tävlingen? Behöver man ta med en egen färgbindel eller får man låna en på plats? Nummerlapp - behövs det? Får man rida i vit tävlingstop eller piké om det blir väldigt varmt? Något övrigt att tänka på?
Tävlingen i fråga är en inofficiell klubbtävling där vi startar V5 och tregång!
 
Du behöver inte ha egen färgbindel, och inte heller nummerlapp (numera, det har varierat en del, det där...). Förutom det uppenbara - häst, sadel, träns, borstar och eventuella boots - så ta med vattenhink, eventuellt foder och kanske även hagstolpar och tråd om du skall vara på plats hela dagen (och om det finns utrymme att bygga egna hagar). Och glöm inte din egen utrustning - ridbyxor, hjälm, stövlar/skor!

Tävlingar brukar börja med ett ryttarmöte - om det är så i ditt fall, så var med på det! Där kan du fråga domarna om sådant du undrar, t.ex. om ett visst bett är tillåtet eller om du får rida i pikétröja (det brukar dock inte vara så noga med klädseln vid inofficiella tävlingar).
 
Hej!
Nu är det snart dags för tävlingsdebut för mig och min herre, och trots att jag läst på mycket finns det vissa grejer som känns aningens oklart. Hur brukar eran packlista se ut inför tävling? Vad är viktigt att tänka på på första tävlingen? Behöver man ta med en egen färgbindel eller får man låna en på plats? Nummerlapp - behövs det? Får man rida i vit tävlingstop eller piké om det blir väldigt varmt? Något övrigt att tänka på?
Tävlingen i fråga är en inofficiell klubbtävling där vi startar V5 och tregång!
Spännande!

Några svar har du redan fått, mina tips utöver det är att dubbelkolla din utrustning så allt är tillåtet. Har du tyngre boots - kontrollväg. Har du spö - kontrollmät. Märkningen stämmer inte alltid och det kan förändras med tiden (fastar smuts i bootsen och spö trådar sig, t.ex).

Då du troligtvis kommer få rida i tävlingstopp (det är få tävlingar som inte tillåter det när det är vansinnigt varmt, även bland officiella) så rekommenderar jag att ha något annat på dig/med dig för ombyte när du gör annat än sitter på hästen, för att hålla vita plagg vita i så stor utsträckning som möjligt. ;)

Ha koll på ekipagen på banan så du vet när det är dags för dig, det är sällan tidsplanen hålls helt och hållet. Och ha koll på hur mycket du behöver värma upp hästen, speciellt om det är varmt så det inte blir för lång uppvärmning och hästen blir trött när ni ska in på banan.

Var uppmärksam på hur andra beter sig, folk och hästar omkring dig, FRÅGA om det är något du undrar över, de flesta brukar vara väldigt trevliga och hjälpsamma.

Och kom ihåg att ha kul och se första tävlingen som något du lär dig av snarare än där du ska prestera! :D
 
Tack så mycket för utförliga och bra svar! Nu känner jag mig säkrare inför debuten i morgon 👍🏻
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Tyvärr så är det så att älskade hästen måste fortsätta vidare till ett annat hem pga att vi kommer att flytta hem från Dubai till...
Svar
8
· Visningar
2 230
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag har ett problem. Jag har idag två hästar, en som är min egen och en som jag har på foder. Min är en islandshäst som gått femgång och...
Svar
12
· Visningar
1 628
Senast: whattodo
·
Islandshäst Ja så här ligger det till jag har ridit isisar i 15 år men aldrig vågat tävla. Nu har jag en isläning som jag själv har töltsatt men han...
2
Svar
29
· Visningar
4 321
Senast: Is
·
Hoppning Min 10-åriga valack har på något sätt blivit sjuk, men vi har inte lyckats lista ut vad det är för fel. Jag vill börja med att säga att...
Svar
5
· Visningar
926
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp